แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

On-site interpretations and visitors' understanding of museum discourses the National Museum Bangkok and Rattanakosin Exhibition Hall
การสื่อความหมายในพิพิธภัณฑ์กับความเข้าใจของผู้เข้าชมต่อวาทกรรมของพิพิธภัณฑ์ : กรณีศึกษาพิพิธภัณฑ์สถานแห่งชาติพระนคร และอาคารนิทรรศการนิทรรศน์รัตนโกสินทร์

LCSH: Interpretation (Philosophy) in art.
LCSH: Museums -- Thailand -- Bangkok.
Abstract: พิพิธภัณฑ์ประวัติศาสตร์ในประเทศไทยมักใช้วิธีการสื่อความหมายแบบดั้งเดิมในการถ่ายทอดวาทกรรมของพิพิธภัณฑ์ไปยังผู้เข้าชม เนื่องจากมีจุดประสงค์เพื่อเน้นความสาคัญที่วัตถุจัดแสดง แม้ว่าในปัจจุบัน บางพิพิธภัณฑ์ได้มีการนาการสื่อความหมายแบบสื่อประสมมาใช้ โดยเชื่อว่าสื่อประสมต่างๆ สามารถทาให้ผู้เข้าชมเข้าใจวาทกรรมของพิพิธภัณฑ์ได้ดียิ่งขึ้น แต่การศึกษาเรื่องดังกล่าวจากมุมมองของผู้เข้าชมพิพิธภัณฑ์เกี่ยวกับการสื่อความหมายรูปแบบที่เหมาะสมในการสื่อสาร ยังคงไม่มีการศึกษาที่แพร่หลาย จากผลการศึกษาแสดงให้เห็นว่า การสื่อความหมายทั้งแบบดั้งเดิมและแบบสื่อประสมสามารถถ่ายทอดวาทกรรมของพิพิธภัณฑ์ไปยังผู้เข้าชมได้โดยไม่มีข้อแตกต่างอย่างมีนัยสาคัญ อย่างไรก็ดี การศึกษาทาให้เห็นว่า นอกจากการสื่อความหมายในพิพิธภัณฑ์แล้ว ผู้เข้าชมพิพิธภัณฑ์ยังตระหนักถึงความสาคัญของบริบทต่างๆ อาทิ ความรู้เบื้องต้นก่อนเข้าชมพิพิธภัณฑ์, สภาพแวดล้อมภายในนิทรรศการ และปฏิสัมพันธ์ระหว่างบุคคล ว่ามีผลต่อความเข้าใจวาทกรรมของพิพิธภัณฑ์ และเป็นส่วนช่วยสนับสนุนการสื่อความหมายภายในพิพิธภัณฑ์ทางหนึ่ง ดังนั้น ภาคพิพิธภัณฑ์จึงควรให้ความสาคัญต่อบริบทเหล่านี้ ไม่ต่างจากการเลือกใช้วิธีการสื่อความหมายที่เหมาะสมในการสื่อความหมายและถ่ายทอดวาทกรรมของพิพิธภัณฑ์ไปยังผู้เข้าชม
Abstract: History museums in Thailand generally use traditional interpretation of the exhibit’s contexts which focus on the objects to deliver their discourses to the visitors. Even though there is a growing trend to use multimedia interpretation, museums rarely look into visitors’ perspectives regarding whether traditional or multimedia could better facilitate understanding of museum discourses presented to visitors. The overall results showed the significant of the interpretations regarding the method for delivery of museum discourses to visitors. Even though there were no outstanding differences between using traditional or multimedia interpretations, the findings indicates visitors’ concerns regarding the importance of contexts such as “prior knowledge”, “exhibition environment”, and “people engagement” supported on-site interpretations which helped visitors understand the discourses of the museums. Therefore, apart from looking into the appropriateness of on-site interpretations, the museum administrators should also pay attention to the exhibit’s contexts in order to facilitate understanding of the museum discourses for visitors
Mahidol University. Mahidol University Library and Knowledge Center
Address: NAKHONPATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Role: Thesis Advisors
Created: 2015
Modified: 2020-04-14
Issued: 2019-09-20
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH K16o 2015
eng
Spatial: Bangkok.
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5438695.pdf 5.18 MB6 2025-04-27 20:41:41
ใช้เวลา
0.371257 วินาที

Kanop Patcharachon.
Title Contributor Type
On-site interpretations and visitors' understanding of museum discourses the National Museum Bangkok and Rattanakosin Exhibition Hall
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kanop Patcharachon.
Ka, Ta Nixon Chen
Chanin Yoopetch
วิทยานิพนธ์/Thesis
Ka, Ta Nixon Chen
Title Creator Type and Date Create
On-site interpretations and visitors' understanding of museum discourses the National Museum Bangkok and Rattanakosin Exhibition Hall
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ka, Ta Nixon Chen;Chanin Yoopetch
Kanop Patcharachon.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The important features of websites selling organic products, the case of Bangkok consumers
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sarinya Sungkatavat;Ka, Ta Nixon Chen
Piyanart Lertaswaluk
วิทยานิพนธ์/Thesis
Chanin Yoopetch
Title Creator Type and Date Create
The Study of human capital of Thanachart Bank and Citibank head office
มหาวิทยาลัยหอการค้าไทย
Chanin Yoopetch
Thanida Sutthiwong
วิทยานิพนธ์/Thesis
The study of employee retention management in Thailand's hotel industry : a case study of five-star hotels in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Pisut Yuwanond;Chanin Yoopetch
Tipyanee Panyawasin
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study on decision-making styles and souvenir shopping attitudes of international tourists in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Veerades Panvisavas;Chanin Yoopetch
Atjima Sirirak
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationship between job satisfaction and organizational commitment : a case study of flight attendants in Thai Airways International
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chanin Yoopetch;Pisut Yuwanond
Kris Theerarak
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Investigation of customer behavior at wellness centers in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chanin Yoopetch;Pisut Yuwanond
Krongkan Paiboonsin
วิทยานิพนธ์/Thesis
Youth tourism : the identification of demographic characteristics and travel behaviors of international young travelers upon visiting Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chanin Yoopetch;Pisut Yuwanond
Suvisa T. Chiengthong
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of factors influencing employee turnover of Thai restaurants in Miami, Florida
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chanin Yoopetch;Sompong Amnuay-ngerntra
Tanawan Ruengvisesh
วิทยานิพนธ์/Thesis
Motivation for pilgrimage travel : a case study of Catholic Shrines in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sompong Amnuay-ngerntra;Chanin Yoopetch
Withaya Sirithanomwong
วิทยานิพนธ์/Thesis
The investigation of key factors influencing customer loyalty in boutique hotels
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chanin Yoopetch;Pisut Yuwanond
Chomphunuth Rintharamee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Factors influencing Thai consumer buying behavior towards online room reservations through online travel agencies
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chanin Yoopetch;Pisut Yuwanond
Sabaijom Chitpanorak
วิทยานิพนธ์/Thesis
On-site interpretations and visitors' understanding of museum discourses the National Museum Bangkok and Rattanakosin Exhibition Hall
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ka, Ta Nixon Chen;Chanin Yoopetch
Kanop Patcharachon.
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of wine consumption behavior in fine dining restaurants in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chanin Yoopetch;Pisut Yuwanond
Ampika Pramoj Na Ayudhaya.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationship of conflict management style on employee's job satisfaction and job performance in five-star hotels in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chanin Yoopetch;Pisut Yuwanond
Monnapat Bussaparoek.
วิทยานิพนธ์/Thesis
The investigation of factors affecting consumer loyalty in the airline industry
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chanin Yoopetch;Ornlatcha Sivarak
Kantatouj Amaranonta.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Green practice level of exhibition venues from exhibitors' perspectives
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chanin Yoopetch;Chen Ka Tat Nixon
Nantaporn Mingkwan.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 42
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,500
รวม 3,542 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 209,896 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 910 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 898 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 119 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 72 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 13 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 13 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 7 ครั้ง
รวม 211,928 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.101