Abstract:
น้ำมันจระเข้ถือเป็นผลิตผลพลอยได้จากการแปรรูปจระเข้ซึ่งมีคุณสมบัติที่หลากหลายและยังสามารถช่วยลดรอยแผลเป็นอีกทั้งปัจจุบันตลาดเครื่องสำอางในประเทศไทยมีการเติบโตอย่างต่อเนื่อง งานวิจัยนี้มีการวิเคราะห์อุตสาหกรรมเครื่องสำอางรวมทั้งมีการเก็บข้อมูลจากกลุ่มตัวอย่างเพศหญิงที่อาศัยอยู่ในเขตกรุงเทพมหานคร จำนวน 300 ตัวอย่างเพื่อศึกษาคุณลักษณะของผลิตภัณฑ์ลดรอยแผลเป็นจากน้ำมันจระเข้ที่ผู้บริโภคพึงพอใจและใช้แบบจำลอง Mixed logit ในการวิเคราะห์ ผลการศึกษาพบว่าอุตสาหกรรมเครื่องสำอางมีความน่าสนใจกว่าเวชสำอางอีกทั้งยังมีปัจจัยทางสังคมและวัฒนธรรมปัจจัยด้านนโยบายและการเมืองเป็นโอกาสต่ออุตสาหกรรมและยังพบว่ามีการแข่งขันที่ไม่รุนแรงจากการที่ตลาดเติบโตอยู่ตลาดเวลาถึงแม้คู่แข่งรายใหม่จะเข้ามาแข่งขันได้ง่ายก็ตาม สำหรับคุณลักษณะของผลิตภัณฑ์ที่ส่งผลต่อความพึงพอใจมากที่สุดได้แก่การระบุฉลากว่าเป็นผลิตภัณฑ์จากน้ำมันจระเข้จะช่วยสร้างความน่าเชื่อถือให้กับผลิตภัณฑ์และสร้างความมั่นใจให้กับผู้บริโภค ซึ่งสามารถสร้างความเต็มใจจ่ายให้แก่ผู้บริโภคได้ถึง 333.87 บาทต่อ 50 กรัม รองลงมาได้แก่ไม่มีส่วนผสมของแอลกอฮอล์มีความเต็มใจจ่าย 137.27 บาทต่อ 50 กรัม เนื้อสัมผัสแบบเจลและเนื้อสัมผัสแบบครีมมีความเต็มใจจ่าย 50 กรัม 114.57 บาทและ 112.90 บาทตามลำดับ และการมีคุณสมบัติร่วมทำให้ขาวใส ซึ่งมีความเต็มใจจ่ายต่อ 50 กรัมอยู่ที่ 162.68 บาท แต่คุณสมบัติร่วมให้ความชุ่มชื่นกลับเป็นคุณลักษณะที่ผู้บริโภคไม่ต้องการ ดังนั้นผู้ประกอบการควรพัฒนาผลิตภัณฑ์ให้สอดคล้องกับคุณลักษณะที่ส่งผลต่อความพึงพอใจของผู้บริโภคควรมีการระบุฉลากว่าเป็นผลิตภัณฑ์จากน้ำมันจระเข้ไม่มีส่วนผสมของแอลกอฮอล์มีเนื้อสัมผัสแบบเจลหรือเนื้อครีมรวมทั้งควรมีคุณสมบัติช่วยให้หน้าขาวใสเพิ่มขึ้นด้วย เพื่อให้ผลิตภัณฑ์เป็นที่ยอมรับและตรงตามความต้องการของผู้บริโภค
Crocodile oil is a by-product of crocodile processing. The oil has a wide range of properties including scars reduction. Currently, the cosmetics market in Thailand has been growing continuously. This research analyzes the cosmetics industry. Moreover, the surver data is collected from a sample of 300 females living in Bangkok to study the product attribute of scar remover product from crocodile oil. Mixed logit is used to analyze product attributes that satisfy consumers. The results show that the cosmetics industry is more attractive than cosmeceuticals. There are also social and cultural, policy and political factors as an opportunity to industry. The study also find that the competition is still not violent because the market is constantly growing. For the attributes of crocodile oil containing products for reducing scars that satisfy customers the most is a labeling on a product of crocodile oil. This is because the credibility of the product and the consumer confidence with consumers willingness to pay at 333.87 baht per 50 g. Following by non-alcoholic features with consumers willingness to pay at 137.27 baht per 50 g. Next attribute is texture feature with consumers willingness to pay for 50 g of a gel and creamy were 114.57 baht and 112.90 baht, respectively. Lastly whitening as co-feature could generate, consumers willingness to pay at 162.68 baht per 50 g. However, moisturizing as a co-feature is not attribute that could satisfy consumers. Therefore, entrepreneurs should develop products with the features that affect the satisfaction of the consumer. There should be a label to identity a product. A product should have non-alcoholic and be in a form of gel or cream. Finally, a product should cooperate whitening benefit, so that the product is acceptable and meets the needs of consumers.