Abstract:
บทคัดย่อ
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ เพื่อศึกษาความพึงพอใจของครูและผู้บริหารสถานศึกษาต่อประสิทธิผลการประกันคุณภาพการศึกษาของโรงเรียนและเปรียบเทียบความพึงพอใจต่อประสิทธิผลการประกันคุณภาพการศึกษาของโรงเรียนระหว่างครูและผู้บริหารสถานศึกษา กลุ่มตัวอย่าง ได้แก่ ครู จำนวน 201 คน และผู้บริหารสถานศึกษา จำนวน 201 คน เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัย คือ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และทดสอบสถิติด้วยค่า t-test
ผลการวิจัยพบว่า
1. ครูและผู้บริหารสถานศึกษามีความพึงพอใจต่อประสิทธิผลการประกันคุณภาพ การศึกษาของโรงเรียนอยู่ในระดับมากทุกมาตรฐาน เรียงลำดับตามมาตรฐาน คือ มาตรฐานผู้บริหาร มาตรฐานผู้เรียน และมาตรฐานครู
2. ครูและผู้บริหารสถานศึกษามีความพึงพอใจต่อประสิทธิผลการประกันคุณภาพ การศึกษาของโรงเรียนโดยรวมไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ แต่เมื่อพิจารณาเป็นรายมาตรฐาน พบว่า ครูและผู้บริหารสถานศึกษามีความพึงพอใจต่อประสิทธิผลการประกันคุณภาพการศึกษา ตามมาตรฐานผู้เรียน มาตรฐานครู และมาตรฐานผู้บริหารแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
ABSTRACT
The purpose of this research was to study the satisfaction to the teachers and administrators towards the productivity of the educational quality assurance of schools and to compare the satisfaction towards the productivity of the education quality assurance of schools between teachers and school administrators. The random sampling group consisted of 201 teachers and 201 school administrators of schools under the Phranakorn Si Ayutthaya Education Service Area Office. The research instrument was questionnaires. The data were analyzed by percentage, mean and standard deviation and t-test
The findings indicated that:
1. teachers and administrators were satisfied with the productivity of the educational quality assurance of schools at a high level ranking from the highest to the lowest as follows : administrators standards, learners standards and teachers standards.
2. overall, the satisfaction of teachers and administrators towards the productivity of the educational quality assurance was not significantly different. When considering each standard, teachers and administrators were satisfied differently with the learners standards, teachers standards and administrators standards at a significant level of .05