Abstract:
การออกแบบและสร้างชุดควบคุมการจ่ายเชื้อเพลิงแอลพีจีให้แก่เครื่องยนต์เล็ก มีวัตถุประสงค์เพื่อเป็นแนวทางในการศึกษา
และพัฒนาการใช้เชื้อเพลิงก๊าซแอลพีจีกับเครื่องยนต์เล็ก ด้วยการใช้ไมโครคอนโทรลเลอร์ PIC 16F877 ควบคุมการจ่ายเชื้อ
เพลิงก๊าซแอลพีจีผ่านการเปิดโซลินอยด์แทนการจ่ายเชื้อเพลิงก๊าซแอลพีจีโดยตรง ซึ่งการพัฒนาชุดควบคุมการจ่ายเชื้อเพลิง
แอลพีจีนั้นสามารถเพิ่มหรือลดอัตราการจ่ายก๊าซแอลพีจีได้ตามสภาวะการทำงานของเครื่องยนต์ และจากผลการทดสอบ
ด้วยการวัดสัญญาณจากคอยล์จุดระเบิดกับสัญญาณเอาต์พุต พบว่า คาบเวลาของสัญญาณเอาต์พุตมีช่วงเวลา T On ใกล้เคียง
กับช่วงเวลา T On ของสัญญาณจากคอยล์จุดระเบิดในช่วงความเร็วรอบระหว่าง 1,600-4,000 รอบต่อนาที นอกจากนี้ ในปริมาณ
เชื้อเพลิงและความเร็วรอบที่เท่ากัน เครื่องยนต์ที่ใช้ก๊าซแอลพีจียังสามารถทำงานได้นานกว่าและค่าใช้จ่ายในส่วนของเชื้อเพลิง
ถูกกว่าเมื่อเทียบกับการใช้น้ำมันเบนซินปกติ ดังนั้น จึงสามารถนำชุดควบคุมการจ่ายเชื้อเพลิงแอลพีจีที่สร้างขึ้นไปใช้กับเครื่อง
ยนต์เล็กที่เป็นเครื่องยนต์ทางด้านการเกษตรได้จริง
Abstract:
The design and the construction of the set of issue LPG fuel control to small machines was the way to
study and to develope using of LPG fuel for the small machines by using microcontroller PIC 16F877
for controling the issue of LPG fuel through open solenoid instead of direct issue LPG fuel. The development
of LPG fuel supply control set could increase or decreased the ratio of issue LPG fuel as the condition
of the work of machine and from the test by the measure of ignition coil signal with output signal. It was
found that the period of output signal had the range of time T On which was in the vicinity of the range
of time T On of ignition coil signal in the speed between 1,600 4,000 rounds per minute. Beside, the
quantity of the fuel and the speed in the same rate revealed that the machine which used LPG could work
longer and the expense of fuel was cheaper by comparison with normally benzine. Thus, we could take
the issue LPG fuel control set which made to use with the small machines as the agricultural machine really.