Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อใช้เทคนิคการประเมินเพื่อการเรียนรู้ในการส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นปีที่ 3 สาขาวิชาการบัญชีจากการใช้แผนการจัดการเรียนรู้รายวิชาภาษีเงินได้บุคคลธรรมดากับการบัญชีกลุ่มที่ศึกษาในการวิจัยครั้งนี้เป็นนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นปีที่ 3 สาขาวิชาการบัญชีที่เรียนวิชาภาษีเงินได้บุคคลธรรมดากับการบัญชีในภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2559 จํานวน 36 คน เป็นนักเรียนที่มีความสามารถในการเรียนต่างกัน คือ นักเรียนมีผลการเรียนระดับ ดีมาก จํานวน 13 คน ระดับ ดี จํานวน 20 คน ระดับ พอใช้ จํานวน 1 คน ระดับ ปรับปรุง จํานวน 2 คน ในการวิจัยครั้งนี้ผู้วิจัยใช้ระเบียบวิธีการวิจัยเชิงปฏิบัติการในชั้นเรียนด้วยกระบวนการการวางแผนในการปฏิบัติการปฏิบัติตามแผนการสังเกตผลการปฏิบัติและการการสะท้อนผลการปฏิบัติเครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลในงานวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ แบบทดสอบวัดความรู้ความคิด และทักษะปฏิบัติทางบัญชีแบบบันทึกการเรียนรู้แบบสังเกตด้านคุณลักษณะอันพึงประสงค์ของนักเรียน การวิเคราะห์ข้อมูลด้วยการหาค่าความถี่และการวิเคราะห์เนื้อหาผลการวิจัยพบว่า 1.) ผลการพัฒนาแผนการจัดการเรียนรู้รายวิชาภาษีเงินได้บุคคลธรรมดากับการบัญชีเน้นการใช้เทคนิคในการประเมินเพื่อการเรียนรู้วิเคราะห์ค่าดัชนีความสอดคล้อง (IOC) จากผู้เชี่ยวชาญจํานวน 5 ท่าน ดัชนีความสอดคล้อง อยู่ระหว่าง 0.60 1.00 2.) ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นปีที่ 3 สาขาวิชาการบัญชีจากการใช้แผนการจัดการเรียนรู้รายวิชาภาษีเงินได้บุคคลธรรมดากับการบัญชีที่เน้นการใช้เทคนิคในการประเมินเพื่อการ เรียนรู้ด้วยการใช้ข้อตกลงระหว่างครูกับนักเรียน การบันทึกการเรียนรู้การใช้คําถาม การสังเกต การให้ข้อมูลย้อนกลับส่งเสริมผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนดีขึ้น คือ 1. ด้านความรู้ความคิดเกี่ยวกับภาษีเงินได้บุคคลธรรมดาประเมินจากใบงาน แบบฝึกทักษะ แบบทดสอบกลางภาคเรียน และปลายภาคเรียน พบว่า มีนักเรียนระดับ ดีมาก จํานวน 35 คน นักเรียนระดับ ดี จํานวน 1 คน 2. ด้านทักษะปฏิบัติทางบัญชีภาษีเงินได้บุคคลธรรมดาตามประมวลรัษฎากรประเมินจากใบงาน แบบฝึกทักษะ แบบทดสอบกลางภาคเรียน และปลายภาคเรียน พบว่า มี นักเรียนระดับ ดีมาก จํานวน 27 คน นักเรียนระดับ ดี จํานวน 9 คน 3. ด้านคุณลักษณะอันพึงประสงค์รายวิชาภาษีเงินได้บุคคลธรรมดากับการบัญชีพบว่า มีผลการประเมินคุณลักษณะอันพึงประสงค์อยู่ในระดับ ดีมาก จํานวน 33 คน มีผลการประเมินอยู่ในระดับ ดี 3 คน
The objective of this study was to use assessment for learning techniques to enhance the third year vocational certificate of Accounting students achievement by using the lesson plan for Personal Income Tax and Accounting. The participants of this study were 36 third year vocational certificate of Accounting students who studied in Personal Income Tax and Accounting in the second semester of academic year 2016. These student participants had different in academic learning achievements, including 13 students had score at excellent level, 20 students had score at good level, 1 student had score at fair level, and 2 students had score at poor level. The researcher of this study used a classroom action research methodology, including Plan, Act, Observe, and Reflect. The research instruments were comprised of students knowledge and skill in accounting test students learning journal, and students desired characteristics evaluation form. Data were analyzed by using frequency and content analysis. The findings of this study were as follows: 1.) The results of lesson plan development in Personal Income Tax and Accounting using assessment for learning techniques were found that index of Item Objective Congruence (IOC) that were evaluated by five specialists were between 0.60-1.00. 2.) The student participants achievements from using the lesson plan for Personal Income Tax and Accounting to integrate by using assessment for learning techniques, including learning contract, learning journal, questioning, observing, and giving feedback were found as follows: 1.) In part of knowledge and skill about Personal Income Tax that were assessed from the worksheets, exercises, midterm and final tests, the research findings were found that 35 students had rated at excellent level and 1 student had rated at good level. 2.) In part of academic performance skill in Personal Income Tax based on Thai Revenue Law that were evaluated from the worksheets, exercises, midterm and final tests, the research findings were found that 27 students had rated at excellent level and 9 student had rated at good level. 3.) In consider of students desired characteristics of Personal Income Tax and Accounting, the findings were found that 33 students had rated at excellent level and 3 students had rated at good level.