แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง
Table './tdc/tbl_dc_meta_control_57' is marked as crashed and last (automatic?) repair failed

Multimodal route selection for agriculture transport from Thailand to South China by multi-tier method
การเลือกเส้นทางหลายรูปแบบสำหรับการขนส่งสินค้าเกษตรจากประเทศไทยไปยังประเทศจีนตอนใต้โดยวิธีหลายชั้น

LCSH: Farm produce -- Transportation
LCSH: Shipment of goods
LCSH: Multimodal transport
Abstract: At present, it is undeniable that cross-border transportation (CBT) is an essential criterion in developing the international trade economy. CBT will enable many business processes to result in a better economy and international trade with growth. Multimodal transportation is essential to international cross-border trade in the global economy, especially in the movement of goods, because it can help the increased effectiveness of foreign and domestic trade, the development of industrial relations, and the transportation of passengers and cargo. In the past, whether it is agricultural trade or industrial trade, policymakers and decision-makers have focused on making critical decisions based on aspects of cost, time, and risk. Due to increased competition, exploiting other related areas is necessary for the sustainability of the transport business. Therefore, this research operationalizes the benefit and opportunity dimensions of multimodal transport to increase organization efficiency in the transportation business development. However, multimodal transport has been impacted by the pandemic event, COVID-19. And the logistics service provider is directly affected. In order to reduce the number of infection cases, several governments have closed or limited their trade borders, causing disruptions in vehicle movements, labor shortages, and the preservation of physical distance in production facilities. Due to the pandemic event, several difficulties were found in multimodal transportation operations and are expected to impact worldwide international trade considerably. For example, the World Trade Organization (WTO) predicted that the COVID-19 crisis might cause a 13–32 percent drop in global trade in 2021. Therefore, this study will be presented in three stages. The first stage employs bibliometric analysis to define multimodal transport dimensions and criteria based on previous and current multimodal transportation literature studies. The second uses confirmatory factor analysis (CFA) to verify the relationship between factors and multimodal transportation. The Fuzzy Best-Worst Method (FBWM) combined with Benefits, Opportunities, Costs, and Risks (BOCR) was used in the second stage of this research to prioritize the sub-criteria affecting the improvement and development of multimodal transport during the COVID-19 crisis from the perspective of a logistics service provider in Thailand. In the final stage, research proposed the Fuzzy Best-Worst Method to determine sub- criteria. In addition, fuzzy-TOPSIS was used to rank alternative multimodal transport routes from Thailand to South China. This method was employed to evaluate the decision-making process. More importantly, this method considers the decision makers’ risk appetite and the alternatives' preferences, decreasing the decision risk. As a result of the research, the researcher was able to identify essential sub-criteria during the epidemic crisis that was affected by the outbreak. Those sub-criteria can assist policymakers in developing policies to solve multimodal transportation difficulties during the epidemic crisis. In addition, it can help logistics service providers transporting agricultural goods from Thailand to southern China choose the appropriate route.
Abstract: ปัจจุบันปฏิเสธไม่ได้ว่าการขนส่งข้ามพรมแดน (CBT) เป็นปัจจัยสำคัญในการพัฒนาเศรษฐกิจการค้าระหว่างประเทศ CBT จะช่วยให้กระบวนการทางธุรกิจหลายอย่างส่งผลให้เศรษฐกิจดีขึ้นและการค้าระหว่างประเทศมีการเติบโต การขนส่งต่อเนื่องหลายรูปแบบมีความสำคัญต่อการค้าข้ามพรมแดนระหว่างประเทศในเศรษฐกิจโลก โดยเฉพาะอย่างยิ่งในการเคลื่อนย้ายสินค้า เนื่องจากสามารถช่วยเพิ่มประสิทธิภาพของการค้าต่างประเทศและในประเทศ การพัฒนาความสัมพันธ์ทางอุตสาหกรรม และการขนส่งผู้โดยสารและสินค้า ในอดีต ไม่ว่าจะเป็นการค้าทางการเกษตรหรือการค้าอุตสาหกรรม ผู้กำหนดนโยบายและผู้มีอำนาจตัดสินใจได้ให้ความสำคัญกับการตัดสินใจที่สำคัญโดยพิจารณาจากต้นทุน เวลา และความเสี่ยง เนื่องจากการแข่งขันที่เพิ่มขึ้น การใช้ประโยชน์จากพื้นที่อื่นที่เกี่ยวข้องจึงจำเป็นต่อความยั่งยืนของธุรกิจขนส่ง ดังนั้น งานวิจัยนี้จึงดำเนินการมิติด้านประโยชน์และโอกาสของการขนส่งต่อเนื่องหลายรูปแบบเพื่อเพิ่มประสิทธิภาพขององค์กรในการพัฒนาธุรกิจการขนส่ง อย่างไรก็ตามการขนส่งต่อเนื่องหลายรูปแบบได้รับผลกระทบจากเหตุการณ์โรคระบาด COVID-19 และผู้ให้บริการด้านโลจิสติกส์ได้รับผลกระทบโดยตรง เพื่อลดจำนวนกรณีการติดเชื้อ รัฐบาลหลายแห่งได้ปิดหรือจำกัดพรมแดนทางการค้า ทำให้เกิดการหยุดชะงักในการเคลื่อนย้ายยานพาหนะ การขาดแคลนแรงงาน และการรักษาระยะห่างทางกายภาพในโรงงานผลิต เนื่องจากเหตุการณ์ระบาดใหญ่พบปัญหาหลายประการ ในการดำเนินการขนส่งต่อเนื่องหลายรูปแบบ และคาด ว่าจะส่งผลกระทบต่อการค้าระหว่างประเทศทั่วโลกอย่างมาก ตัวอย่างเช่น องค์การการค้าโลก (WTO) คาดการณ์ว่าวิกฤตโควิด-19 อาจทำให้การค้าโลกลดลง 13-32 เปอร์เซ็นต์ในปี 2564 ดังนั้นการศึกษานี้จะนำเสนอเป็นสามขั้นตอน ขั้นตอนแรกใช้การวิเคราะห์บรรณานุกรมเพื่อกำหนดมิติและเกณฑ์การขนส่งต่อเนื่องหลายรูปแบบตามการศึกษาวรรณกรรมการขนส่งต่อเนื่องหลายรูปแบบก่อนหน้าและปัจจุบัน ส่วนที่สองใช้การวิเคราะห์ปัจจัยยืนยัน (CFA) เพื่อตรวจสอบความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยและการขนส่งหลายรูปแบบ Fuzzy Best-Worst Method (FBWM) ผสมผสานกับ Benefit, Opportunities, Costs, and Risks (BOCR) ในขั้นตอนที่สองของการวิจัยนี้เพื่อจัดลำดับความสำคัญของเกณฑ์ย่อยที่ส่งผลต่อการปรับปรุงและพัฒนาการขนส่งหลายรูปแบบในช่วง COVID-19 วิกฤตการณ์จากมุมมองของผู้ให้บริการด้านโลจิสติกส์ในประเทศไทย ในขั้นตอนสุดท้าย การวิจัยได้เสนอวิธี Fuzzy Best-Worst เพื่อกำหนดเกณฑ์ย่อย นอกจากนี้ Fuzzy-TOPSIS ยังใช้จัดอันดับเส้นทางการขนส่งต่อเนื่องหลายรูปแบบทางเลือกจากประเทศไทยไปยังประเทศจีนตอนใต้ วิธีนี้ใช้ในการประเมินกระบวนการตัดสินใจ ที่สำคัญกว่านั้น วิธีนี้จะพิจารณาความเสี่ยงของผู้มีอำนาจตัดสินใจและความชอบของทางเลือกอื่นๆ ซึ่งจะช่วยลดความเสี่ยงในการตัดสินใจ จากผลการวิจัยผู้วิจัยสามารถระบุเกณฑ์ย่อยที่สำคัญในช่วงวิกฤตการแพร่ระบาดที่ได้รับผลกระทบจากการระบาด เกณฑ์ย่อยเหล่านี้สามารถช่วยผู้กำหนดนโยบายในการพัฒนานโยบายเพื่อแก้ไขปัญหาการขนส่งต่อเนื่องหลายรูปแบบในช่วงวิกฤตการแพร่ระบาดนอกจากนี้ยังสามารถช่วยให้ผู้ให้บริการด้านโลจิสติกส์ขนส่งสินค้าเกษตรจากไทยไปจีนตอนใต้เลือกเส้นทางที่เหมาะสม
Chiang Mai University. Library
Address: CHIANG MAI
Email: cmulibref@cmu.ac.th
Role: Chairman
Role: Member
Role: Member
Role: Member
Created: 2022
Modified: 2022-10-22
Issued: 2022-10-22
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
©copyrights Chiang Mai University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 590651026.pdf 4.83 MB7 2024-12-04 11:13:59
ใช้เวลา
0.041308 วินาที

Teerasak Charoennapharat
Title Contributor Type
Multimodal route selection for agriculture transport from Thailand to South China by multi-tier method
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Teerasak Charoennapharat
Wanchai Rattanawong
Sathaporn Opasanon
Apichat Sopadang
Sate Sampattagul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Wanchai Rattanawong
Title Creator Type and Date Create
Multimodal route selection for agriculture transport from Thailand to South China by multi-tier method
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wanchai Rattanawong;Sathaporn Opasanon;Apichat Sopadang;Sate Sampattagul
Teerasak Charoennapharat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Sathaporn Opasanon
Title Creator Type and Date Create
Multimodal route selection for agriculture transport from Thailand to South China by multi-tier method
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wanchai Rattanawong;Sathaporn Opasanon;Apichat Sopadang;Sate Sampattagul
Teerasak Charoennapharat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Business model for a romantic hotel
มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
Sathaporn Opasanon
Yotsapong Mateechaipong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Apichat Sopadang
Title Creator Type and Date Create
Performance measurement of supply chain management for exported frozen foods
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Komgirt Leksakul;Korrakot Yaibuathet Tippayawong;Jatuphong Varith;Apichat Sopadang
Woramol Chaowarat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Improving transportation system of bakery business by using genetic algorithm
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Komgrit Leksakul;Apichat Sopadang;Poon Thiengburanathum;Pupong Pongcharoen
Prachya Khemacheewakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Suppler selection and workload control for job scheduling by lean system in stochastic environments
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Sermkiat Jomjunyong;Pakorn Adulbhan;Apichat Sopadang;Nivit Chreonchai;Isrs Teerawatsakul;Sataporn Amornsawadwatana
Jirapat Wanitwattanakosol
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of performance measurement model in thai frozen shrimp supply chain
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Pakorn Adulbhan;Apichat Sopadang;Wimalin Laosiritaworn;Korrakot Yaibuathet;Nikorn Sirivongpaisal
Sirirat Pungchompoo
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of an event-oriented supply chain process management concept case study of an automotive manufacturer
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Korrakot Y. Tippayawong;Apichat Sopadang;Warisa Wisittipanich;Hartmut Zadek;Henning Stubelt
Stefanie Plath
วิทยานิพนธ์/Thesis
Airport Connectivity Evaluation of Chiang Mai International Airport
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Apichat Sopadang;Forrakot Yaibuathet;Warisa Wisittipanich;Varattaya Jangkrajarng;Chackrit Duangphastra
Charukit Chaiwan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Synthesis of Lean Sustainable Logistics
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Yacine Ouzrout;Apichat Sopadang;Wichai Chattinnawat;Tanyanuparb Anantana;Pupong Pongcharoen
Sooksiri Wichaisri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Multimodal route selection for agriculture transport from Thailand to South China by multi-tier method
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wanchai Rattanawong;Sathaporn Opasanon;Apichat Sopadang;Sate Sampattagul
Teerasak Charoennapharat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Simulation based optimization to determine inventory management policy
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Uttapol Smutkupt;Wimalin Laosiritaworn;Pupong Pongcharoen;Apichat Sopadang
Padivarada Lomlai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Sate Sampattagul
Title Creator Type and Date Create
Multimodal route selection for agriculture transport from Thailand to South China by multi-tier method
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Wanchai Rattanawong;Sathaporn Opasanon;Apichat Sopadang;Sate Sampattagul
Teerasak Charoennapharat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 5
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 7,260
รวม 7,265 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 187,610 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 14 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 8 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 5 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 3 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 1 ครั้ง
รวม 187,641 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.104