A COMPARISON OF PRATHOM SUKSA VI STUDENTS WRITING ESSAY AND THEIR ATTITUDES TOWARDS THAI LANGUAGE SUBJECTS BETWEEN THEINSTRUCTIONS BASED ON GENRE-BASED APPROACH ANDTHE TEACHERS MANUAL
Abstract:
วรรณระวี วิรัตน์. (2550). การเปรียบเทียบความสามารถในการเขียนเรียงความและเจตคติต่อวิชา
ภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ที่เรียนตามแนวทฤษฎีการสอนภาษา
แบบอรรถฐานกับการจัดการเรียนรู้ตามคู่มือครู. วิทยานิพนธ์ ค.ม. (การจัดการการเรียนรู้).
พระนครศรีอยุธยา : มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนครศรีอยุธยา. อาจารย์ที่ปรึกษา :
รองศาสตราจารย์ ดร.วิชา ทรวงแสวง, รองศาสตราจารย์ ดร.สมพร แมลงภู่.
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบความสามารถในการเขียนเรียงความและ
เจตคติต่อวิชาภาษาไทยของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ที่เรียนตามแนวทฤษฎีการสอนภาษาแบบอรรถฐานกับการจัดการเรียนรู้ตามคู่มือครู กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้เป็นนักเรียน ชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 ของโรงเรียนไตรราชวิทยา อำเภอบางไทร จังหวัดพระนครศรีอยุธยา สังกัด สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาพระนครศรีอยุธยา เขต 2 ภาคเรียนที่ 1 ปีการศึกษา 2550 เลือกมา 2 ห้องเรียน โดยใช้ห้องเรียนตามสภาพที่เป็นอยู่จริง จับฉลากเพื่อเลือกกลุ่มทดลอง ห้องเรียนแรกเป็นกลุ่มทดลองที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ตามแนวทฤษฎีการสอนภาษาแบบอรรถฐาน จำนวน 30 คน และห้องเรียนที่สองซึ่งเป็นกลุ่มควบคุมที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ตามคู่มือครู จำนวน 30 คน เครื่องมือ ที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลประกอบด้วย แผนการจัดการเรียนรู้ตามแนวทฤษฎีการสอนภาษาแบบอรรถฐาน แผนการจัดการเรียนรู้ตามคู่มือครู แบบทดสอบการเขียนเรียงความเรื่องเล่าจากประสบการณ์ และแบบทดสอบวัดเจตคติต่อวิชาภาษาไทย ระยะเวลาที่ใช้ในการทดลอง 20 ชั่วโมง โดยใช้แผนแบบการวิจัยเชิงกึ่งทดลอง (Quasi - experimental designs) วิเคราะห์ข้อมูลใช้การวิเคราะห์ความแปรปรวนร่วมแบบหลายตัวแปร (MANCOVA)
ผลการวิจัยพบว่า
1. ความสามารถในการเขียนเรียงความของนักเรียน ที่ได้รับการสอนตามแนวทฤษฎีการสอนภาษาแบบอรรถฐานกับนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ตามคู่มือครู แตกต่างกันอย่างมี นัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยกลุ่มที่ได้รับการสอนตามแนวทฤษฎีการสอนภาษาแบบอรรถฐานมีค่าเฉลี่ยสูงกว่า กลุ่มที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ตามคู่มือครู
2. เจตคติต่อวิชาภาษาไทยของนักเรียน ที่ได้รับการสอนตามแนวทฤษฎีการสอนภาษา
แบบอรรถฐานกับนักเรียนที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ตามคู่มือครูไม่แตกต่างกัน
Wanrawee Warat. (2007). A Comparison of Prathom Suksa VI Students Writing Essay
and Their Attitudes towards Thai Language Subjects between the Instructions Based on Genre-Based Approach and the Teachers Manual. Master Thesis, M.Ed. (Learning Management). Phranakhon Si Ayutthaya : Phranakhon Si Ayutthaya Rajabhat University. Advisory Committee : Associate Professor Dr.Wicha Suangsawang,
Associate Professor Dr. Somporn Malangpoo.
ABSTRACT
The purpose of this study was to compare Prathomsuksa 6 students writing essays and their attitudes towards Thai language subject taught based on genre-based approach and the teachers manual. The sample groups were 60 Prathomsuksa VI students at Trirajvitthaya School in Bangsai District under Phranakhon Si Ayutthaya Educational Service Area 2 Office in the first semester of 2007. Simple random sampling was done with authentic classes. Thirty students were drawn from the first class as the experimental group, and taught with genre-based approach. The other 30 students were drawn from the second class as the controlled group and taught with the teachers manual. The instruments for data collection included the teaching plans in relation to the genre-based approach, the teaching plan in relation to the teachers manual, testing method for writing essays about students experiences and attitude measuring test. The duration of the experiment was twenty hours. Statistical analysis was employed using MANCOVA.
The results are indicated as follows :
1. The students competence in writing essays taught by the instruction based on genre-based approach and the teachers manual was significantly different at the level of .01 and the mean of the experimental group taught by the instruction based on genre-based approach was higher than that of the controlled group who learned using the teachers manual.
2. The students attitudes towards Thai language subject of the experimental group taught with the genre-based approach and the controlled group taught with the teachers manual were not different.