Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีจุดประสงค์เพื่อศึกษา (1) ปัจจัยบริหารที่ส่งผลต่อปัจจัยคุณภาพภายในมหาวิทยาลัยราชภัฏในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ (2) ศึกษาระดับปัจจัยการบริหารและระดับประสิทธิผลประกันคุณภาพภายในมหาวิทยาลัยราชภัฏในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ (3) ศึกษาอิทธิพลปัจจัยการบริหารที่ต่อมีประสิทธิพลของประกันคุณภาพภายในมหาวิทยาลัยราชภัฏในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ (4) เพื่อนำเสนอข้อเสนอแนะเชิงนโยบายปัจจัยการบริหารเพื่อยกระดับคุณภาพภายในของมหาวิทยาลัยราชภัฏภาคตะวันออกเฉียงเหนือให้บรรลุประสิทธิผลที่ดีและเหมาะสมกับบริบทการบริหารการศึกษา โดยการศึกษาเอกสาร แนวคิดทฤษฎี สถานศึกษาดีเด่น และการระดมสมอง ตรวจสอบความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงเส้น และข้อเสนอเชิงนโยบาย โดยกลุ่มตัวอย่าง จำนวน 400 คน เครื่องมือแบบสอบถามมาตราประมาณค่า 5 ระดับ ได้ค่าความเชื่อมั่นสัมประสิทธิ์แอลฟ่า (Alpha Coefficients) ทั้งฉบับเท่ากับ 0.988 ทำการวิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรมแกรมสำเร็จรูปขั้นสูงและเสนอให้ผู้เชี่ยวชาญจำนวน 12 ท่านพิจารณาเสนอแนะและปรับปรุงอย่างสมบูรณ์
ผลการวิจัยพบว่า
1. ปัจจัยการบริหาร ประกอบด้วย 2 ส่วน ดังนี้ ส่วนที่ 1 ด้านบริหารจัดการ ประกอบด้วย 1) ด้านจัดการประกันคุณภาพการศึกษา 2) ด้านนโยบาย วิสัยทัศน์ พันธกิจ ยุทธศาสตร์ 3) ด้านโครงสร้างองค์การ 4) ด้านบรรยากาศองค์การ 5) ด้านการทำงานเป็นทีม 6) ด้านความร่วมมือ 7) ด้านเทคโนโลยีสารสนเทศ 8) ด้านงบประมาณ 9) ด้านการวัดผลประเมินผลการปฏิบัติงาน และส่วนที่ 2 ด้านความสามารถในการนำ ประกอบด้วย 1) ด้านสามารถในการนำ 2) ด้านลักษณะของผู้นำ 3) ด้านการจูงใจ 4) ด้านการติดต่อสื่อสาร และ5) ด้ารการศึกษาและการพัฒนา
2. ระดับปัจจัยการบริหาร พบว่า มีค่าเฉลี่ยในภาพรวมอยู่ในระดับมาก (x̄ =4.01,S.D.=0.66) และระดับประสิทธิผลประกันคุณภาพภายในมหาวิทยาลับราชภัฏในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ มีค่าเฉลี่ยในภาพรวมอยู่ในระดับคุณภาพดี(x̄=4.08,S.D.=0.65)
3. ผลการตรวจสอบอิทธิพลความสัมพันธ์โครงสร้างเชิงเส้นของปัจจัยการบริหารที่มีต่อประสิทธิผลการประกันคุณภาพภายในมหาวิทยาลัยราชภัฏในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ พบว่ามีความสัมพันธ์สอดคล้องกับข้อมูลเชิงประจักษ์และมีความสัมพันธ์ไปในทิศทางบวกอยู่ในระดับมากสามารภอธิบายความแปรปรวนของประสิทธิผลการประกันคุณภาพภายในได้ร้อยละ 62
4. ข้อเสนอแนะเชิงนโยบาย โดยเรียงลำดับความสำคัญตามค่าน้ำหนักอิทธิพลของปัจจัยการบริหารที่ส่งผลต่อประสิทธิผลประกันคุณภาพภายในมหาวิทยาลัยราชภัฏในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ พบว่า 1) ด้านการบริหารจัดการ เรียงลำดับความสำคัญ ดังนี้ ด้านเทคโนโลยีสารสนเทศ ด้านความร่วมมือ ด้านงบประมาณ ด้านการทำงานเป็นทีม ด้านบรรยากาศองค์การ ด้านยุทธศาสตร์ และด้านจัดการประกันคุณภาพการศึกษา 2) ด้านความสามารถในการนำ เรียงลำดับความสำคัญ ดังนี้ ด้านการจูงใจ ด้านการศึกษาและพัฒนา ด้านการติดต่อสื่อสาร ด้านความสามารถในการนำ และด้านลักษณะของผู้นำ
The purposes of the research were to 1) study factors affecting the management of Internal Quality Assurance of Rajabhat Universities in the Northeastern part of Thailand, 2) study the level of administrative factors and effectiveness of internal quality assurance of Rajabhat Universities in the Northeastern part of Thailand, 3) study the influence of factors affecting the management of Internal Quality Assurance of Rajabhat Universities in the Northeastern part of Thailand, 4) propose policy recommendations, factors affecting the management of Internal Quality Assurance of Rajabhat Universities in the Northeastern part of Thailand achieving good and suitable for the educational administration context through documents, concepts and theories, the outstanding school, group discussions, linear structural relation and proposed policy. 400 samples were questioned. The 5-level questionnaire was used for the reliability of the Alpha Coefficient at 0.988. Data were analyzed by using SPSS for Windows. Data analysis was completely proposed by 12 experts to be suggested and improved.
The results of the research were revealed as follows:
1. Management factors consist of 2 aspects 14 factors; the first aspect included 1) the quality assurance of education, 2) policy, vision, mission and strategy, 3) organizational structure,4) organizational atmosphere, 5) teamwork, 6) cooperation, 7) Information Technology, 8) budget, and 9) performance evaluation. The second aspect included 1) leadership ability, 2) the characteristics of the leadership, 3) motivation, 4) communication and 5) education and development.
2. The level of factors of the overall Mean was at a high level (X =4.01,S.D.=0.66) and the overall level of factors affecting the management of Internal Quality Assurance of Rajabhat Universities in the Northeastern part of Thailand was at the good quality (= 4.08, S.D. = 0.65).
3. The results of examining the relationship between linear structural relations of factors affecting the management of Internal Quality Assurance of najaonat Universities in the Northeastern part of Thailand showed that the relationship conformed to evident data and it had positive relevance at high level. The variance of the effectiveness of internal quality assurance was at 62 percentages.
4. Policy recommendations by ordering the influence of factors affecting the management of Internal Quality Assurance of Rajabhat Universities in the Northeastern part of Thailand found that : 1) the management aspect could be ranked from the most to the lowest as follows: information technology, cooperation, budget,teamwork, organizational atmosphere, performance evaluation, organizational structure, policy, vision, mission and strategy, and quality assurance education respectively, 2) The relationship ability was ranked as follows: motivation, education and development, communication, leadership ability, and the characteristics of leadership, respectively.