แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The influences of music training on decision making in Thai adolescence
อิทธิพลของการฝึกดนตรีต่อทักษะการตัดสินใจในเด็กวัยรุ่นไทย

LCSH: Adolescence -- Thailand.
LCSH: Decision-making.
LCSH: Music -- Instruction and study.
LCSH: Risk-taking (Psychology)
Abstract: Adolescent period is an important development phase in the human life span. During this period the reward and emotional brain becomes fully development, but the prefrontal cortex remains not fully developed. The prefrontal cortex becomes fully mature at 25 years old, therefore, the decision-making in adolescence is mostly lead by risk behavior. Several studies have found the advantage of music training in the promotion of the executive function that regulate the reward and emotional brain. This study is aimed at examining the influence of music training on decision making in adolescent by comparing the decision-making performance of the adolescent in musician and non-musician groups. Ex post facto research design was applied to compare the mean of decision-making score between continuous musician training and non-music training group by using independent sample t-test statistic. A questionnaire was applied to collect data to analyze the difference in backgrounds regarding general information, family, health, and extra curriculum. Sample population of this study was composed of the total number of 76 students; 33 boys and 43 girls, in the 11th grade. The target group refers to musician with four years or more training, which included 16 boys and 22 girls. The control group refers to non-music training which included 17 Boys and 21 girls. Iowa Gambling Task (IGT), a standardized test for decision-making evaluation was applied to calculate decision making score. The Independent sample ttest was performed to evaluate the mean differences of the dependent variables (IGT score) between the target and control groups. This research found that continuous music training group showed higher means score of cool decision making than non music training group. The impact of this study suggests that extra curriculum activated in music training in school is advantage when promoting cool decision making in adolescence.
Abstract: ในการศึกษาด้านพัฒนาการมนุษย์นั้น หนึ่งในช่วงวัยที่มีความสำคัญ นั่นคือ ช่วงวัยรุ่น เนื่องจากช่วงวัยรุ่นจะมีการเจริญเติบโตของสมองส่วนอารมณ์ที่รวดเร็วกว่าการพัฒนาในสมองส่วนหน้า (สมองส่วนกระบวนการรู้คิด) ซึ่งจะเจริญเติบโตที่เมื่ออายุ 25 ปี ซึ่งจะส่งผลต่อทักษะการตัดสินใจหรือการกระทำพฤติกรรมเสี่ยงในด้านต่าง ๆ การฝึกดนตรีอาจจะมีผลช่วยเพิ่มทักษะกระบวนการรู้คิดขั้นสูงให้มากกว่าสมองส่วนอารมณ์ ดังนั้นการศึกษาครั้งนี้จึงมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาถึงอิธิพลของการฝึกดนตรีต่อทักษะการตัดสินใจช่วยวัยรุ่นโดยการเปรีบเทียบทักษะการตัดสินใจในวัยรุ่นที่ได้รับการฝึกดนตรีอย่างต่อเนื่องกับวัยรุ่นที่ไม่ได้รับการฝึกดนตรี การศึกษาครั้งนี้เป็นการศึกษาเชิงย้อนรอยแบบติดตามผลกลุ่มเป้าหมาย และมีกลุ่มเปรียบเทียบซึ่งถูกนำมาใช้เพื่อเปรียบเทียบค่าเฉลี่ยคะแนนการตัดสินใจระหว่างกลุ่มวัยรุ่นที่ได้รับการฝึกดนตรีอย่างต่อเนื่องกับวัยรุ่นที่ไม่ได้รับการฝึกดนตรีโดยใช้แบบสอบถามเพื่อคัดผู้เข้าร่วมการวิจัยโดยสอบถามข้อมูลพื้นฐานภูมิหลังทางด้าน ข้อมูลทั่วไป, ข้อมูลด้านครอบครัว, ข้อมูลด้านสุขภาพ, ข้อมูลด้านกิจกรรมยามว่างอื่น ๆ มีผู้เข้าร่วมงานวิจัยทั้งสิ้น 76 คน ซึ่งเป็นนักเรียนในชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 ; สำหรับกลุ่มตัวอย่างเป็นนักเรียนที่เรียนอยู่ในโรงเรียนที่มีหลักสูตรการเรียนการสอนด้านดนตรีจำนวนทั้งสิ้น 38 คน เป็นเพศชาย 33 คน เพศหญิง 43 คน ในกลุ่มควบคุมเป็นักเรียนที่เรียนอยู่ในโรงเรียนที่มีหลักสูตรการเรียนการสอนหลักสูตรของกระทรวงศึกษาธิการ จำนวนทั้งสิ้น 38 คน เป็นเพศชาย 16 คน และเป็นเพศหญิง 22 คน ได้ใช้เครื่อมือ Iowa Gambling Task (IGT) ในการวัดทักษะการตัดสินใจ และใช้สถิติ Independent Sample t-test ในการวิเคราะห์ค่าเฉลี่ยคะแนนการตัดสินใจระหว่างกลุ่มวันรุ่นที่ได้รับการฝึกดนตรีอย่างต่อเนื่องกับวัยรุ่นที่ไม่ได้รับการฝึกดนตรี ผลของงานวิจัยนี้พบว่าผู้ที่ได้รับการฝึกดนตรีอย่างต่อเนื่องจะมีคะแนนเฉลี่ยของการตัดสินใจที่ดีมากกว่าผู้ที่ไม่ได้รับการฝึกดนตรี และหลักสูตรการเรียนดนตรีนี้มีผลเพิ่มทักษะการตัดสินใจที่ดีในวัยรุ่น
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Created: 2013
Modified: 2019-11-15
Issued: 2019-11-15
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH A636i 2013
eng
DegreeName: Master of Science
Descipline: Human Development
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5336640.pdf 28.42 MB4 2023-02-05 22:53:20
ใช้เวลา
0.346765 วินาที

Anuch Sinarod.
Title Contributor Type
The influences of music training on decision making in Thai adolescence
มหาวิทยาลัยมหิดล
Anuch Sinarod.
Vasunun Chumchua
Panadda Thanasetkorn
Nuanchan Chutabhakdikul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Vasunun Chumchua
Title Creator Type and Date Create
การวิเคราะห์และการทำนายความจำเพาะต่อสับสเตรทของ adenylation domains ใน เอนไซม์ nonribosomal peptide synthetases โดยเทคนิคทางชีวสารสนเทศ
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
สุภาภรณ์ ชีวะธนรักษ์;เกรียงไกร ปอแก้ว;วสุนันท์ ชุ่มเชื้อ;Supapon Cheevadhanarak;Kriengkrai Porkaew;Vasunun Chumchua
วารุณี แก้วงาม
Warunee Kaewngam
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impact of the 101S positive discipline teacher training on teacher practices and preschoolers' executive function skills
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanaseykorn;Vasunun Chumchua;Nuanchan Chutabhakdikul
Pitchada Sutipan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Relationship between personal characteristics family context and cyber-bullying among secondary and vocational students in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wimontip Musikaphan;Vasunun Chumchua;Hattaya Dumrongphol
Nanthanat Songsiri
วิทยานิพนธ์/Thesis
The correlation analysis between the visual-motor integration and the task of executive control in school-aged children
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vasunun Chumchua;Panadda Thanasetkorn;Nuanchan Chutabhakdikul
Krittiyanee Thammasarn.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The influences of music training on decision making in Thai adolescence
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vasunun Chumchua;Panadda Thanasetkorn;Nuanchan Chutabhakdikul
Anuch Sinarod.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impact of the 101s : a guide to positive discipline parent training on parent practices and preschooer's executive function
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Vasunun Chumchua;Nuanchan Chutabhakdikul
Jutamard Suttho.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The study of sleep behaviour and health literacy in adulthood
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vasunun Chumchua;Athiwat Jiawiwatkul
Kanchana Wongnirmaikul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Family card board-game improves attention and reduces hyperactivity in school-aged children with attention deficit hyperactivity disorder
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vasunun Chumchua;Nuanchan Chutabhakdikul
Kamonpot Reamkidkarn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Promoting 21st century skills in early childhood by aesthetics of music ‪: a systematic review
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vasunun Chumchua;Sawannee Sutheeworapong
Natta Bhumadhana
วิทยานิพนธ์/Thesis
Panadda Thanasetkorn
Title Creator Type and Date Create
The correlation analysis between the visual-motor integration and the task of executive control in school-aged children
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vasunun Chumchua;Panadda Thanasetkorn;Nuanchan Chutabhakdikul
Krittiyanee Thammasarn.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The influences of music training on decision making in Thai adolescence
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vasunun Chumchua;Panadda Thanasetkorn;Nuanchan Chutabhakdikul
Anuch Sinarod.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impact of the 101s : a guide to positive discipline parent training on parent practices and preschooer's executive function
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Vasunun Chumchua;Nuanchan Chutabhakdikul
Jutamard Suttho.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impact of the 101S positive discipline storytelling on children's executive function and social-emotional skills in first-grade students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Nootchanart Ruksee;Nuanchan Chutabhakdikul
Inlaong Charoenphol.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impact of the 101S storytelling on children's social-emotional and executive function development in preschool classrooms
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Nuanchan Chutabhakdikul;Nootchanart Ruksee
Piyanarth Themkumkwun.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impact of the learning experiences based on EF guideline on children's executive function skills : a case study of a kindergarten in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Patcharin Seree
Sutthirat Permsubhirunya
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impact of learning experiences based on EF guideline on children's executive function skills : a case study of a school in Tak province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Patcharin Seree
Chatchanan Arsan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impacts of the I am tap program on the preschool children's executive function skills
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Patcharin Seree
Apirak Tamaekong
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effect of the EF guideline for writing learning experience plans on the preschool teachers' teaching skills : a case study of Kindergarten schools in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Patcharin Seree;Panadda Thanasetkorn
Poonnasa Lekhawattananukit
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impacts of the EF Guideline program on executive function skills ‪: a follow-up study of children in the classrooms where lesson plans were based on EF Guideline in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Athiwat Jiawiwatkul;Patcharin Seree
Worawalan Podhayanukul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Nuanchan Chutabhakdikul
Title Creator Type and Date Create
The impact of the 101S positive discipline teacher training on teacher practices and preschoolers' executive function skills
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanaseykorn;Vasunun Chumchua;Nuanchan Chutabhakdikul
Pitchada Sutipan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The correlation analysis between the visual-motor integration and the task of executive control in school-aged children
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vasunun Chumchua;Panadda Thanasetkorn;Nuanchan Chutabhakdikul
Krittiyanee Thammasarn.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The influences of music training on decision making in Thai adolescence
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vasunun Chumchua;Panadda Thanasetkorn;Nuanchan Chutabhakdikul
Anuch Sinarod.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impact of the 101s : a guide to positive discipline parent training on parent practices and preschooer's executive function
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Vasunun Chumchua;Nuanchan Chutabhakdikul
Jutamard Suttho.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impact of the 101S positive discipline storytelling on children's executive function and social-emotional skills in first-grade students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Nootchanart Ruksee;Nuanchan Chutabhakdikul
Inlaong Charoenphol.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The impact of the 101S storytelling on children's social-emotional and executive function development in preschool classrooms
มหาวิทยาลัยมหิดล
Panadda Thanasetkorn;Nuanchan Chutabhakdikul;Nootchanart Ruksee
Piyanarth Themkumkwun.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Family card board-game improves attention and reduces hyperactivity in school-aged children with attention deficit hyperactivity disorder
มหาวิทยาลัยมหิดล
Vasunun Chumchua;Nuanchan Chutabhakdikul
Kamonpot Reamkidkarn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 4
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,885
รวม 2,889 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 66,204 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 29 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 16 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 16 ครั้ง
รวม 66,265 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.124