Abstract:
ชื่อเรื่อง : การส่งเสริมแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ด้วยการจัดการเรียนรู้แบบทีมแข่งขันที่มี
สื่อสังคมสำหรับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนร้อยเอ็ดวิทยาลัย
ผู้วิจัย : นายอาณัติ ลุนทองทา
ปริญญา : ครุศาสตรมหาบัณฑิต (คอมพิวเตอร์ศึกษา) มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม
อาจารย์ที่ปรึกษา : ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.ทรงศักดิ์ สองสนิท
อาจารย์ ดร.วณิชา สาคร
ปีที่สำเร็จการศึกษา : 2565
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาผลปฏิบัติการการส่งเสริมแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ด้วยการจัด
การเรียนรู้แบบทีมแข่งขันที่มีสื่อสังคมของชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนร้อยเอ็ดวิทยาลัย 2) ศึกษาความพึงพอใจต่อการจัดการเรียนรู้แบบทีมแข่งขันที่มีสื่อสังคมของชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนร้อยเอ็ดวิทยาลัย 3) ศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนที่มีต่อการจีดการเรียนรู้แบบทีมแข่งขันที่มีสื่อสังคมของ
ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนร้อยเอ็ดวิทยาลัย กลุ่มเป้าหมายในการวิจัยครั้งนี้คือ นักเรียนระดับ
ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4/8 ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2561 โรงเรียนร้อยเอ็ดวิทยาลัย อำเภอเมืองร้อยเอ็ด จังหวัดร้อยเอ็ด จำนวน 40 คน ได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง (Purposive Sampling) ซี่งผู้วิจัยเป็นผู้รับผิดชอบในการจัดการเรียนการสอน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ แผนการจัดการเรียนรู้ แบบวัดแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ทางการเรียน แบบบันทึกอนุทินสะท้อนความคิดของนักเรียน แบบบันทึกอนุทิน
แบบสังเกตพฤติกรรม และแบบสอบถามวัดความพึงพอใจของนักเรียน นำข้อมูลที่ได้จากการเก็บรวบรวมข้อมูลเชิงคุณภาพจากนักเรียน ผู้ร่วมวิจัย และผู้วิจัยนำข้อมูลมาวิเคราะห์ ตีความ และสรุปผล แล้วรายงานผล ในรูปแบบของการบรรยาย การวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณ โดยใช้ค่าเฉลี่ย ค่าร้อยละ และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการวิจัยพบว่า 1) การส่งเสริมแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์ด้วยการจัดการเรียนรู้แบบทีมแข่งขันที่มีสื่อสังคมของชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนร้อยเอ็ดวิทยาลัยมี 5 ขั้นตอน คือ 1) ขั้นเสนอเนื้อหา 2) ขั้นจัดทีม 3) ขั้นเกม 4) ขั้นแข่งขัน 5) ขั้นยอมรับความสำเร็จของทีม ทำให้ผู้เรียนมีการพึ่งพาอาศัยกัน ร่วมมือกัน ช่วยเหลือกัน มีการแลกเปลี่ยนความรู้ร่วมกันในกลุ่ม กล้าแสดงความคิดเห็น และมีความกระตือรือร้น
ในการเรียน 2) นักเรียนมีความพึงพอใจต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้แบบทีมแข่งขันที่มีสื่อสังคมรายด้านอยู่ในระดับมาก ( =4.72, S.D.=0.45) และนักเรียนมีความพึงพอใจต่อการจัดกิจกรรมการเรียนรู้โดยรวมเฉลี่ยทั้ง 4 ด้าน อยู่ในระดับมากที่สุด ( =4.73, S.D.=0.44) 3) ผลการวิจัยพบว่านักเรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนสูงขึ้น
คำสำคัญ: การส่งเสริมแรงจูงใจใฝ่สัมฤทธิ์; การจัดการเรียนรู้แบบทีมแข่งขัน; สื่อสังคม
________________________________________________ อาจารย์ที่ปรึกษาวิทยานิพนธ์หลัก
Title : Promoting Achievement Motivation through learning
management as a competitive team social media
For Mathayom Suksa 4 Students, Roi Et Wittayalai School.
Author : Mr.Arnut Luntongta
Degree : Master of Education (Computer Education)
Rajabhat Maha Sarakham University
Advisors : Assistant Professor Dr.Songsuk Songsanit
Dr.Wanicha Sakorn
Year : 2019
ABSTRACT
The objectives of this research were 1) to study the results of Promoting Achievement Motivation through management as a competitive team social media For Mathayom Suksa 4,Roi Et Wittayalai School 2) to study the satisfaction of learning management as a competitive team social media For Mathayom Suksa 4, Roi Et Wittayalai School.
3) to study the achievement of learning management as a competitive team social media For Mathayom Suksa 4, Roi Et Wittayalai School. The target group in this research is Secondary school students of the year 4/8 Semester 2, Academic Year 2018, Roi Et Wittayalai School,Mueang Roi Et District, Roi Et Province, 40 people were obtained from a specific selection (Purposive Sampling) where the researcher is responsible for teaching and learning. The research tools were learning management plans, he motivation scale achievement, the memorandum of note reflects the thoughts of the students. Memorandum Behavior observation form And a questionnaire to measure student satisfaction. The data collected from the qualitative data collected from students, researchers are analyzed, interpreted and summarized and reported in a lecture format. Quantitative data analysis Using mean, percentage and standard deviation.
The research findings were as follows: 1) promoting motivation to achieve through competitive team learning management with social media supporting the learning of animation courses in Mathayomsuksa 4, Roi Et College, there were 5 steps as follows:
1) Content presentation step 2) Team organization step 3) Game step 4) Competition step 5) Accepting the success of the team. This causes the learners to depend on each other, to cooperate, to help each other, to exchange knowledge among themselves. Dare to comment And enthusiastic in learning animation courses 2) The achievement motivation learning by using a competitive team model with social media for Mathayomsuksa 4 students at Roi Et Wittayalai School, found that achievement motivation of the students was at a high level ( =4.72, S.D.=0.45) 3) The overall satisfaction of the students with the Promoting Achievement Motivation learning management as a competitive team social media learning was at the highest level ( =4.73, S.D.=0.44). 3) The students achievement showed high level.
Keywords: Promoting Achievement Motivation, Competitive Team Learning
Management, Social Media, Achievement
_____________________________________________________________ Major Advisor