แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Development of a competency assessment system for clinical reasoningthrough self-reflection in the community pharmacy practice of 6th-year pharmacy students
การพัฒนาระบบประเมินสมรรถนะการใช้เหตุผลทางคลินิกจากการคิดใคร่ครวญทบทวนตนเองในการฝึกปฏิบัติงานวิชาชีพเภสัชกรรมชุมชนของนิสิตเภสัชศาสตร์ชั้นปีที่ 6

keyword: Reasoning
; Internship programs
; Pharmacy
Abstract: This study aimed to develop the rubric system for assessment of clinical reasoning competency in community pharmacy practice through self-reflection of 6th-year pharmacy students. There were 3 phases of this study with different research methodology. The first phase was focus group discussion of experts to identify components of the competency. The item-objective congruence (IOC) index and the expert discussion were used to judge the content validity of the identified components. In the second phase, the identified components were transformed into a rubric. The rubric was tested for its intra-rater reliability and revised. In the third phase, the inter-rater reliability, and concurrent validity were tested, using the intraclass correlation coefficient (ICC) and the Spearman's correlation coefficient, respectively. The instruction for the self-reflection and SOAP note was also revised in the second phase according to the survey of the student opinions. Nine components of clinical reasoning competency were identified. Each construct was transformed into a rubric item with 4 competency levels. The content validity of the rubric was substantially high (IOC of rubric items were between 0.88 to 1). The ICCs for intra-rater reliability of each rubric item were from 0.76 to 0.92, which were considered almost perfectly reliable. The ICCs for inter-rater reliability of each rubric item were from 0.52 to 0.69, which were moderately to substantially reliable. However, the assessment scores given by the rubric were not statistically correlated with the scores of SOAP presentation that was the current assessment method (the correlation coefficient = -0.176, p = 0.26). In conclusion, the validated rubric system for assessment of clinical reasoning competency in community pharmacy practice through self-reflection was developed. This rubric was shown to have good reliability and content validity, but limited concurrent validity.
Abstract: การศึกษานี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาระบบประเมินสมรรถนะการใช้การเหตุผลทางคลินิกจากการคิดทบทวนใคร่ครวญตนเองในการฝึกปฏิบัติงานวิชาชีพเภสัชกรรมชุมชนของนิสิตเภสัชศาสตร์ชั้นปีที่ 6 โดยแบ่งออกเป็น 3 ระยะซึ่งมีระเบียบวิธีวิจัยที่แตกต่างกัน ในการศึกษาระยะที่ 1 เป็นการอภิปรายกลุ่มย่อยของผู้เชี่ยวชาญเพื่อระบุองค์ประกอบของสมรรถนะการใช้เหตุผลทางคลินิกและประเมินความตรงเชิงเนื้อหา (content validity) โดยดัชนี item-objective congruence (IOC) และการอภิปรายร่วมกันของผู้เชี่ยวชาญ ในการศึกษาระยะที่สองเป็นการพัฒนาเกณฑ์ประเมินแบบรูบริคขึ้นจากองค์ประกอบของสมรรถนะที่ได้จากการศึกษาระยะที่หนึ่งและทดสอบความเที่ยงภายในผู้ประเมิน (intra-rater reliability) พร้อมทั้งปรับปรุงรูบริค ในการศึกษาระยะที่สาม ความเทียงระหว่างผู้ประเมิน (inter-rater reliability) และความตรงตามสภาพ (concurrent validity) ของรูบริคที่พัฒนาขึ้นได้รับการทดสอบโดยวิธี intraclass correlation coefficient (ICC) และสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์แบบสเปียร์แมน (Spearman's correlation coefficient) ตามลำดับ คำแนะนำในการคิดทบทวนใคร่ครวญตนเองร่วมกับบันทึกรูปแบบ SOAP ได้รับการปรับปรุงในการศึกษาระยะที่สองตามผลสำรวจความเห็นของนิสิต สมรรถนะการใช้เหตุผลทางคลินิกประกอบด้วย 9 องค์ประกอบ แต่ละองค์ประกอบถูกให้รายละเอียดในเกณฑ์ประเมินแบบรูบริคซึ่งมี 4 ระดับความสามารถ ความตรงเชิงเนื้อหาของรูบริคมีระดับสูง (IOC ระหว่าง 0.88 ถึง 1) ความเที่ยงภายในผู้ประเมินมีระดับสูงมาก (ICC ระหว่าง 0.76 ถึง 0.92) และ ความเที่ยงระหว่างผู้ประเมินมีระดับปานกลางถึงค่อนข้างสูง (ICC ระหว่าง 0.52 ถึง 0.69) แต่เมื่อเปรียบเทียบระหว่างคะแนนที่ได้จากการใช้รูบริคและคะแนนจากการนำเสนอกรณีศึกษารูปแบบ SOAP ซึ่งเป็นวิธีที่ใช้อยู่ในปัจจุบันพบว่าคะแนนทั้งสองไม่พบความสอดคล้องกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์เท่ากับ -0.176, p = 0.26) โดยสรุปแล้วระบบประเมินสมรรถนะการใช้การเหตุผลทางคลินิกจากการคิดทบทวนใคร่ครวญตนเองในการฝึกปฏิบัติงานวิชาชีพเภสัชกรรมชุมชนได้ถูกพัฒนาขึ้นโดยมีความเที่ยงและความตรงเชิงเนื้อหาที่ดีแต่มีข้อจำกัดด้านความตรงตามสภาพ
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Role: advisor
Created: 2017
Modified: 2020-07-16
Issued: 2020-07-16
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/60876
eng
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5576551933.pdf 4.8 MB2 2022-06-27 22:37:11
ใช้เวลา
0.022302 วินาที

Kitiyot Yotsombut
Title Contributor Type
Development of a competency assessment system for clinical reasoningthrough self-reflection in the community pharmacy practice of 6th-year pharmacy students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kitiyot Yotsombut
Anuchai Theeraroungchaisri
Jeanine K. Mount
วิทยานิพนธ์/Thesis
Anuchai Theeraroungchaisri
Title Creator Type and Date Create
Predictors of Thai pharmacist in accessing continuing pharmaceutical education
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Anuchai Theeraroungchaisri;Jiraporn Limpananont
Pannapa Niamploy
วิทยานิพนธ์/Thesis
POST MARKETING DRUG RISK MANAGEMENT SYSTEM IN THAILAND:SITUATION ANALYSIS AND DEVELOPMENT OF RISK ASSESSMENT CRITERIA
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Anuchai Theeraroungchaisri
Pakawadee Sriphiromya
วิทยานิพนธ์/Thesis
FACTORS AFFECTING COMMUNITY PHARMACY CUSTOMER\'S DECISION TO USE PERSONAL HEALTH RECORD VIA SMART PHONES
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Anuchai Theeraroungchaisri
Kanlaya Lalitaphanit
วิทยานิพนธ์/Thesis
EFFECTIVENESS OF WEB-BASED NUTRITION EDUCATION FOR CHRONIC KIDNEY DISEASE PATIENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Suyanee Pongthananikorn;Anuchai Theeraroungchaisri
Jitprasong Lamsaard
วิทยานิพนธ์/Thesis
GOVERNANCE MODEL DEVELOPMENT FOR HEALTH DATA STANDARD IN THAILAND A CASE STUDY IN MEDICINES TERMINOLOGY
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Anuchai Theeraroungchaisri;Boonchai Kijsanayothin
Ratsapan Phuksaritanon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a competency assessment system for clinical reasoningthrough self-reflection in the community pharmacy practice of 6th-year pharmacy students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Anuchai Theeraroungchaisri;Jeanine K. Mount
Kitiyot Yotsombut
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effect of social constructivist learning environment on student performance in online community pharmacy course
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Rungpetch Sakulbumrungsil;Anuchai Theeraroungchaisri
Nunthaluxna Sthapornnanon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Innovation in teaching and learning using personal learning network via social networking tools with gamification to enhance the self directed learning of student interns in professional experience
มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
Anuchai Theeraroungchaisri;Thanomporm Laohajaratsang;Nitida Adipattaranan;Tipparat Noparit;Sunee Nguenyuang
Janejira Arsarkij
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of Thai herbal medicine ontology of Thai Traditional medicine information service of Chao phya abhaibhubejhr hospital
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Anuchai Theeraroungchaisri;Marut Buranarach
Wachana Tungkwampian
วิทยานิพนธ์/Thesis
Application of radio frequency identification (rfid) technology for tracking the manufacture of narcotic drugs and psychotropic substances: a case study of phenobarbital tablets production
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Phanphen Wattanaarsakit;Anuchai Theeraroungchaisri;Natapol Pornputtapong
Jesdaporn Rachivong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Exploring the implementation of national strategic plan on antimicrobial resistance in the appropriate use of antimicrobials
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Anuchai Theeraroungchaisri;Yupadee Sirisinsuk
Shinnawat Saengungsumalee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Jeanine K. Mount
Title Creator Type and Date Create
Development of a competency assessment system for clinical reasoningthrough self-reflection in the community pharmacy practice of 6th-year pharmacy students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Anuchai Theeraroungchaisri;Jeanine K. Mount
Kitiyot Yotsombut
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1,492
รวม 1,494 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 69,147 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,380 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 27 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 10 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 2 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 2 ครั้ง
รวม 70,568 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.124