AN ANALYSIS OF THE RELATIONSHIP BETWEEN THE SELECTIVE FACTORS AND DECISION-MAKING TO SELECT THE FIELD OF STUDY IN THE INDUSTRIAL PROGRAM ENGINEER CURRICULUM STUDENTS COURSES LEADING TO CERTIFICATE OF EDUCATION PRIVATE VOCATIONAL SCHOOL OF PHRANAKHON SI AYUTTHAYA
Abstract:
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยคัดสรรกับ
การตัดสินใจเลือกเรียนสาขาวิชา ประเภทวิชาช่างอุตสาหกรรมของนักเรียนหลักสูตรประกาศนียบัตรวิชาชีพโรงเรียนอาชีวศึกษาเอกชน จังหวัดพระนครศรีอยุธยา ปัจจัยคัดสรร ประกอบด้วย รายได้ ผู้ปกครอง ความสนใจในสาขาวิชาที่เรียน ความถนัดในสาขาวิชาที่เรียน ความต้องการความมั่นคงและความก้าวหน้าในอาชีพ ความต้องการมีชื่อเสียง เกียรติยศ การรับรู้ในภาพลักษณ์ของโรงเรียน ความเหมาะสมของค่าธรรมเนียมในการเรียน ความเหมาะสมของสถานที่ตั้งของโรงเรียน การรับรู้ข้อมูลข่าวสารของโรงเรียน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ คือนักเรียนหลักสูตรประกาศนียบัตรวิชาชีพปีการศึกษา 2549 ในโรงเรียนอาชีวศึกษาเอกชน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นประเภท มาตรวัดประมาณค่า 5 ระดับ การวิเคราะห์ข้อมูลแบบ Multinomial Logistic Regression Analysis
ผลการวิเคราะห์ข้อมูลพบว่า ความสนใจในสาขาวิชาที่เรียน ความถนัดในสาขาวิชาที่เรียน ความต้องการความมั่นคงและความก้าวหน้าในอาชีพ และการรับรู้ในภาพลักษณ์ของโรงเรียน เป็นปัจจัยที่มีความสัมพันธ์กับการตัดสินใจเลือกเรียนสาขาวิชา ประเภทวิชาช่างอุตสาหกรรมของนักเรียนหลักสูตรประกาศนียบัตรวิชาชีพโรงเรียนอาชีวศึกษาเอกชน จังหวัดพระนครศรีอยุธยา
ABSTRACT
The objective of this research was to analyse the relationship between the selective factors and decision making to select the field in the Industrial Engineer Program of students of Professional Certificate Curriculum of the private vocational school in Phranakhon Si Ayutthaya. The selective factors consisted of parents incomes, field interests and skills, needs of security and job progress, reputation, honor, school image perception, the suitability of tuition fee and location, and school information perception. The samples used for the research were students of Professional Certificate Curriculum in academic year 2006 in the private vocation school. The instrument used in the research was the rating scale. The data analysis was the Multinomial Logistic Regression Analysis.
The finding indicated that the field interests and skills, the needs of security and job progress and school image perception were the factors related to the decision making to select the field in the Industrial Engineer Program of students of Professional Certificate Curriculum of the private vocational school in Phranakhon Si Ayutthaya.