Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาของแหล่งความรู้ออนไลน์ ที่มีต่อการเลือกใช้และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย ที่มีรูปแบบการคิดต่างกัน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ คือ นักเรียนชั้นมัธยมศึกษาตอนปลาย จำนวน 140 คน แบ่งตามรูปแบบการคิดแบบอิสระ (Field Independent : FI) จำนวน 75 คน และรูปแบบการคิดแบบพึ่งพา (Field Dependent : FD) จำนวน 65 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลจำนวน 9 แบบ คือ แผนการจัดการเรียนรู้ บทเรียนออนไลน์ แบบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน แบบสัมภาษณ์นักเรียน แบบสำรวจปัจจัยแหล่งความรู้ออนไลน์ แบบเก็บข้อมูลแหล่งความรู้ออนไลน์ แบบวัดการคิด คู่มือนักเรียนและคู่มือครู สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ ค่าร้อยละ การวิเคราะห์หาค่าเฉลี่ย การทดสอบสมมติฐานการวิจัยด้วย t-test และวิเคราะห์ความแปรปรวน
ผลการวิจัยพบว่า
1. นักเรียนที่มีรูปแบบการคิดแบบอิสระเลือกใช้ คือ Social Media มีภาพเคลื่อนไหว เสียงสร้างความบันเทิง ความรู้ สนทนาแลกเปลี่ยนความรู้ ไม่เบื่อหน่ายในการเรียน Web Portals ใช้เป็นประจำ คุ้นเคย จำได้ เข้าถึงง่าย รวดเร็ว ไม่ซับซ้อนในการใช้งาน Wikipedia สารานุกรมที่สามารถเข้าไปอ่าข้อมูล ปรับปรุงแก้ไขเพิ่มเติมรวบรวมเนื้อหาจากอาสาสมัครทั่วโลก และระบบเครือข่าย www/เว็บไซต์ องค์กรต่างๆ ได้สร้างขึ้นตามเป้าหมายของแต่ละเรื่องเอาไว้เฉพาะ สืบค้นได้ส่วนนักเรียนที่มีรูปแบบการคิดแบบพึ่งพาเลือกใช้มากที่สุด คือ Social, Web Portals, www
2. ปัจจัยที่นักเรียนที่มีรูปแบบการคิดแบบอิสระ เลือกใช้บ่อยที่สุดคือด้านความคุ้นเคย ความรู้ ความเคยชิน ใช้สบค้นเป็นประจำ ใช้บ่อย ด้านการนำไปใช้คำสั่งคัดลอกไฟล์นำไปใช้ประชาสัมพันธ์ เพื่อการเรียนการสอน และด้านการบริการ อุปกรณ์ด้านเทคโนโลยีโปรกแกรมสืบค้น เครื่องมือช่วยใช้เวลาอันสั้นในการสืบค้น ส่วนนักเรียนที่รูปแบบการคิดแบบ FD เลือกใช้ด้านการบริการ มีโปรแกรมสืบค้นช่วย ใช้เวลาสั้น เข้าถึงข้อมูลได้เร็ว ด้านการนำไปใช้ สามารถคัดลอกไฟล์บันทึกข้อมูลนำไปเผยแพร่ และปัจจัยด้านลำดับแรกหรือลำดับต้นๆ พิจารณาเลือกใช้ได้ไม่เสียเวลาในการสืบค้น
3. ผลการทดสอบคะแนนก่อนและหลังเรียนของนักเรียนที่มีรูปแบบการคิดแบบอิสระ (Field Independent : FI) และรูปแบบการคิดแบบพึ่งพา (Field Dependent : FD) มีคะแนนก่อนเรียนแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
4. คะแนนการเรียนหลังเรียนของนักเรียนที่มีรูปแบบการคิดแบบอิสระ (Field Independent : FI) และรูปแบบการคิดแบบพึ่งพา (Field Dependent : FD) ที่เรียนด้วยแหล่งความรู้ออนไลน์รายวิชาพระพุทธศาสนา เรื่องหลักธรรมทางพุทธศาสนา มรรคมีองค์ 8 มีคะแนนหลังเรียนแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 โดยนักเรียนที่มีรูปแบบการคิดแบบอิสระ (Field Independent : FI) มีคะแนนเฉลี่ยผลสัมฤทธิ์สูงกว่านักเรียนที่มีรูปแบบการคิดแบบพึ่งพา (Field Dependent : FD)
The research aimed to study the factor of online resources with learning on the selection and the achievement of secondary school students with different cognitive learner style. The samples groups of study were 140 secondary school students; Field independent was 75 people and filed Dependent was 65 people. The research tools were 9 styles, Learning Plan, E-learning, Achievement Test, The student Interview, A survey of the factor of online resources with learning, E-learning data collection form, Thinking Assessment form, Students manual and Teachers manual. Statistics for data analysis were Frequency Distribution, Percentage, Average Analysis, Hypothesis testing with T-test and analysis of Variance.
The research revealed that
1. Field independent students chose social media. There were animations, sound, entertainment, knowledge, and chatting to exchange information therefore, they are not bored to learn. The students always use web portals, which they are familiar with the use easy to, remember, easy to access, quick, and not complicated to use. Wikipedia is a free online encyclopedia that can read the information, and edit the information from volunteers around the world. Network system (www.), the organizations are created from the special target and it can be used as a search engine. And most field dependents chose social media, Web portals, and www.
2. Most factors that field independent students chose were family factor, knowledge, habitude, regularity, and frequency of use. For usability of use, they could command to copy files, to publicize, and learning and use for teaching. For service factor, technology devices, searching programs and the tools help searching in short-time. Field dependent students chose service factor, technology devices, searching programs, in short-time searching, and quick to access the information. For usability factor, they could, they could copy the files, record data, and publicize. For sequence factor, the top sequence was being the first choice to be selected not time-consuming for the search.
3. The post-test score and pre-test score of field independent students (Field Independent: FI) and field dependent students (Field Dependent: FD) have different pre-test score with the significance level of 0.05.
4. The post-test score of field independent students (Filed independent: FI) and field dependent student: FD) who learned online Buddhism subject, the principle of Buddhism, Eightfold Path. There the score difference between post-test score with the significance level of 0.05. (Field independent student: FI) had higher mean Achievement score than field dependent students (Field Dependent: FD).