แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The use of interactive lecture demonstration in teaching high-school physics : magnetic force on a moving charged particle
การใช้วิธีการสอนแบบบรรยายประกอบการสาธิตเขิงปฏิสัมพันธ์ในการสอนฟิสิกส์ระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย : เรื่องแรงแม่เหล้กที่กระทำต่ออนุภาคที่มีประจุไฟฟ้าที่กำลังเคลื่อนที่

LCSH: Science -- Study and teaching (Higher)
LCSH: Special relativity (Physics)
Abstract: This research presented the use of Interactive Lecture Demonstration ( ILD) in teaching high-school level on magnetic force on a moving charged particle. The aim of this work was to study grade-12 students’ understanding on this physics topic and comparing the effectiveness of ILD method to traditional teaching. The ILD teaching module with the Cathode-ray tube as demonstration set had been developed and administrated to high school students. After the instruction, all sample groups’ conceptual understanding were assessed by the Magnetic Force on a moving Charged Particle Test. In year 2014, the results showed that most students had difficulty of indicating the direction and magnitude of the magnetic force. They were unable to apply the right- hand rule. However, the mean score of the ILD classes was significantly better than that of the traditional class. In year 2015, the mean scores of all sample groups decreased and were extremely low compared to the previous year. Overall, the ILD method could enhance understanding of students with the requirement that some members of each group should have a good background in the subject. In addition, most students lack consistency in answering the same concept questions. However, the number of students who had highest consistency belong to ILD class in 2014.
Abstract: งานวิจัยนี้นำเสนอวิธีการสอนแบบบรรยายประกอบการสาธิตเชิงปฏิสัมพันธ์ (ILD) ในเรื่องแรงแม่เหล็กที่กระทำต่ออนุภาคที่มีประจุไฟฟ้าสำหรับการสอนในระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความเข้าใจของนักเรียนระดับมัธยมศึกษาปีที่ 6 และเปรียบเทียบประสิทธิภาพการสอนระหว่าง วิธีการสอนแบบบรรยายประกอบการสาธิตเชิงปฏิสัมพันธ์ (ILD) และวิธีการสอนแบบดั่งเดิม (traditional teaching) งานวิจัยนี้ได้มีการพัฒนาชุดการเรียนการสอน ILD โดยใช้หลอดรังสีแคโทดเป็นชุดสาธิตประกอบการสอน หลังจากเสร็จสิ้นการเรียน นักเรียนทุกกลุ่มได้รับการทดสอบความเข้าใจหลังเรียนด้วย แบบทดสอบแรงแม่เหล็กที่กระทำต่ออนุภาคที่มีประจุไฟฟ้า พบว่า ในปีการศึกษา 2557 นักเรียนจำนวนมากมีความเข้าใจผิดในการหาทิศทางและขนาดของแรงแม่เหล็กและขาดความชำนาญในการใช้กฏมือขวา อย่างไรก็ตาม คะแนนเฉลี่ยของนักเรียนในห้องเรียนที่สอนแบบบรรยายประกอบการสาธิตเชิงปฏิสัมพันธ์ (ILD) สูงกว่า ห้องเรียนที่สอนด้วยวิธีแบบดั่งเดิมอย่างมีนัยสำคัญ ในปีการศึกษา 2558 คะแนนเฉลี่ยของนักเรียนแต่ละกลุ่มมี ค่าน้อยเมื่อเทียบกับคะแนนเต็มและต่ำ กว่าปี ที่ผ่านมา การสอนแบบบรรยายประกอบการสาธิตเชิงปฏิสัมพันธ์ (ILD) ช่วยพัฒนาความเข้าใจของนักเรียนได้ดี โดยมีเงื่อนไขที่สมาชิกในกลุ่มย่อยจะต้องมีนักเรียนที่มีความรู้พื้นฐานฟิสิกส์เป็นอย่างดีอยู่ในกลุ่ม นอกจากนี้ พบว่านักเรียนส่วนใหญ่ไม่สามารถตอบคำถามที่ทดสอบความเข้าใจในประเด็นเดียวกันได้ อย่างไรก็ตาม ในปีการศึกษา 2557 นักเรียนที่สอนแบบบรรยายประกอบการสาธิตเชิงปฏิสัมพันธ์ (ILD) มีจำนวนนักเรียนที่สามารถตอบคำถามที่วัดความเข้าใจในประเด็นเดียวกันได้มากที่สุด
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Created: 2016
Modified: 2020-10-21
Issued: 2020-10-21
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH N981u 2016
eng
DegreeName: Master of Science
Descipline: Physics
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5536229.pdf 3.5 MB7 2023-01-21 16:42:48
ใช้เวลา
-0.699359 วินาที

Nuttawoot Sricharoenchai.
Title Contributor Type
The use of interactive lecture demonstration in teaching high-school physics : magnetic force on a moving charged particle
มหาวิทยาลัยมหิดล
Nuttawoot Sricharoenchai.
Kwan Arayathanitkul
Narumon Emarat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Kwan Arayathanitkul
Title Creator Type and Date Create
The measurement of the focal length of the thermal lens in the slab laser medium
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul
Jintawat Tanamatayarat
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of interactive lecture demonstrations in force and motion to teach high school-level physics
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul
Umpol Jairuk
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a conceptual survey in mechanical waves
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul
Apisit Tongchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Reality physics teaching for improving student expectations in learning physics
มหาวิทยาลัยมหิดล
Narumon Emarat;Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree
Umporn Wutchana
วิทยานิพนธ์/Thesis
A simple protocol for identifying of glass fragments by their physical properties for forensic science work
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree;Kwan Arayathanitkul
Walyaporn Jamjumrus
วิทยานิพนธ์/Thesis
A novel learning module on earthquakes based on an inquiry approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Passakorn Pananont;Narumon Emarat;Bhinyo Panijpan
Suttida Rakkapao
วิทยานิพนธ์/Thesis
Study of reflectance measurement based on optical coherence variation technique
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree
Rugkanawan Wongpithayadisai
วิทยานิพนธ์/Thesis
The frictional force learning module based on hands-on and interactive lecture demonstration approaches
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree;Kwan Arayathanitkul;Narumon Emarat
Singha Prasitpong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Q-Switch Pulse Nd : YAG laser
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree;Pichet Limsuwan
Supasil Phoungphung
วิทยานิพนธ์/Thesis
Developing students' concepts in introductory astronomy using blended learning
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree;Narumon Emarat
Chaiyapong Ruangsuwan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of an inquiry-based learning unit in light reflection and refraction
มหาวิทยาลัยมหิดล
Narumon Emarat;Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree
Kreetha Kaewkhong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Laser-induced fluorescence spectrum of normal and cancer breast tissues
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Sansanee Wongwaisayawan;Sunanta Chariyalertsak
Jiraporn Kiewteang
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of interactive lecture demonstration in teaching high-school physics : magnetic force on a moving charged particle
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Narumon Emarat
Nuttawoot Sricharoenchai.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Using momentum vector diagram to teach collision
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree;Narumon Emarat
Trai Unyapoti
วิทยานิพนธ์/Thesis
Narumon Emarat
Title Creator Type and Date Create
Development of a physics teaching approach for high school students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Narumon Emarat
Decha Suppapittayaporn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Applying electromagnetism to develop demonstration sets for enhancing students' conceptions in newton's laws
มหาวิทยาลัยมหิดล
Narumon Emarat
Thanida Sujarittham
วิทยานิพนธ์/Thesis
Reality physics teaching for improving student expectations in learning physics
มหาวิทยาลัยมหิดล
Narumon Emarat;Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree
Umporn Wutchana
วิทยานิพนธ์/Thesis
A novel learning module on earthquakes based on an inquiry approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Passakorn Pananont;Narumon Emarat;Bhinyo Panijpan
Suttida Rakkapao
วิทยานิพนธ์/Thesis
Simulation of impact crater formation using a marker and cell method
มหาวิทยาลัยมหิดล
Allen, Michael A.;Narumon Emarat
Payungsak Kongsila
วิทยานิพนธ์/Thesis
The frictional force learning module based on hands-on and interactive lecture demonstration approaches
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree;Kwan Arayathanitkul;Narumon Emarat
Singha Prasitpong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Developing students' concepts in introductory astronomy using blended learning
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree;Narumon Emarat
Chaiyapong Ruangsuwan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of an inquiry-based learning unit in light reflection and refraction
มหาวิทยาลัยมหิดล
Narumon Emarat;Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree
Kreetha Kaewkhong
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of interactive lecture demonstration in teaching high-school physics : magnetic force on a moving charged particle
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Narumon Emarat
Nuttawoot Sricharoenchai.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Using momentum vector diagram to teach collision
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree;Narumon Emarat
Trai Unyapoti
วิทยานิพนธ์/Thesis
Sound and wake characteristics generated by flow past a triangular cylinder at various incident angles
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chaiwoot Boonyasiriwat;Narumon Emarat;Allen, Michael Antony
Thanakorn Chanthanasaro
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 20
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 4,426
รวม 4,446 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 132,872 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 64 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 49 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 20 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 2 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 133,011 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.124