แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A study of applying para rubber sheets in railway track by using ballast box test
การศึกษาการใช้ยางพาราแผ่นในทางรถไฟด้วยการทดสอบกล่องหินโรยทาง

LCSH: Hevea
LCSH: Railroad rails
Abstract: Recently, attempts to reduce ballast degradation have been a major topic for many railways and researchers. Nowadays, a successfully proven alternative is applied elastic under-sleeper pads in between sleeper and ballast particles, and also as the ballast mat placed under the ballast layer. The using of synthetic material as the elastic element is able to decrease the deterioration of ballast and vibrations. Para rubber is a natural elastic material and it is abundant in South East Asia countries. Therefore, this study is aimed to investigate using para rubber as an alternative element of reducing ballast breakage in ballasted track. Experiments were conducted to study ballast behaviors namely the particle breakage, deformation, and modulus of box reaction under similar loading conditions. In this study, cyclic loads from the train at axle loads of 20 tons were simulated on the rigid foundation condition using ballast box to investigate the use of para rubber as an under sleeper pad and ballast mat. Besides, before and after the tested ballast with the elastic element, the application of image processing was used to measure the dimensions of ballast particles to measure the size of particles. Results reveal that the under-sleeper pad made of para rubber can reduce the amount of ballast breakage by 80% of pure ballast case. In addition, the trend of settlement and modulus of box reaction are closed to the ballast reference the most. So In conclusion, this study indicates that the potential of using para-rubber under sleeper pads shall be considered in railway track.
Abstract: เมื่อไม่นานมานี้ ความพยายามที่จะลดการสึกหรอของหินโรยทางรถไฟ กลายเป็นประเด็นหลักสำหรับงานรถไฟและงานวิจัยต่างๆ การสึกหรอของหินก่อให้เกิดการสุดตัวของทางรถไฟและนำไปสู่ค่าบำรุงรักษาที่สูงในการซ่อมแซมรูปทรงของรางรถไฟและในการทำความสะอาดหินปัจจุบันมีการพิสูจน์ที่ประสบความสำเร็จแล้วว่าการใช้แผ่นอยางสังเคราะห์ที่มีความยืดหยุ่นรองใต้นอนรถไฟและแผ่นรองใต้หินโรยทางรถไฟสามารถลดการสึกหรอของหินและการสั่นสะเทือนได้ยางพาราเป็นวัสดุธรรมชาติที่มีความยืดหยุ่นและมีจำนวนมากในภูมิภาคเอเชียตะวันออกเฉียงใต้ ดังนั้นงานวิจัยนี้จึงมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการใช้ยางพาราเป็นวัสดุทางเลือกของการลดการสึกหรอของหินโรยทางรถไฟ โดยได้ทำการทดลองเพื่อศึกษาพฤติกรรมการสึกหรอของหิน การสุดตัวและโมดูลัสการคืนตัวของวัสดุในกล่องภายใต้สภาพการของโหลดที่เหมือนกันกัน ในการศึกษานี้ได้มีการจำลองแรงจากน้ำหนักเพลารถไฟที่ 20 ตันโดยจำลองสภาพที่รถไฟวิ่งบนโครงสร้างที่มีหินโรยทางนั้นอยู่พื้นแข็งโดยใช้กล่องหินจำลองโครงสร้างทางในการตรวจสอบการใช้ยางพาราเป็นแผ่นรองใต้มอนและเป็นแผ่นรองใต้หินโรยทาง นอกจากนี้ก่อนและหลังการทดสอบได้มีการใช้การประมวลผลภาพเพื่อวัดขนาดของหินทุกก้อนที่ทำการทดสอบ ผลการศึกษาพบว่าแผ่นรองใต้มอนที่ทำจากยางพาราสามารถลดปริมาณการแตกของหินได้ถึง 80% เทียบกับตัวอย่างหินที่ไม้ใส่อะไรเลย นอกจากนี้แนวโน้มของการสุดตัวและโมดูลัสของคืนตัวของวัสดุในกล่องใกล้เคียงกับตัวอย่างอ้างอิงมากที่สุด จึงสรุปได้ว่าการศึกษานี้ชี้ให้เห็นว่าศักยภาพในการใช้ยางพาราภายในรูปแบบแผ่นรองใต้นอนควรนำมาใช้ในทางรถไฟ.
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2018
Modified: 2021-05-23
Issued: 2021-05-23
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/65063
eng
Descipline: Civil Engineering
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5970374421[1].pdf 4.68 MB4 2023-06-08 16:36:58
ใช้เวลา
0.032677 วินาที

Somkith Dethvongsone
Title Contributor Type
A study of applying para rubber sheets in railway track by using ballast box test
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Somkith Dethvongsone
Boonchai Sangpetngam
วิทยานิพนธ์/Thesis
Boonchai Sangpetngam
Title Creator Type and Date Create
MOISTURE BEHAVIOR IN GRANULAR BASE LAYER OF ASPHALT PAVEMENT
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Boonchai Sangpetngam
Reynaldo
วิทยานิพนธ์/Thesis
Resilient modulus and influencing parameters of unbound crushed limestone
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Boonchai Sangpetngam
Chanpheng Phommavone
วิทยานิพนธ์/Thesis
Influence of Crumbed Para Rubber Modifier in Aggregate Blend on Deformation Resistance Properties of Hot Mix Asphalt
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Boonchai Sangpetngam
Hatthaphone Silimanotham
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of incorporating reclaimed asphalt pavement and advera additive into hot mix asphalt at warm temperature
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Boonchai Sangpetngam
Yeshey Penjor
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of applying para rubber sheets in railway track by using ballast box test
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Boonchai Sangpetngam
Somkith Dethvongsone
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of zero-waste package for asphalt from natural rubber / ethylene vinyl acetate copolymer thermoplastic vulcanizates
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Anongnat Somwangthanaroj;Boonchai Sangpetngam
Nappaphan Kunanusont
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 90
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 5,371
รวม 5,461 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 257,715 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 1,049 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 604 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 220 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 76 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 5 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 5 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 4 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
รวม 259,679 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.101