Clinical supervision for the development of guidance competency of teacher banthungsesead school under the prachuapkhiri khan elementary education service office area 1
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้จัดทำขึ้นเนื่องจากพบปัญหาด้านการจัดกิจกรรมแนะแนวภายในโรงเรียน คือครูผู้สอนยังขาดความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับการจัดกิจกรรมแนะแนว ผู้วิจัยจึงนำกระบวนการนิเทศแบบคลินิกเข้ามาใช้ในการปรับปรุงและพัฒนาศักยภาพของครู โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) พัฒนาความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับการนิเทศแบบคลินิกของครู 2) พัฒนาความรู้ความเข้าใจในการจัดกิจกรรมแนะแนวครู 3) พัฒนาความสามารถในการเขียนแผนการจัดกิจกรรมแนะแนวของครู 4) พัฒนาความสามารถในการจัดกิจกรรมแนะแนวของครู 5) ศึกษาความคิดเห็นของครูที่มีต่อการนิเทศแบบคลินิกและการจัดกิจกรรมแนะแนว 6) ศึกษาความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการจัดกิจกรรมแนะแนว และ 7) พัฒนาคุณลักษณะอันพึงประสงค์ของนักเรียนตามวัตถุประสงค์กิจกรรมแนะแนว โดยใช้การวิจัยเชิงปฏิบัติการ (Action Research) แบบแผนการวิจัยแบบกลุ่มเดียววัดผลหลังทดลอง One - shot Case Study design กลุ่มเป้าหมาย คือ ครูแนะแนว จำนวน 3 คน และนักเรียนในระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1-3 จำนวน 22 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยประกอบด้วย 1) แบบทดสอบความรู้ความเข้าใจของครูเกี่ยวกับการนิเทศแบบคลินิก 2) แบบทดสอบ ความรู้ความเข้าใจของครูเกี่ยวกับการจัดกิจกรรมแนะแนว 3) แบบประเมินความสามารถในการเขียนแผนการจัดกิจกรรมแนะแนว 4) แบบบันทึกการสังเกตการจัดกิจกรรมแนะแนว 5) แบบสัมภาษณ์ความคิดเห็นของครูที่มีต่อการ นิเทศแบบคลินิกและการจัดกิจกรรมแนะแนว 6) แบบสอบถามความคิดเห็นของนักเรียนที่มีต่อการจัดกิจกรรมแนะแนว 7) แบบประเมินคุณลักษณะอันพึงประสงค์ของนักเรียนตามวัตถุประสงค์กิจกรรมแนะแนว สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์คือ ค่าร้อยละ (%) ค่าเฉลี่ย (X) ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และการวิเคราะห์เนื้อหา (Content Analysis)
ผลการวิจัยพบว่า 1) ความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับการนิเทศแบบคลินิกของครูอยู่ในระดับมาก 2) ความรู้ ความเข้าใจในการจัดกิจกรรมแนะแนวครูอยู่ในระดับมาก 3) ความสามารถในการเขียนแผนการจัดกิจกรรมแนะแนวของครูอยู่ในระดับมาก 4) ความสามารถในการจัดกิจกรรมแนะแนวของครูอยู่ในระดับมาก 5) ครูมีความเห็นว่าการนิเทศแบบคลินิกและการจัดกิจกรรมแนะแนวมีความเหมาะสมนำไปเผยแพร่ได้ ปัญหาที่พบคือ การปรับตัวของครูผู้สอนในช่วงแรก และขาดสื่ออุปกรณ์ที่เหมาะสมและเพียงพอ 6) ความคิดเห็นของนักเรียนโรงเรียนบ้านทุ่งสีเสียดที่มีต่อการจัดกิจกรรมแนะแนวอยู่ในระดับมาก 7) คุณลักษณะอันพึงประสงค์ของนักเรียนตามวัตถุประสงค์กิจกรรมแนะแนวอยู่ในระดับดีเยี่ยม ข้อค้นพบจากการวิจัยแสดงให้เห็นว่าการนิเทศแบบคลินิกถือเป็นเรื่องที่ค่อนข้างใหม่สำหรับครูในโรงเรียน ดังนั้นการนำกระบวนการนิเทศแบบคลินิกมาใช้เพื่อพัฒนาศักยภาพการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนใน กลุ่มสาระต่าง ๆ ควรมีผู้ที่มีความรู้มาประสานงานและให้ความร่วมมือกันอย่างเป็นระบบจึงจะประสบผลสำเร็จ
This research was conducted to find issues guidance activities within the school. teachers lack of knowledge about guidance activities. therefore i have decided to used Clinical Guidance to develop activities within the school. By the purposes of this research were 1) to develop teachers understanding on clinical supervisions 2) to develop teachers understanding on guidance activity 3) to develop teachers ability on guidance lesson plan writing 4) to develop teachers ability on guidance learning activity arrangement 5) to study teachers opinion on clinical supervision and guidance learning activity arrangement 6) to study students opinion on guidance learning activity arrangement 7) to develop students desire characteristic as the guidance activity objectives. using research to practice (Action Research) with single group research plan to measurement. (One - Shot Case Study design). The research targets were 3 guidance teachers and 22 students, Mattayom 1 3. The research instruments were 1) Teachers understanding on clinical test 2) Teachers guidance learning activity arrangement test 3) Guidance learning activity lesson plan writing ability measurement form 4) Guidance learning activity arrangement observation form 5) Interviewing form of teachers opinion about clinical supervision and guidance learning activity arrangement 6) Students opinion questionnaire about guidance learning activity 7) Guidance activity desired characteristic measurement form. Analysis statistic are percentage (%), mean (X )standard deviation, and content analysis. The research results : found that 1) Teachers understanding on clinical supervision was at high level 2) Teachers understanding on guidance activity was at high level 3) Teachers ability on guidance lesson plan writing ability was at high level 4) Teachers ability on guidance learning activity arrangement was at high level 5) Teachers opinion on clinical supervision and teachers guidance learning activity arrangement were suitable for distribution. Problems were teachers selves adjustment at the early time and lacking of proper aids or material. 6) Bantungseesiad Schools Students opinion on guidance learning activity was at high level 7) Students guidance activity desired characteristic at the highest level. Research showed, Clinical supervision is quite new to teacher in school. Therefore, the clinical supervision process used to develop teaching activities in various topics should have the knowledge from experts to coordinate and cooperate together as a system to be successful.