Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 1) เพื่อพัฒนาโปรแกรมสังคหัวัตถุ 4 2) เพื่อศึกษาผลของโปรแกรมสังคหัวัตถุ 4 เพื่อพัฒนาจิตสาธารณะของนิสิตปริญญาตรีชั้นปีที่ 2 คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ 3) เพื่อเปรียบเทียบการพัฒนาจิตสาธารณะของนิสิตที่เข้าร่วม และนิสิตที่ไม่ได้เข้าร่วมโปรแกรมฯ ซึ่งเป็นการวิจัยกึ่งทดลอง ประชากร คือนิสิตปริญญาตรีชั้นปีที่ 2 คณะศึกษาศาสตร์มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2559 จำนวน 185 คน กลุ่มตัวอย่างได้มาโดยการเลือกแบบเจาะจงจากนิสิตปริญญาตรีชั้นปีที่ 2 ที่ลงทะเบียนเรียนในรายวิชาบริการของภาควิชาจิตวิทยาการศึกษาและการแนะแนว ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2559 โดยใช้แบบวัดจิตสาธารณะ และอธิบายถึงโปรแกรมการดำเนินการทดลองเพื่อสอบถามความสมัครใจได้นิสิตที่มีความสมัครใจในการทดลองจำนวน 24 คน แบ่งเป็นกลุ่มทดลอง 12คนกลุ่มควบคุม 12 คน ให้กลุ่มทดลองเข้าร่วมโปรแกรม 12 ครั้ง ครั้งละ 50 นาที่เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ 1) โปรแกรมสังคหัวัตถุ 4 เพื่อพัฒนาจิตสาธารณะ 2) แบบวัดจิตสาธารณะ 3) แบบบันทึกการเรียนรู้ 4) แบบสอบถามความคิดเห็นของนิสิตที่มีต่อโปรแกรมฯ และต่อผู้วิจัยวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ค่าเฉลี่ยค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าสถิติใช้ Non Parametric Statistics (TheWilcoxon Matches Pairs Signed Rank Test และThe Mann -Whitney U Test) ผลการวิจัยพบว่า 1) ภายหลังการทดลองนิสิตกลุ่มทดลองมีคะแนนจากแบบวัดจิตสาธารณะภายหลังการทดลองสูงกว่าก่อนการทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ ระดับ .05 2) ภายหลังการทดลองนิสิตกลุ่มทดลองมีคะแนนจากแบบวัดจิตสาธารณะภายหลังการทดลองสูงกว่านิสิตกลุ่มควบคุมที่ไม่ได้เข้าร่วมโปรแกรมสังคหัวัตถุ 4 เพื่อพัฒนาจิตสาธารณะ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
The purposes of this research were: 1) to develop the Sungkhahawatthu 4 2) to study the effects of Sungkhahawatthu 4 to develop public mind for second year undergrad students, faculty of education, Kasetsart University 3) to compare public mind enhancing of students who participated and not participated in the program. This research was the quasi-experimental. The population consists of 185 second year students in the first semester of the academic year 2016. The sample is obtained by sampling from studied students in department of Educational Psychology and Guidance by using the public mind test. Moreover, this research is explained experimental program procedure to query the students who have voluntariness. The 24 students were divided by control group (12 students) and experimental group (12 students). The students of experimental group were tested the program for 12 sessions, 50 minutes per each session. The instruments for study this research were used: 1) the Sungkhahawatthu 4 to Develop Public Mind 2) the Public Mind Test 3) the Students Self-Report in each session and 4) the Students Opinion Questionnaire towards the Program and the Researcher. Mean, standard deviation, summary content, (Non Parametric Statistics) The Wilcoxon Matches Pairs Signed Rank Test and The Mann -Whitney U Test were utilized for analyzing data. The research results indicated that: 1) the posttest scores from the Public Mind Test of the experimental group were higher than theirs pretest scores at .05 level of significance. 2) the posttest scores from the Sungkhahawatthu 4 to Develop Public Mind Test of the experimental group were higher than posttest scores of the control group at .05 level of significance