Strategies for Driving and the Development of Analytical Thinking Skill of Early Childhood at Phetchaburi Child Development Center under Tha Yang Subdistrict Municipality of Phetchaburi
Abstract:
จากการประเมินคุณภาพภายนอกของสํานักงานรับรองและประเมินคุณภาพการศึกษา
(องค์การมหาชน) ได้พบปัญหาคือ เด็กปฐมวัยขาดทักษะการคิดวิเคราะห์ ผู้วิจัยจึงสนใจทําวิจัยเรื่องนี้
โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) กลยุทธ์การขับเคลื่อนการพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ของเด็กปฐมวัย
2) กลยุทธ์การพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ของเด็กปฐมวัย และ 3) ผลการพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์
ของเด็กปฐมวัย ศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดเทศบาลตําบลท่ายาง จังหวัดเพชรบุรี กลุ่มเป้าหมายที่ใช้ใน
การวิจัย ได้แก่ หัวหน้าศูนย์พัฒนาเด็กเล็กจํานวน 7 คน ครูจํานวน 15 คน เด็กปฐมวัยอายุ 3-5 ปี
จํานวน 165 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ คู่มือการพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ของเด็กปฐมวัย
และแบบทดสอบทักษะวัดการคิดวิเคราะห์ของเด็กปฐมวัย ตรวจสอบความตรงเชิงเนื้อหาโดย
ผู้ทรงคุณวุฒิจํานวน 3 คน ได้ค่าดัชนีความสอดคล้อง เท่ากับ 1.00 สถิติที่ใช้ ได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย
และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการวิจัยพบว่า
1. กลยุทธ์การขับเคลื่อนการพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ของเด็กปฐมวัยมี 4 กลยุทธ์
คือ กลยุทธ์เครือข่าย กลยุทธ์การทํางานเป็นทีม กลยุทธ์การมีส่วนร่วม กลยุทธ์การบูรณาการ โดยมี
คู่มือกลยุทธ์การขับเคลื่อนทักษะการคิดวิเคราะห์ของเด็กปฐมวัย ศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดเทศบาล
ตําบลท่ายาง จังหวัดเพชรบุรี เป็นกรอบในการดําเนินการ โดยการประสานงานระหว่างครูกับเด็กปฐมวัย
ในการจัดกิจกรรมพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์
2. กลยุทธ์ที่หัวหน้าศูนย์พัฒนาเด็กเล็กและครู ใช้ในการพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์
ของเด็กปฐมวัย คือ การสอนแบบทดลอง ภายใต้กรอบการดําเนินการของคู่มือกลยุทธ์การขับเคลื่อน
ทักษะ การคิดวิเคราะห์ของเด็กปฐมวัย ศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดเทศบาลตําบลท่ายาง จังหวัด
เพชรบุรี
3. ผลการพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์ของเด็กปฐมวัย ศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัด
เทศบาลตําบลท่ายาง จังหวัดเพชรบุรีมีคะแนนก่อนการพัฒนาร้อยละ 39.02 มีคะแนนหลังการพัฒนา
ร้อยละ 91.62 และเพิ่มขึ้นร้อยละ 52.60
ข้อค้นพบที่ได้จากการวิจัย แสดงให้เห็นว่า การนํากลยุทธ์การพัฒนาทักษะการคิดวิเคราะห์
ของเด็กปฐมวัย มาใช้ทําให้การจัดการเรียนการสอนของครูมีประสิทธิภาพมากขึ้น ดังนั้นผู้บริหาร
ศูนย์เด็กเล็กควรให้การสนับสนุนให้ครูในศูนย์พัฒนาเด็กเล็กได์นํามาใช์ในการจัดการเรียนการสอน
อย่างต่อเนื่อง
According to an external quality assessment by the Office for National Education Standards
and Quality Assessment (Public Organization), it was found that many children in early childhood lacked
analytical thinking skills. Therefore, the researcher interested in conducting this research with the
objectives of studying: 1) strategies for driving the development of analytical thinking skills among those
in early childhood, 2) strategies for the development of analytical thinking skills among those in early
childhood, and 3) assessing the results of the development of analytical thinking skill among those in
early childhood at Phetchaburi Child Development Center in Tha Yang Sub-district, Municipality of
Phetchaburi Province. The target groups in this research included 7 executives at Phetchaburi Province
Child Development Center, as well as 15 teachers and 165 children aged 3-5 years. The tools applied in
this research were a handbook for the development of analytical thinking among those in early
childhood and a test for analytical thinking in early childhood. The examination of content validity by 3
experts had an Index of Item-Objective Congruence (IOC) equal to 1.00. The statistics used in this
research were percentage, average, and standard deviation.
The research results were as follows:
1. There were four strategies for driving the development of analytical thinking skills in
early childhood: network strategy, teamwork strategy, participation strategy, and integration strategy. A
handbook on strategies for driving the analytical thinking skills of those in early childhood at Phetchaburi
Child Development Center under Tha Yang Sub-district Municipality of Phetchaburi Province was used as
a framework for the operation through coordination between teachers and children in organizing
activities to develop analytical thinking skills.
2. The strategy that the leaders and teachers of Phetchaburi Province Child
Development Center applied for the development of analytical thinking skills in early childhood
involved experimental teaching under the framework for the operation of a handbook on strategy for
driving the analytical thinking skills of those in early childhood at Phetchaburi Child Development Center
under Tha Yang Sub-district, Municipality of Phetchaburi Province.
3. The development of analytical thinking skills among the children at Phetchaburi Child
Development Center under Tha Yang Sub-district, Municipality of Phetchaburi Province, increased 52.60
percent with before and after development scores of 39.02 and 91.62, respectively.
The findings of this research showed that implementing a strategy for developing critical
thinking skills among those in early childhood made teaching more efficient. Therefore, administrators of
Child Development Centers should encourage the teachers to use this technique for teaching regularly.