แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง
Table './tdc/tbl_dc_meta_control_57' is marked as crashed and last (automatic?) repair failed

Knowledge mapping of the newborn intensive care unit using social network analysis
การทำแผนที่ความรู้ของหอผู้ป่วยทารกแรกเกิดระยะวิกฤตโดยใช้การ วิเคราะห์เครือข่ายทางสังคม

ThaSH: Newborn infants -- Diseases
ThaSH: Online social networks
Abstract: Knowledge Management (KM) is recognised as a vehicle through which innovation and improved business performance is possible. KM has also been defined as the establishment of a management system of cognitive flows which enables all components of an organisation to enrich the corporate knowledge. Knowledge flows refer to the transfer of expertise. The flow of knowledge is strategically important to organisations for several reasons. It can improve the communication and transformation between tacit and explicit knowledge, as well as, promote the regeneration of tacit knowledge. In the nursing care, the demand for high quality nursing care and their knowledge are increases and needs. Acquiring knowledge from the doctors and their colleagues regards as the main way to exchange knowledge. Communication conducted through informal mechanisms is a more reliable for the flow of knowledge. To understand how successfully during a team’s development, an efficient knowledge flow frequently involves overcoming problems that affect the team, the relationship between them and other functions inside and outside the network are very important. The knowledge flow is influenced by different factors, both facilitating and hindering. Identifying the factors can better help organisations understand the current situation in the department and develop policies through organization accordingly. This paper begins with the literature reviews of the definition of KM theories, the knowledge flow, and Social Networks (SNs) theory. Questionnaire survey to identify social network analysis, knowledge sources, communication methods, and knowledge types were carried out. UCINET and NetDraw software package were used to analyses quantitative data and presented sociogram of the network. Social Network Analysis and Knowledge mapping within NICU1 was conducted from the five key actors. As a result, it shows that nursing operational skill is the most frequently consulted type of knowledge among nurses. Face-to-face communication and Line application identified as the most generally used communication methods. Moreover, the result shows that consulting with the doctors and other nurses was the most ways to acquire knowledge. Furthermore, an online interview was carried out with three of the experts. Eleven hindering factors and six facilitating factors in the NICU1 team were obtained. The knowledge flow framework of the department was constructed by combining the influencing factors and the previously obtained communication methods and knowledge types. Validation is done with three experts for the constructed knowledge flow framework and improving the knowledge flow framework based on the feedback.
Abstract: การจัดการความรู้ (Knowledge Management: KM) ถือเป็นเครื่องมือชนิดหนึ่งที่มีนวัตกรรมและสามารถพัฒนาผลการปฏิบัติงานขององค์กรให้มีประสิทธิภาพ อันจะส่งผลให้องค์กรมีความสามารถเชิงแข่งขันสูงสุด การจัดการความรู้ยังเป็นระบบการจัดการกระแสความรู้ซึ่งทำให้หน่วยงานต่าง ๆ ขององค์กรเกิดความรู้ความเข้าใจและกลายเป็นองค์กรแห่งความรู้ได้ กระแสองค์ความรู้ หมายถึง การถ่ายทอดองค์ความรู้ ซึ่งมีความสำคัญเชิงกลยุทธ์ต่อองค์กรด้วยเหตุผลหลายประการ การถ่ายทอดองค์ความรู้สามารถพัฒนาการสื่อสารและการเปลี่ยนแปลงระหว่างความรู้แบบนามธรรมและความรู้แบบรูปธรรมได้ อีกทั้งส่งเสริมให้เกิดการสร้างความรู้แบบนามธรรมขึ้นใหม่ ในด้านของการพยาบาล การถ่ายทอดองค์ความรู้สามารถตอบสนองความต้องการและเพิ่มพูนความรู้ในการพยาบาลที่มีคุณภาพสูงได้ ซึ่งการรับความรู้จากแพทย์และเพื่อนร่วมงานถือเป็นวิธีการหลักในการแลกเปลี่ยนความรู้ ทั้งนี้การสื่อสารผ่านกลไกที่ไม่เป็นทางการยังทำให้กระแสความรู้มีความน่าเชื่อถือมากขึ้นด้วย เพื่อทำความเข้าใจวิธีการที่ทำให้ประสบความสำเร็จในการพัฒนาทีม การถ่ายทอดองค์ความรู้ที่มีประสิทธิภาพจึงมักเป็นการเอาชนะปัญหาที่ส่งผลกระทบต่อทีม และความสัมพันธ์ระหว่างกระแสความรู้กับฟังก์ชันอื่น ๆ ทั้งภายในและภายนอกเครือข่ายก็มีความสำคัญมาก นอกจากนี้กระแสความรู้ยังได้รับผลกระทบจากปัจจัยที่แตกต่างกัน ซึ่งมีทั้งปัจจัยเชิงบวกที่ช่วยสนับสนุนและปัจจัยเชิงลบที่เป็นอุปสรรค ดังนั้นแล้ว การระบุปัจจัยเหล่านี้อย่างแม่นยำและชัดเจนจะช่วยให้องค์กรเข้าใจสถานการณ์ปัจจุบันในหน่วยงานได้ดียิ่งขึ้น และสามารถกำหนดนโยบายให้สอดคล้องกันได้ งานวิจัยนี้เริ่มต้นด้วยการทบทวนเอกสารและวรรณกรรมที่เกี่ยวข้องกับคำจำกัดความของทฤษฎีการจัดการความรู้ การไหลเวียนของความรู้ และทฤษฎีเครือข่ายสังคม หรือ โซเชียลเน็ตเวิร์ก (Social Network) จากนั้นดำเนินการสำรวจแบบสอบถาม เพื่อระบุและวิเคราะห์เครือข่ายสังคม แหล่งความรู้ รูปแบบการสื่อสาร และประเภทของความรู้ โดยผู้วิจัยได้ใช้เครื่องมือซอฟต์แวร์ UCINET และ NetDraw ในการวิเคราะห์ข้อมูลเชิงปริมาณและนำเสนอแผนภาพเครือข่ายสังคม ซึ่งการวิเคราะห์เครือข่ายสังคมและการทำแผนผังความรู้ใน NICU1 ในงานวิจัยนี้ดำเนินการโดยผู้เข้าร่วมทั้งหมด 5 คน ผลการวิจัยวพบว่า ประเภทความรู้ที่พยาบาลมักจะขอคำปรึกษามากที่สุดคือ ความรู้ด้านทักษะการพยาบาล และรูปแบบการสื่อสารที่นิยมใช้มากที่สุดคือ การสื่อสารแบบตัวต่อตัวและการสื่อสารแบบตามสาย และจากผลการวิจัยยังพบว่า การขอคำปรึกษาจากแพทย์และพยาบาลอื่นๆ เป็นวิธีการที่ดีที่สุดในการได้มาซึ่งความรู้ที่ต้องการ นอกจากนี้ ผู้วิจัยยังได้สัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญ 3 ท่านผ่านทางออนไลน์ ซึ่งก็ทำให้ได้ทราบเกี่ยวกับปัจจัยเชิงลบที่เป็นอุปสรรค 11 อย่าง และปัจจัยเชิงบวกที่ช่วยสนับสนุน 6 อย่าง สำหรับกรอบความรู้ของหน่วยงานนี้ประกอบไปด้วยสามส่วนสำคัญ ได้แก่ ปัจจัยที่มีอิทธิพล รูปแบบการสื่อสารที่ได้รับก่อนหน้านี้ และประเภทความรู้ ซึ่งผู้วิจัยได้ทำการตรวจสอบความถูกต้องของกรอบความรู้ดังกล่าวผ่านการประเมินโดยผู้เชี่ยวชาญทั้งหมด 3 ท่าน และปรังปรุงแก้ไขกรอบความรู้ตามคำแนะนำของผู้เชี่ยวชาญ
Chiang Mai University. Library
Address: CHIANG MAI
Email: cmulibref@cmu.ac.th
Role: Chairman
Role: Member
Role: Member
Created: 2022
Modified: 2022-10-30
Issued: 2022-10-30
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
DegreeName: Science
©copyrights Chiang Mai University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 622132024.pdf 2.13 MB2 2024-10-19 18:11:07
ใช้เวลา
0.032651 วินาที

Meini Wang
Title Contributor Type
Knowledge mapping of the newborn intensive care unit using social network analysis
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Meini Wang
Phoommhiphat Pongpruttikul
Danaitun Pongpatcharatrontep
Achara Khamaksorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Phoommhiphat Pongpruttikul
Title Creator Type and Date Create
Knowledge mapping of the newborn intensive care unit using social network analysis
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoommhiphat Pongpruttikul;Danaitun Pongpatcharatrontep;Achara Khamaksorn
Meini Wang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Designing a social media marketing strategy and platform to expand new customers of Lai Mei Plastic Surgery Hospital in China
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoommhiphat Pongpruttikul;Danaitun Pongpatcharatrontep;Manissaward Jintapitak
Yue Feng
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study of selling Thai cosmetic products to Chinese market through the Chinese online influencer
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoommhiphat Pongpruttikul;Sirikorn Santirojanakul;Danaitun Pongpatcharatrontep
Su Wei
วิทยานิพนธ์/Thesis
Analysis of Chinese tourists behavior for Thai shopping mall advertisement design
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoommhiphat Pongpruttikul;Pakinee Ariya;Danaitun Pongpatcharatrontep
Min Min
วิทยานิพนธ์/Thesis
Apply an AHP technique for content analysis of Chinese students satisfaction for studying in Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoommhiphat Pongpruttikul;Sirikorn Santirojanakul;Danaitun Pongpatcharatrontep
Liyun Zhang
วิทยานิพนธ์/Thesis
An Application of a decision tree and a knowledge map in guidance preparation of study and employment for bioengineering students
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
phoommhiphat Pongpruttikul;Chalempon Kongjit;Wantana Areeprayolkij
Li, Mengzhen
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Factors Affecting Cambodian Consumers\' Decision to Use Public Transportation Services
มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์
Phoommhiphat Pongpruttikul
Sochhorlyda Khim
วิทยานิพนธ์/Thesis
Danaitun Pongpatcharatrontep
Title Creator Type and Date Create
Product Selection Knowledge for Chinese Customers by Using Content Analysis
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Danaitun Pongpatcharatrontep;Acrapol Nimmolrat
Qing Xiaorui
วิทยานิพนธ์/Thesis
Knowledge Management of the Chinese Tourists Marketing Mixed Strategy for Chiang Mai Hotel Accommodation
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoomhiphat Mingmalairaks;Acrapol Nimmolrat;Danaitun Pongpatcharatrontep
Rui Huang
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Gap Analysis Between Supply and Demand Side in Community-Based Tourism: A Case Study of Chiang Mai Province
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Napaporn Reeveerakul;Danaitun Pongpatcharatrontep
Deng Zufeng
วิทยานิพนธ์/Thesis
Designing a Compilation Process for Handbook of Chinese for Specific Purposes for Trade Exhibition
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Danaitun Pongpatcharatrontep;Chalermpon Kongjit
Gao Min
วิทยานิพนธ์/Thesis
Designing the Destination Management System for Chinese Gay Tourists in Bangkok, Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Danaitun Pongpatcharatrontep;Jirawit Yanchinda
Gao Zaiqi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Design Model Tour Bus Route in Chiang Mai City for Chinese Independent Tourists
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoomhiphat Mingmalairks;Danaitun Pongpatcharatrontep;Chalermpon Kongjit
Li Jinghua
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Traceability Data Structure for Lanna Thai Coffee
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoommhiphat Mingmalairaks;Danaitun Pongpatcharatrontep;Napaporn Reeveerakul
Dong, Lianghui
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effect of problem-based learning with think aloud protocol approach on Chinese students’ translation competency
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Ouyporn Tonmukayakul;Atichart Harncharnchai;Worawit Janchai;Danaitun Pongpatcharatrontep;Ratapol Wudhikarn
Wei Du
วิทยานิพนธ์/Thesis
Design the cosmetics marketing survey suggestion questionnaire through Common KADS methodology
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Sirikorn Santirojanakul;Danaitun Pongpatcharatrontep
Li Na
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of standard manual for facial massage training using work study method
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Ouyporn Tonmukayakul;Pitipong Yodmongkol;Danaitun Pongpatcharatrontep
Cao Linxia
วิทยานิพนธ์/Thesis
Knowledge mapping of the newborn intensive care unit using social network analysis
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoommhiphat Pongpruttikul;Danaitun Pongpatcharatrontep;Achara Khamaksorn
Meini Wang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Designing a social media marketing strategy and platform to expand new customers of Lai Mei Plastic Surgery Hospital in China
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoommhiphat Pongpruttikul;Danaitun Pongpatcharatrontep;Manissaward Jintapitak
Yue Feng
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study of selling Thai cosmetic products to Chinese market through the Chinese online influencer
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoommhiphat Pongpruttikul;Sirikorn Santirojanakul;Danaitun Pongpatcharatrontep
Su Wei
วิทยานิพนธ์/Thesis
Acceleration of enhancing human capital to improve performances of users in enterprise content management
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Kobkit Issachevawat;Danaitun Pongpatcharatrontep;Worawit Janchai;Ratapol Wudhikarn;Pitipong Yodmongkol
Oraya Wisawapaisarn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Analysis of Chinese tourists behavior for Thai shopping mall advertisement design
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoommhiphat Pongpruttikul;Pakinee Ariya;Danaitun Pongpatcharatrontep
Min Min
วิทยานิพนธ์/Thesis
Apply an AHP technique for content analysis of Chinese students satisfaction for studying in Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoommhiphat Pongpruttikul;Sirikorn Santirojanakul;Danaitun Pongpatcharatrontep
Liyun Zhang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of importing certified process on processing fruits to China for Thai SMEs
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Pakinee Ariya;Danaitun Pongpatcharatrontep
Zhuang Hao
วิทยานิพนธ์/Thesis
Improving Chinese tourist car rental knowledge for Chiang Mai Local Company
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Ouyporn Tonmukayakul;Danaitun Pongpatcharatrontep;Acrapol Nimmolrat
Wu Jie
วิทยานิพนธ์/Thesis
Thai law and regulation knowledge base for chinese souvenir shop investors
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Paipan Thanalerdsopit;Danaitun Pongpatcharatrontep;Chalermpon Kongjit
Zhang Hong
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study on satisfaction factors of Chinese tourists in medical cosmetology in Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Danaitun Pongpatcharatrontep
Xu, Pang
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study of Chinese customer's demand on Thai skin care product under the framework of knowledge management
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Danaitun Pongpatcharatrontep
Sidu, Aming
วิทยานิพนธ์/Thesis
Assessment of current status and risks among Chinese entrepreneurs engaged in cross-border e-commerce in the Thailand market
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Danaitun Pongpatcharatrontep
Li, Aishan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Comparative analysis of opening and operating Thai-Chinese online stores for small entrepreneurs
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Danaitun Pongpatcharatrontep
Li, Wenting
วิทยานิพนธ์/Thesis
Comparative analysis of the cosmetics supply chain imported from China to Thailand
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Danaitun Pongpatcharatrontep
Ye, Ping
วิทยานิพนธ์/Thesis
Achara Khamaksorn
Title Creator Type and Date Create
Knowledge mapping of the newborn intensive care unit using social network analysis
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Phoommhiphat Pongpruttikul;Danaitun Pongpatcharatrontep;Achara Khamaksorn
Meini Wang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Social networks and knowledge transfer mechanisms in the newborn intensive care unit
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Achara Khamaksorn
Han, Ziqi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Social networks and knowledge transfer in the Chiang Mai real estate business
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Achara Khamaksorn
Pan, Longyu
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 5
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1,206
รวม 1,211 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 134,614 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,343 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 959 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 200 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 17 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 12 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 4 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 3 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 2 ครั้ง
รวม 137,154 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.63