Abstract:
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ในการอ่านจับใจความภาษาไทยและเจตคติต่อวิชาภาษาไทยของนักศึกษาการศึกษานอกโรงเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนต้น ระหว่างกลุ่มที่เรียนโดยกระบวนการกลุ่มสัมพันธ์กับการเรียนด้วยตนเอง กลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษาระดับมัธยมศึกษาตอนต้น ศูนย์บริการการศึกษานอกโรงเรียนอำเภอพระนครศรีอยุธยา ภาคเรียนที่ 1
ปีการศึกษา 2550 จำนวน 2 กลุ่ม รวม 56 คน เป็นกลุ่มตามสภาพจริง จับฉลากเป็นกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม กลุ่มทดลองได้รับการจัดการเรียนรู้โดยกระบวนการกลุ่มสัมพันธ์ กลุ่มควบคุม
ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยการเรียนด้วยตนเอง ระยะเวลาที่ใช้ในการทดลอง 18 ชั่วโมง ใช้รูปแบบ การวิจัยกึ่งทดลอง มีกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม ทั้งสองกลุ่มสอบก่อนการทดลองและหลังการทดลอง วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้การวิเคราะห์ความแปรปรวนร่วมแบบหลายตัวแปร (MANCOVA) โดยใช้ความถนัดทางการเรียนเป็นตัวแปรร่วม
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผลสัมฤทธิ์ในการอ่านจับใจความภาษาไทยของกลุ่มที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยกระบวนการกลุ่มสัมพันธ์ สูงกว่ากลุ่มที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยการเรียนด้วยตนเอง อย่างมี
นัยสำคัญทางสถิติ
2. เจตคติต่อวิชาภาษาไทยของกลุ่มที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยกระบวนการกลุ่มสัมพันธ์ สูงกว่ากลุ่มที่ได้รับการจัดการเรียนรู้โดยการเรียนด้วยตนเอง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ
ABSTRACT
The purpose of this research was to compare learning achievement in reading comprehension in Thai and attitudes toward the Thai Language of non-formal education students at the lower secondary level, learning in groups and by self instruction.
The two sample groups drawn by lot from intact groups, comprised 56 students in a non-formal education program at lower secondary level in Phranakhon Si Ayutthaya District. The research was conducted in the first semester of the 2007 academic year. The sample group was divided into experimental and controlled groups. The former was taught by the group process method for 18 hours, while the latter was taught by the self instruction method with the same duration. The research design was pretest-posttest design with non-equivalent groups. Statistical analysis was performed in terms of MANCOVA, using scholastic aptitude as a covariate.
The research results revealed the following:
1. The learning achievement scores on reading comprehension in Thai of the students taught by the group process were higher than those of the students taught by the self instruction method with a statistical significance.
2. The scores for the attitudes toward the Thai Language of the students taught by the group process method were higher than those of the students taught by the self instruction method with a statistical significance.