THE GUIDELINES DEVELOPMENT OF THE ACADEMIC PARTICIPATION OF FUNDAMENTAL SCHOOL COMMITTEE UNDER THE OFFICES OF NAKHON NAYOK EDUCATIONAL SERVICE AREABY THE POWER REINFORCEMENT
Abstract:
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาแนวทางการมีส่วนร่วมในงานวิชาการของ คณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษานครนายก โดยวิธีการเสริมพลังอำนาจ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาแบ่งเป็น 4 กลุ่ม คือ 1) ประธานคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐานจำนวน 9 คน และผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 9 คน 2) ผู้ทรงคุณวุฒิจำนวน 5 คน 3) ผู้เชี่ยวชาญ จำนวน 15 คน 4) ผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 60 คน เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบสัมภาษณ์และแบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่ามัธยฐาน ค่าพิสัยระหว่างควอไทล์ และการทดสอบค่าที (t - test) ผลการวิจัย พบว่า
แนวทางการมีส่วนร่วมในงานวิชาการของคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษานครนายก โดยวิธีการเสริมพลังอำนาจ มีความเหมาะสม และเป็นไปได้ในการนำไปใช้ 10 ขั้นตอน ได้แก่ 1) ให้ความชัดเจนในหน้าที่ความรับผิดชอบ 2) มอบหมายอำนาจหน้าที่ให้แก่ผู้ปฏิบัติงานตามขอบข่ายการทำงาน ร่วมกันกำหนดเป้าหมายและภารกิจขององค์กร 3) กำหนดมาตรฐานการทำงาน และองค์กรต้องให้การสนับสนุนส่งเสริมให้ผู้ปฏิบัติงานไปถึงมาตรฐาน ที่ตั้งไว้ 4) การฝึกอบรม และการพัฒนา โดยให้โอกาสผู้ปฏิบัติงานได้พัฒนาตนเอง ได้ทำงานตามความสนใจ และตามความสามารถ 5) การให้ความรู้ และสารสนเทศ เกี่ยวกับองค์กรที่จำเป็นต่อการตัดสินใจในการทำงานอย่างถูกต้องชัดเจน 6) การให้ข้อมูลย้อนกลับเกี่ยวกับการทำงาน 7) ให้การยกย่องยอมรับในผลสำเร็จที่เกิดขึ้นจากการทำงาน 8) ให้ความไว้วางใจ ในการทำงานโดยให้อิสระในการ ตัดสินใจ 9) ยอมรับข้อผิดพลาด โดยผู้บริหารพร้อมที่จะยอมรับความผิดพลาดที่อาจเกิดขึ้นจากการทำงาน 10) ให้เกียรติเคารพต่อการตัดสินใจของผู้ปฏิบัติงาน
ABSTRACT
This research aimed to develop the guidelines of the academic participation of fundamental school committee under the Office of Nakhon Nayok Educational Service Area . The sample group was divided into 4 groups as follows: 1) 9 chairpersons of fundamental school committee and 9 school administrators, 2) 5 academics experts, 3) 15 experts, and 4) 60school administrators. The interviewing forms and questionnaires were used to collect the data. The statistical analysis was performed by mean, percentage, standard deviation, median, Inter-Quartile range and t-test.
Findings indicated that the guidelines of the academic participation of fundamental school committee under the Office of Nakhon Nayok Educational Service Area by the power reinforcement were suitable and possible for 10 steps as follows: 1) make clear duties and responsibilities, 2) assign the duties to the performers and determine the targets and mission of the organization, 3) set the working standards and the organization must support the performers to reach the standards., 4) training and developing, and giving the performers to improve themselves, work with their interests and abilities, 5) giving necessary knowledge and information technology related to the organization for making clear decisions, 6) giving the feedback information , 7) accepting the achievement of work, 8) trusting the ways they work and giving free decisions, 9) accepting the mistakes and 10) honoring and respecting to the decisions of the performers.