The development of tenth grade gifted science students' conceptions on transition and radioactive elements using context-based learning integrated with dynamic visualization
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาแนวทางการจัดการเรียนรู้โดยใช้บริบทเป็นฐานร่วมกับ การสร้างมโนภาพพลวัตที่ช่วยให้นักเรียนมีแนวคิดเชิงวิทยาศาสตร์เรื่อง ธาตุแทรนซิชันและกัมมันตรังสี และ 2) ศึกษาการพัฒนาแนวคิดของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 เรื่อง ธาตุแทรนซิชันและกัมมันตรังสี เมื่อผ่านการจัดการเรียนรู้โดยใช้บริบทเป็นฐานร่วมกับการสร้างมโนภาพพลวัต กลุ่มที่ศึกษา ได้แก่ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 จำนวน 24 คนของห้องเรียนพิเศษวิทยาศาสตร์ของโรงเรียนแห่งหนึ่ง ในจังหวัดนนทบุรี เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ แบบวัดแนวคิดเรื่องธาตุแทรนซิชันและกัมมันตรังสี ร่วมกับการสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้างและเอกสารต่าง ๆ ที่เกี่ยวข้อง ได้แก่ บันทึกภาคสนามการสังเกตการฝึกปฏิบัติการสอน อนุทินสะท้อนความคิดของฉัน บันทึกการนิเทศของครูพี่เลี้ยง อนุทินของนักเรียน และงานที่มอบหมายต่าง ๆ ของนักเรียน โดยวิเคราะห์แนวทางการจัดการเรียนรู้โดยใช้วิธีการตีความสร้างข้อสรุปเชิงอุปนัยจากข้อมูลต่าง ๆ ที่รวบรวมได้ และจัดกลุ่มแนวคิดของนักเรียน ออกเป็น 5 กลุ่ม จากนั้นหาความถี่ของแต่ละกลุ่มแล้วคิดเป็นร้อยละ ผลการวิจัยพบว่า 1) แนวทางการจัดการเรียนรู้ที่ดี ได้แก่ การนำเสนอสถานการณ์จริงในระดับชุมชน สังคมหรือระดับโลก การปฏิบัติกิจกรรมกลุ่ม มีการสืบค้นข้อมูล การใช้การทดลองเสมือนจริง การใช้และสร้างมโนภาพพลวัตที่หลากหลาย การให้นักเรียนอธิบายและลงข้อสรุปร่วมกัน 2) การจัดการเรียนรู้โดยใช้บริบทเป็นฐานร่วมกับการสร้างมโนภาพพลวัตช่วยพัฒนาแนวคิดเชิงวิทยาศาสตร์ของนักเรียน โดยนักเรียนมีแนวคิดเชิงวิทยาศาสตร์มากที่สุดในเรื่องการสลายตัวของธาตุกัมมันตรังสี (ร้อยละ 95.83) และนักเรียนมีแนวคิดเชิงวิทยาศาสตร์แบบไม่สมบูรณ์มากที่สุดในเรื่องสารประกอบเชิงซ้อนของธาตุแทรนซิชัน (ร้อยละ 33.33) และมีแนวคิดเชิงวิทยาศาสตร์บางส่วนและคลาดเคลื่อน บางส่วนในเรื่องสารประกอบเชิงซ้อนของธาตุแทรนซิชัน คิดเป็นร้อยละ 12.50
The purposes of this research were to 1) study the effective ways of using Context-based Learning integrated with Dynamic Visualization to develop students conceptions on Transition and Radioactive Elements. 2) study the development of 10 th grade students conceptions on Transition and Radioactive Elements using Context- based Learning integrated with Dynamic Visualization. The participants of this study consisted of 24 10 th grade students in enrichment science classroom from a school situated in Nontaburi. Multiple data sources included a Concept Test in the topic of Transition and Radioactive Elements with semi-structured interview, and document reviews such as researchers field notes of observation, researchers reflective journals, instructional supervision forms of the cooperating teacher, students journals and students assignments. Inductive analysis was used to explore the effective ways of the approach. The data of students conceptions was categorized and analyzed to percentage. The results revealed that 1) the effective ways of this approach are to: present the examples of real situation in the community or society, present interesting problems, assign group experiments, provide data sources and visual experiments, use and create various dynamic visualizations, and assign group discussion. 2) this approach could develop students scientific conceptions. 95.83% of the students had sound understanding in the topic of radioactive decay while 33.33% of them had partial understanding. Anyway, 12.50% of the students had partial understanding with specific misconception about complex compounds of transition elements.