แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Development of an adaptive web-based learning environment based on a formative assessment approach
การพัฒนาสิ่งแวดล้อมการเรียนรู้บนเครือข่ายที่ปรับเหมาะต่อผู้เรียนรายบุคคลด้วยวิธีการวัดและประเมินผลเพื่อพัฒนา

LCSH: Educational tests and measurements
LCSH: Educational evaluation
LCSH: Mastery learning.
Abstract: A formative assessment strategy has made provisions for students in monitoring their ongoing learning status, providing feedback, and adapting the instruction to meet learning requirement. Consequently, in this study, it was applied to develop an online learning support system. Two empirical studies were conducted in this research. In the first study, a web-based learning support system was developed by following four important approaches: (1) the testing and diagnosing conceptual learning problem approach for providing remedial learning paths; (2) the learning style identification approach for suggesting appropriate layout of learning material; (3) the formative assessment-based approach for monitoring learning progression and adapting learning activities; and (4) the guided inquiry-based learning approach for fostering knowledge construction. The value of the first study revealed improvement in the students’ learning achievement and learning attitudes. Moreover, the second study was conducted to investigate the factors affecting students’ learning performance on the proposed system. Corresponding conceptual model, thus, was developed and validated to test the hypotheses in the structural model. Research findings on these two studies offered a valuable contribution to enhance the development of an online adaptive learning environment for e-learning researchers and teachers.
Abstract: จากประโยชน์ของวิธีการวัดและประเมินผลเพื่อพัฒนาในการติดตามสถานการณ์เรียนรู้ ของผู้เรียน การนำเสนอข้อมูลย้อนกลับ และการปรับบทเรียนให้เหมาะสมกับความต้องการของผู้เรียน การศึกษาวิจัยครั้งนี้ จึงได้นำ วิธีการวัดและประเมินผลเพื่อพัฒนา มาประยุกต์เพื่อพัฒนาระบบสนับสนุน การเรียนรู้ออนไลน์ การศึกษาวิจัยครั้งนี้ประกอบด้วย 2 การศึกษาย่อย ในการศึกษาแรกได้ทำการ ออกแบบและพัฒนาระบบเว็บไซต์สนับสนุนการเรียนรู้ซึ่งประกอบด้วย 4 องค์ประกอบสำคัญคือ (1) การทดสอบและวินิจฉัยปัญหาการเรียนรู้เชิงมโนมติ (2) การตรวจสอบและระบุลักษณะการเรียนรู้เพื่อ แนะนำประเภทของสื่อการเรียนรู้ (3) การติดตามความก้าวหน้าทางการเรียนรู้และปรับกิจกรรมการ เรียนรู้ให้เหมาะสมผ่านวิธีการวัดและประเมินผลเพื่อพัฒนา และ (4) กิจกรรมการเรียนรู้แบบสืบเสาะ เพื่อส่งเสริมการพัฒนาความรู้ ผลการศึกษาในการศึกษาแรกพบว่าผูเ้ รียนมีผลการเรียนรู้และทัศนคติ การเรียนรู้ที่ดีขึ้น ในการศึกษาต่อมาจึงเป็นการตรวจสอบปัจจัยที่ส่งผลต่อการเรียนรู้ผ่านระบบที่ ผู้วิจัย ไดพั้ฒนาขึ้น ดังนั้นแบบจำลองเชิงมโนมติจึงถูกพัฒนาขึ้นและถูกตรวจสอบความถูกต้องเพื่อนำไปใช้ ในการทดสอบสมมติฐานหาอิทธิพลของปัจจัยที่ส่งผลต่อการพัฒนาผลการเรียนรู้ของผู้เรียน ผลการ ศึกษาวิจัยทั้งสองการศึกษาย่อยนี้เป็นประโยชน์อย่างยิ่งต่อการยกระดับการพัฒนาสิ่งแวดล้อมการ เรียนรู้แบบปรับเหมาะออนไลน์ ตลอดจนสามารถนำไปเป็นแนวทางในการประยุกต์เพื่อยกระดับ การศึกษาต่อไปในอนาคต
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Created: 2016
Modified: 2020-10-19
Issued: 2020-10-19
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH C483d 2016
eng
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5537371.pdf 8.24 MB16 2025-10-16 15:11:09
ใช้เวลา
-0.672552 วินาที

Charoenchai Wongwatkit
Title Contributor Type
Development of an adaptive web-based learning environment based on a formative assessment approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Charoenchai Wongwatkit
Patcharin Panjaburee
Niwat Srisawasdi
Monamorn Precharattana
วิทยานิพนธ์/Thesis
Patcharin Panjaburee
Title Creator Type and Date Create
Development of learning models to promote undergraduate students' understanding on database
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Watcharee Ketpichainarong;Sutha Luealamai
Hongsiri Piyayodilokchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Employing concrete models in a scaffolded learning unit to facilitate secondary and tertiary students' derivation of basic series formulars
มหาวิทยาลัยมหิดล
Bhinyo Panijpan;Namkang Sriwattanarothai;Patcharin Panjaburee
Parames Laosinchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a text-based math braille translation sorftware to enhance learning in mathematics
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pintip Ruenwongsa;Bhinyo Panijpan;Patcharin Panjaburee
Wiraman Niyomphol
วิทยานิพนธ์/Thesis
A majority density approach with the cooperation of multiple experts for developing testing and diagnostic learning systems based on a concept-effect relationship model
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Parames Laosinchai;Wannapong Triampo
Dechawut Wanichsan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Multimedia-supplemented instructional unit for learning household electrical energy consumption and conservation
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana;Wararat Wongkia
Dorji, Ugyen.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of an adaptive web-based learning environment based on a formative assessment approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Niwat Srisawasdi;Monamorn Precharattana
Charoenchai Wongwatkit
วิทยานิพนธ์/Thesis
A development of Automatic Diagnostic Assessment System (ADAS) for promoting computer programming competency
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Parames Laosinchai;Khajornsak Buaraphan
Suchot Sinthsirimana.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Integrated learning styles and prefered digital learning types approach for developing an online learning system for university students' SQL learning in a database management course
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Wararat Wongkia;Pratchayapong Yasri
Jirapipat Thanyaphongphat
วิทยานิพนธ์/Thesis
A ubiquitous learning support system for inquiry-based learning using a knowledge management approach in promoting web programming skills of undergraduate students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana;Pratchayapong Yasri
Krittawaya Thongkoo
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a digital game as a compiler to enhance C programming performance of university students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana;Pratchayapong Yasri
Kannika Daungcharone
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a personalized flipped learning system for promoting university students' information literacy, self-efficacy, and learning motivation : a comparative study
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pratchayapong Yasri;Patcharin Panjaburee;Niwat Srisawasdi
Chuthathip Srisuwan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a digital citizenship computer game with a contextual decision-making-oriented approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana; Pratchayapong Yasri
Preeyada Tapingkae
วิทยานิพนธ์/Thesis
A formative assessment-based digital game for searching algorithm learning : finding defender game
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Khajornsak Buaraphan;Pratchayapong Yasri
Andang, Adi Fitria Hananto, 1992-
วิทยานิพนธ์/Thesis
Niwat Srisawasdi
Title Creator Type and Date Create
Infusing online data science tools into inquiry-based STEM learning for promoting 10th graders' computational thinking and understanding about nature of scientific inquiry : a case of kingdom plantae lesson
มหาวิทยาลัยขอนแก่น
Niwat Srisawasdi
Thanatchaphorn Musika
ธนัชพร มุสิกา
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of an adaptive web-based learning environment based on a formative assessment approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Niwat Srisawasdi;Monamorn Precharattana
Charoenchai Wongwatkit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Fostering Technological Pedagogical Content Knowledge through Case-based Professional Learning Tutorial for Pre-service Science Teachers
มหาวิทยาลัยขอนแก่น
Niwat Srisawasdi
Phattaraporn Pondee
ภัทรพร ผลดี
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effect of smartphone-based inquiry laboratory on secondary school students' conceptual understanding about concentration of solution, perception and science motivation
มหาวิทยาลัยขอนแก่น
Niwat Srisawasdi
Sasivimol Premthaisong
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of student-associated game-based open inquiry pedagogy with problem-based functional groups digital game environment on twelve graders' chemistry motivation, conceptual understanding, and problem solving skills
มหาวิทยาลัยขอนแก่น
Niwat Srisawasdi
Sasiwimon Kitchawalit
วิทยานิพนธ์/Thesis
The enhancement of chemistry learning of acid-base titration by combining augmented reality and hands-on microcomputer-based laboratory into model-based inquiry learning
มหาวิทยาลัยขอนแก่น
Niwat Srisawasdi
Apichon Nachairit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Blended combination of physical and virtual experimentations in inquiry-based physics learning about sound wave: effects on mental model, reasoning ability, and motivation
มหาวิทยาลัยขอนแก่น
Niwat Srisawasdi
Chakkrapan Piraksa
วิทยานิพนธ์/Thesis
Promoting STEM literacy through smart materials learning module in Thai high school classroom : an integrated STEM learning approach centered on scientific inquiry
มหาวิทยาลัยขอนแก่น
Niwat Srisawasdi
Peempond Phaprom
วิทยานิพนธ์/Thesis
Using augmented reality-based refutational text on photosynthesis to promoting eleventh graders conceptual understanding, critical thinking skills, and perception towards learning materials
มหาวิทยาลัยขอนแก่น
Niwat Srisawasdi;Preeya Wangsomnuek
Monthathip Sakulphon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Students Cognitive-affective Learning Performance in Gamified Flipped-Inquiry Physics Learning about Energy
มหาวิทยาลัยขอนแก่น
Niwat Srisawasdi
Tanakorn Panomrerngsak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Using the light game-like simulation to improve eleventh-grade students' physics learning performance
มหาวิทยาลัยขอนแก่น
Niwat Srisawasdi
Suphanut Ruttanasaeng
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effect of digital card game environment embedded in student-associated game-based open inquiry approach on students' Cognitive-affective learning performance: Newton's Laws of Motion
มหาวิทยาลัยขอนแก่น
Niwat Srisawasdi
Sakkarach Muangbangyung
วิทยานิพนธ์/Thesis
Investigating augmented reality into refutation text for model-based inquiry learning of acid-base chemistry: impacts on conceptual understanding, conceptual change, and critical thinking skills
มหาวิทยาลัยขอนแก่น
Niwat Srisawasdi;นิวัฒน์ ศรีสวัสดิ์
Lalita Boonterng
ลลิตา บุญเถิง
วิทยานิพนธ์/Thesis
The influence of inquiry learning in electricity problem-based digital game on eleventh graders conceptual understanding, problem-solving skill, and attitude toward physics
มหาวิทยาลัยขอนแก่น
Niwat Srisawasdi;นิวัฒน์ ศรีสวัสดิ์;Issara Kanjug;อิศรา ก้านจักร
Tawat Dontrisanor
ธวัช ดนตรีเสนาะ
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a personalized flipped learning system for promoting university students' information literacy, self-efficacy, and learning motivation : a comparative study
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pratchayapong Yasri;Patcharin Panjaburee;Niwat Srisawasdi
Chuthathip Srisuwan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Vietnamese Pre-service Physics Teachers\' TPACK Development in Citizen Inquiry-based STEM Learning Approach
มหาวิทยาลัยขอนแก่น
Niwat Srisawasdi
Nguyen Thi Thuy Hang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Promoting 11th graders' computational thinking and understanding of nature of scientific inquiry through collaborative inquiry-based STEM learning : a case of photosynthesis phenomenon
มหาวิทยาลัยขอนแก่น
Niwat Srisawasdi
Phatsakorn Saphan
พัสกร สาพันธ์
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of integrating computational thinking in inquiry-based STEM learning for 12th graders: a case of fluid pressure phenomenon
มหาวิทยาลัยขอนแก่น
Niwat Srisawasdi
Watcharawit Wongwan
วัชรวิชญ์ วงศ์วาน
วิทยานิพนธ์/Thesis
Using an online-mediated system modeling tool in inquiry-based STEM learning to support 11th graders' computational thinking and understanding of nature of scientific inquiry development : a case of pandemic disease phenomenon
มหาวิทยาลัยขอนแก่น
Niwat Srisawasdi
Sahawut Rotrungsathit
สหวุฒิ โรจน์รุ่งสถิตย์
วิทยานิพนธ์/Thesis
Monamorn Precharattana
Title Creator Type and Date Create
Development of a science learning unit to enhace high school students' understanding of rainbow based on predict-observe-explain approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Monamorn Precharattana;Supan Yodyingyong;Ekgapoom Jantarakantee
Choegyal, Sonam
วิทยานิพนธ์/Thesis
Multimedia-supplemented instructional unit for learning household electrical energy consumption and conservation
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana;Wararat Wongkia
Dorji, Ugyen.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of an adaptive web-based learning environment based on a formative assessment approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Niwat Srisawasdi;Monamorn Precharattana
Charoenchai Wongwatkit
วิทยานิพนธ์/Thesis
A ubiquitous learning support system for inquiry-based learning using a knowledge management approach in promoting web programming skills of undergraduate students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana;Pratchayapong Yasri
Krittawaya Thongkoo
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a digital game as a compiler to enhance C programming performance of university students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana;Pratchayapong Yasri
Kannika Daungcharone
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a digital citizenship computer game with a contextual decision-making-oriented approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Panjaburee;Monamorn Precharattana; Pratchayapong Yasri
Preeyada Tapingkae
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 5
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,910
รวม 3,915 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 227,427 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 363 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 266 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 73 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 61 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 24 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 5 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 3 ครั้ง
รวม 228,222 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.28