Activities development to promote moral in foundation courses in Educational Technology Curriculum of Rajamongala University of Technology Phra Nakhon, Thewes Campus
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนากิจกรรมที่ส่งเสริมคุณธรรมจริยธรรมในรายวิชาพื้นฐานของหลักสูตรเทคนิคศึกษา คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลพระนคร วิทยาเขตเทเวศร์ ดำเนินการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงคุณภาพโดยการวิเคราะห์เนื้อหา และวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณโดย ค่าเฉลี่ย ความถี่และร้อยละ การวิจัยได้ผลดังนี้ 1) กิจกรรมที่ส่งเสริมคุณธรรมจริยธรรมในรายวิชาพื้นฐานของหลักสูตรเทคนิคศึกษา คณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลพระนคร วิทยาเขตเทเวศร์ ประกอบด้วยการเรียนการสอนโดยใช้กระบวนการสืบสอบและแสวงหาความรู้เป็นกลุ่มการเรียนรู้แบบร่วมมือบทบาทสมมติ การเรียนการสอนโดยการซักค้านการสอนตามแนวคิดการพัฒนาด้านจิตพิสัยของบลูม และกรณีศึกษา เป็นต้น 2) ผู้เรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนทั้ง 9 รายวิชาอยู่ในระดับปานกลางถึงสูง 3) นักศึกษาทุกคนมีระเบียบวินัย ตรงต่อเวลา มีความรับผิดชอบ มีความซื่อสัตยสุจริต มีความขยันหมั่นเพียร มีจิตสำนึกในจรรยาบรรณวิชาชีพครูและมีจิตสำนึกและตระหนักในจรรยาบรรณการประกอบอาชีพ เป็นไปตามเป้าหมายที่กำหนด อาจารย์ผู้สอนและนักศึกษามีความพึงพอในอยู่ในระดับมากต่อกิจกรรมที่ส่งเสริมคุณธรรมจริยธรรม ในรายวิชาพื้นฐานของหลักสูตรเทคนิคศึกษาคณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม มหาวิทยาลัยเทคโนโลราชมงคลพระนคร วิทยาเขตเทเวศร์
The objectives of this research were to develop activities that promote moral and ethics in foundation courses in Educational Technology Curriculum of Rajamongala University of Technology Phra Nakhon, Thewes Campus. Qualitative data were analyzed by using content analysis. Quantitative data were analyzed by using mean, frequency and percentage. Results of the research were : 1) The activities to promote moral in foundation courses in Educational Technology Curriculum of Rajamongala University of Technology Phra Nakhon, Thewes Campus composed of teaching using inquiry and process knowledge as a group, collaborative learning, role play, jurisprudential inquiry using Blooms affective domain development, case studies, and so on. 2) Students achievement in all nine subjects were in the level of moderate to high. 3) Students are disciplined, punctual, responsible, honest, with perseverance, awareness of professional ethics of teachers and are well aware of the ethics of the profession as set in the targets. Professors and students were highly satisfied with activities that promote moral and ethics in foundation courses in Educational Technology Curriculum of Rajamongala University of Technology Phra Nakhon, Thewes Campus.