An evaluation of the bachelor of education program in Educational Technology and Communications Curriculum (revised 2012), Rajamangala University of Technology Thanyaburi
Abstract:
การประเมินผลการดำเนินงานของหลักสูตร เป็นกระบวนการที่เกิดขึ้นภายหลังจากการนำหลักสูตรไปใช้ มีความสำคัญและจำเป็นอย่างยิ่งต่อการพัฒนาคุณภาพของหลักสูตร งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อประเมินหลักสูตรศึกษาศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาเทคโนโลยีและสื่อสารการศึกษา (ฉบับปรับปรุง พ.ศ. 2555 ) มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี ตามรูปแบบการประเมินของแฮมมอนด์ ใน 3 มิติ ได้แก่ มิติสิ่งสนับสนุนกระบวนการเรียนรู้ มิติการบริหารจัดการหลักสูตร และมิติคุณภาพของบัณฑิต ประชากรเป้าหมายในการวิจัย ได้แก่ อาจารย์ผู้รับผิดชอบหลักสูตร/อาจารย์ ประจำหลักสูตร/อาจารย์ผู้สอนในหลักสูตร 14 คน บัณฑิต 20 คน นักศึกษา 212 คน และผู้บังคับบัญชาชั้นต้นของบัณฑิต 6 คน เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสอบถาม แบบสัมภาษณ์ และแบบบันทึก วิเคราะห์ข้อมูลด้วยการแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ และการวิเคราะห์เนื้อหา และได้กำหนดเกณฑ์การประเมินผล สำหรับประเด็นต่าง ๆ ผลการประเมินการดำเนินงานของหลักสูตร พบว่ามิติสิ่งสนับสนุนกระบวนการเรียนรู้ ผ่านเกณฑ์การประเมินในด้านการมีส่วนร่วมกิจกรรมในชั้นเรียน แต่ไม่ผ่านเกณฑ์การประเมินด้านความเหมาะสมของโครงสร้างรายวิชา การจัดตารางการเรียน วิธีการจัดการเรียนการสอน สิ่งสนับสนุนการเรียนรู้ และงบประมาณ มิติการบริหารจัดการหลักสูตรผ่านเกณฑ์การประเมินเกือบทุกรายการยกเว้น บทบาทของครอบครัวและการบริการชุมชนไม่ผ่านเกณฑ์การประเมิน มิติคุณภาพของบัณฑิตผ่านเกณฑ์การประเมินในด้านความรู้ในการทำงาน ความสัมพันธ์ระหว่างบุคคลและความรับผิดชอบ ความสามารถด้านเทคโนโลยี ส่วนด้านทักษะตัวเลข การใช้ภาษาอังกฤษไม่ผ่านเกณฑ์การประเมิน ข้อเสนอแนะในการปรับปรุงหลักสูตร คือ ผู้รับผิดชอบหลักสูตรควรปรับปรุงเรื่องการเปิดรายวิชาไม่ให้ซ้ำซ้อน บริหารการจัดตารางเรียนให้เหมาะสม ร่วมกันสร้างกฎกติกาของการเรียนทั้งในและนอกชั้นเรียน เน้นการจัดกิจกรรมการเรียนรู้ ที่เน้นผู้เรียนเป็นสำคัญและให้หน่วยงานภายนอก สถานประกอบการหรือชุมชนมีส่วนร่วมในการจัดการศึกษา
Evaluation of curriculum performance is a process that occurs after the curriculum applied. Its important and necessary to improve the quality of the curriculum. The purpose of this research was to evaluate of the Bachelor of Education Program in Educational Technology and Communications Curriculum (Revised 2012), Rajamangala University of Technology Thanyaburi. The Robert L. Hammond evaluation model was determine the appropriateness divided into three dimensions; learning process dimension, curriculum management dimension and quality graduates dimension The target population were 14 responsible curriculums teachers/ curriculums teachers / instructors, 20 alumni, 212 students and 6 alumnis supervisor. The data were collected by questionnaire, interview form and recording form. The data analyzed by frequency, percentage and content analysisand set the evaluation criteria for issues studied. The results of the curriculum evaluation showed that learning process support dimension pass evaluation criteria in learning activity in classroom but course structure, class schedule, learning and teaching method, learning resource and budget did not pass evaluation. The curriculum management dimension almost pass evaluation criteria except family and community role and quality of graduates dimension pass evaluation criteria in knowledge, interpersonal relationships and responsibilities, technology capability but numeric skill and english skill did not pass evaluation criteria. Suggestions for curriculum improvement, staffs should improve the course not to duplicate, organize appropriate classroom scheduling, together create rules of learning both inside and outside the classroom, Organizing learning activities that focus on learners is important and outside agencies, enterprises or communities participate in educational management. provide outside agencies or communities with participation in educational programs.