แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The Comparison of Three Monolingual Learner's Dictionaries (MLDs)
การเปรียบเทียบพจนานุกรมภาษาเดียวสำหรับผู้เรียนภาษา

Organization : King Mongkut's University of Technology Thonburi. School of Liberal Arts. Applied Linguistics for Resource-Based English Language Learning

Organization : มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี. คณะศิลปศาสตร์. สาขาวิชาภาษาศาสตร์ประยุกต์ด้านการเรียนรู้ภาษาอังกฤษแบบพึ่งตนเอง
keyword: Monolingual Learner's Dictionaries (MLDs)
; Comparison
; การเปรียบเทียบ
; พจนานุกรมภาษาเดียวสำหรับผู้เรียนภาษา
Abstract: The objective of this special study was to examine similarities and differences of three monolingual learner's dictionaries (MLDs). The selected MLDs, which resulted from a survey of 200 first year KMUTT student's use of MLDs, were Oxford Student's Dictionary of English (2001), Longman Active Study Dictionary (2004) and Macmillan Essential Dictionary (2003). The findings of the study were analyzed by basing on the criteria of Hartmann (2001) and Jackson (2002). The findings of macrostructure revealed that all three MLDs include the basic and essential components that the good dictionaries should have, e.g. use of defining vocabulary, language contents (collocation, grammar of words), illustrations and guide to the dictionary. However, there are only three minor items compared which is different from each other viz., the introduction part, the total number of entries, and the contents of the reference sections. For the major items compared, it appears that all three MLDs have seven points in common but the details in each are not the same. For microstructure, there were six elements which resemble each other: headwords, homonym numbers, illustrative sentences, word classes, pronunciations, and miscellanea. However, there are two elements which differ from each other: how to organize frequently-used words and polysemous words.
Abstract: รายงานการศึกษาพิเศษฉบับนี้จัดทำขึ้นโดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาลักษณะที่เหมือนและลักษณะที่แตกต่างกันของพจนานุกรมภาษาเดียวสำหรับผู้เรียนภาษาจำนวน 3 ฉบับ ได้แก่ Oxford Student's Dictionary of English[2001],Longman Active Study Dictionary[2004] และ Macmillan Essential Dictionary [2003] ซึ่งเป็นผลจาการสำรวจโดยใช้แบบสอบถามการใช้พจนานุกรมของนักศึกษาชั้นปีที่ 1 มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี จำนวน 200 คนสำหรับการวิเคราะห์พจนานุกรมนั้น ผู้วิจัยได้ประยุกต์ใช้เกณฑ์การวิเคราะห์ของ Hartmann [2001] and Jackson [2002] ผลการศึกษาวิเคราะห์ในระดับมหภาคพบว่า พจนานุกรมฯทั้งสามเล่มมีองค์ประกอบพื้นฐานที่จำเป็นที่พจนานุกรมที่ดีพึงมี ได้แก่ การใช้ศัพท์นิยาม, ข้อมูลเพิ่มเติมทางภาษา เช่น การปรากฎร่วมของคำ และไวยากรณ์ของคำ ภาพประกอบ วิธีใช้พจนานุกรม ฯลฯ อย่างไรก็ดี มีรายการเปรียบเทียบเพียง 3 รายการที่แตกต่างกัน คือ ส่วนของอารัมภบท จำนวน คำตั้งทั้งหมด และเนื้หา ต่างๆในส่วนอ้างอิง สำหรับการวิเคราะห์ในระดับจุลภาค มีรายการที่มีลักษณะเหมือนกัน 6 รายการได้แก่ คำตั้ง ตัวเลขที่แสดงคำพ้องรูป ประโยคแสดงตัวอย่างวิธีใช้คำ ชนิดของคำ วิธีออกเสียงรายการปกิณกะ อย่างไรก็ดี มีรายการที่แตกต่างกัน 2 รายการ คือ การแสดงคำศัพท์ที่ใช้บ่อยและคำที่มีหลายความหมาย
King Mongkut's University of Technology Thonburi
Address: BANGKOK
Email: info.lib@mail.kmutt.ac.th
Role: Advisor
Role: อาจารย์ที่ปรึกษา
Created: 2005
Modified: 2012-03-12
Issued: 2008-06-27
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
text/plain
CallNumber: LNG315
eng
DegreeName: Master of Arts
©copyrights King Mongkut's University of Technology Thonburi
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 LNG315.pdf 1.86 MB137 2025-08-05 14:51:42
2 LNG315ab.pdf 30.81 KB44 2022-03-16 15:25:35
3 LNG315aben.txt 1.7 KB33 2022-03-16 15:26:25
4 LNG315abth.txt 4.06 KB28 2022-03-16 15:26:49
ใช้เวลา
0.040513 วินาที

Thanasorn Visutwarin
Title Contributor Type
The Comparison of Three Monolingual Learner's Dictionaries (MLDs)
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Thanasorn Visutwarin;ธนศร วิสุทธิ์วารินทร์
Wareesiri Singhasiri
วรีสิริ สิงหศิริ
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparison of three monolingual learner's dictionaries
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Wareesiri Singhasiri ;Thanasorn Visutwarin

บทความ/Article
ธนศร วิสุทธิ์วารินทร์
Title Contributor Type
The Comparison of Three Monolingual Learner's Dictionaries (MLDs)
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Thanasorn Visutwarin;ธนศร วิสุทธิ์วารินทร์
Wareesiri Singhasiri
วรีสิริ สิงหศิริ
วิทยานิพนธ์/Thesis
Wareesiri Singhasiri
Title Creator Type and Date Create
ปัญหาในการใช้พจนานุกรมอิเล็กทรอนิคส์ในการแปลงงานเขียนจากภาษาไทยเป็นภาษาอังกฤษ
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Dr. Wareesiri Singhasiri
อธิปัตย์ บุญเหมาะ
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparison of Words Used in Writing between Thai Students' and Native Speakers' Corpora
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Wareesiri Singhasiri;Sonthida Keyurawong
Wannapa Trakulkasemsuk
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Comparison of Three Monolingual Learner's Dictionaries (MLDs)
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Wareesiri Singhasiri;วรีสิริ สิงหศิริ
Thanasorn Visutwarin
ธนศร วิสุทธิ์วารินทร์
วิทยานิพนธ์/Thesis
Affective Factors in Foreign Language Learning
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Pornapit Darasawang;Wareesiri Singhasiri;พรนภิส ดาราสว่าง;วรีสิริ สิงหศิริ
Natee Pechsuttitanasan
นที เพชรสุทธิธนสาร
วิทยานิพนธ์/Thesis
Thai Students' Difficulties in Reading and Desirable Features of Self-access Reading Materials
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Jonathan C. Hull;Wareesiri Singhasiri;วรีสิริ สิงหศิริ
Yaowaret Sornsomboon
เยาวเรศ สอนสมบูรณ์
วิทยานิพนธ์/Thesis
การเขียนข้อความที่เป็นจุดหักมุมของเรื่องขำขัน
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
อนัญญา ทักษิณวราจาร;ดร.วรีสิริ สิงหศิริ;Ananya Tuksinvarajarn; Wareesiri Singhasiri
ชริโศภณ อินทาปัจ
Charisopon Inthapat
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Effects of Authentic and Simplified Language on Inductions from Concordances
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Wareesiri Singhasiri;Sonthida Keyuravong
Woravut Jaroongkhongdach
วิทยานิพนธ์/Thesis
Native English Speaking Teachers' Beliefs about Difficulties in Teaching English to Thai Learners
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Wareesiri Singhasiri
Nitaya Weawong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Transition Management ofa Novice Teacher Trainee
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Wareesiri Singhasiri
Sureerat Nitthaisong
สุรีรัตน์ นิตไธสง
วิทยานิพนธ์/Thesis
Teaching strategies used by Thai novice teachers in the pre-teaching stage
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Wareesiri Singhasiri
Kwankhao Duangngern
ขวัญข้าว ดวงเงิน
วิทยานิพนธ์/Thesis
Implementation of self-directed learning into English Courses at Mae Fah Luang University
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Wareesiri Singhasiri
Thanapong Sombat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors affecting listening comprehension while watching the American sitcom ' Friends'
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Wareesiri Singhasiri
Napassawan Karnjanaboon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Reflective Learning through Portfolios
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Wareesiri Singhasiri
Phuttharaksa Yantraprakorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Discourse analysis of knowledge construction and power manifestation in face-to-face PhD Thesis supervisory talks
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Wareesiri Singhasiri
Wenwen Tian
วิทยานิพนธ์/Thesis
Language anxiety and the intelligibility of englishes in an Out-of-class setting
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Wareesiri Singhasiri
Jeffrey Dawala Wilang
เจฟฟรี ดาวาลา วีแลง
วิทยานิพนธ์/Thesis
Pre-service teachers' professional identity formation
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Wareesiri Singhasiri
Jariya Sudtho
จริยา สุดโท
วิทยานิพนธ์/Thesis
Using consultation to enhance students' logical thinking at the pre-writing stage
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Wareesiri Singhasiri
Garcia, Michelle A
มิเชล เอ การ์เซีย
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of self-regulated learning strategies employed by low-proficient science and technology students in English Language Learning Contexts
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Wareesiri Singhasiri
Piyarat Pipattarasakul
ปิยะรัตน์ พิพัฒน์ธาราสกุล
วิทยานิพนธ์/Thesis
Code-switching between standard Thai and Kammuang in a Northern Thai rural primary classroom
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Wareesiri Singhasiri
Rattima Thanyathamrongkul
รัตติมา ธันยาธำรงกุล
วิทยานิพนธ์/Thesis
An Analysis of evaluative language in online film reviews
มหาวิทยาลัยขอนแก่น
Wareesiri Singhasiri
Jaturon Imarunrak
จาตุรนต์ อิ่มอรุณรักษ์
วิทยานิพนธ์/Thesis
Learner identities of Thai EFL University learners : the analysis using Yihong Gao (2014) framework
มหาวิทยาลัยขอนแก่น
Wareesiri Singhasiri
Paiboon Manorom
ไพบูลย์ มะโนรมย์
วิทยานิพนธ์/Thesis
วรีสิริ สิงหศิริ
Title Creator Type and Date Create
The Comparison of Three Monolingual Learner's Dictionaries (MLDs)
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Wareesiri Singhasiri;วรีสิริ สิงหศิริ
Thanasorn Visutwarin
ธนศร วิสุทธิ์วารินทร์
วิทยานิพนธ์/Thesis
Thai Students' Difficulties in Reading and Desirable Features of Self-access Reading Materials
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Jonathan C. Hull;Wareesiri Singhasiri;วรีสิริ สิงหศิริ
Yaowaret Sornsomboon
เยาวเรศ สอนสมบูรณ์
วิทยานิพนธ์/Thesis
การเขียนข้อความที่เป็นจุดหักมุมของเรื่องขำขัน
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
อนัญญา ทักษิณวราจาร;ดร.วรีสิริ สิงหศิริ;Ananya Tuksinvarajarn; Wareesiri Singhasiri
ชริโศภณ อินทาปัจ
Charisopon Inthapat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 6
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,451
รวม 3,457 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 203,958 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 121 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 99 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 16 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 16 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 1 ครั้ง
รวม 204,211 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.104