แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

International trade in cultural goods
การค้าระหว่างประเทศในสินค้าทางวัฒนธรรม กรณีศึกษากระแสนิยมเกาหลี

ThaSH: Commercial products
LCSH: Thailand -- Cultural relations -- Korea (South)
LCSH: Thailand -- International trade -- Korea (South)
LCSH: Korea (South) -- International trade -- Thailand
Abstract: This dissertation aims to study the various aspects of the international trade in cultural goods. Since systematically measuring trade statistics of cultural goods has been extremely difficult, the study on this field has been, if any, rare compared to that on manufactured goods. However, notwithstanding the limited extent, some innovative ways to measure the scale of trade in cultural goods can be found. The first research article focuses on the rise of the Korean wave and its implications utilizing the data of Korean export of broadcasting contents to Asian countries. The result suggests that, in addition to cultural proximity, the relative economic development of the export country and the market size of the import country are important determinants of cultural trade. The second empirical analysis identifies the relation between the Korean wave and Korean cosmetics export by using Google trends query index with keyword ‘Korean drama’ as a proxy variable for cultural trade. The results reveal that the Korean wave indeed leads to the cosmetics export to culturally and geographically close ASEAN countries but show weak relation with the cosmetics export to the worldwide countries in general. Whereas previous two articles deal with trade in cultural goods in the context of the ‘Korean Wave’, the third article extends the scope to the tourism industry. The main concern of the final article is to find out determinants of Korean outbound tourism utilizing a gravity model. Tourism flows respond strongly to the price difference between Korea and destination countries and the presence of direct flights shows a positive sign with statistical significance. When destination countries are divided into two groups, OECD and others, Korean tourists are less price-sensitive to trips to OECD countries than they are to other countries.
Abstract: วิทยานิพนธ์ฉบับนี้มีจุดประสงค์เพื่อกรณีศึกษาด้านสินค้าเกี่ยวกับเชิงวัฒนธรรมในแง่มุมหลากหลายในด้านการค้าระหว่างประเทศ เนื่องด้วยสถิติในด้านการค้าที่มีการประเมิณสินค้าเกี่ยวกับวัฒนธรรมอย่างมีระบบมีความยากอย่างยิ่ง ดังนั้นกรณีศึกษาในสาขานี้จึงได้ทำการเปรียบเทียบกับสินค้าที่ผลิต อย่างไรก็ตามขอบเขตที่จำกัด แนวทางการปรับปรุงได้พบการคิดค้นใหม่ที่ได้ทำการประเมิณระดับการวัดการค้าในสินค้าเกี่ยวกับเชิงวัฒนธรรม บทความวิจัยแรกได้เพ่งความคิดไปในด้านการเกิดคลื่นการค้าเกาหลีและในความหมายของมันยังได้ใช้ประโยชน์ของข้อมูลการส่งออกเกาหลีในการกระจายข่าวสารเนื้อหาถึงระดับประเทศในภูมิภาคเอเซีย ผลลัพธ์เสนอว่า นอกจากความใกล้เคียงในเชิงวัฒนธรรมแล้ว การพัฒนาเศรษฐกิจโดยเทียบเคียงของประเทศที่ส่งออกและขนาดของตลาดของประเทศที่นำเข้าสินค้านั้นเป็นตัวกำหนดปัจจัยสำคัญในเชิงการค้าที่เกี่ยวกับวัฒนธรรม บทความวิจัยที่สองคือการวิเคราะห์จากประสบการณ์ระบุว่าความสัมพันธ์ระหว่างคลื่นการค้าเกาหลีและการส่งออกเครื่องสำอางค์เกาหลีโดยการใช้กูเกิ้ลเพื่อเป็นตัวบ่งชี้ค้นหาคำสำคัญด้วยคำว่า ‘ละครเกาหลี’ ซึ่งเป็นตัวแทนความหลากหลายสำหรับการค้าที่เกี่ยวกับวัฒนธรรม ผลลัพธ์เปิดเผยว่าคลื่นการค้าเกาหลีโดยแท้จริงแล้วนำไปสู่การ่ส่งออกเครื่องสำอางค์ในเชิงวัฒนธรรมและในเชิงภูมิศาสตร์ใกล้เคียงกับประเทศในเอเซีย แต่การวิจัยแสดงจุดอ่อนในความสัมพันธ์ในการส่งออกเครื่องสำอางค์ไปยังประเทศอื่นที่ไม่ใช่ประเทศในภูมิภาคเอเซีย ในขณะที่สองบทความก่อนหน้าได้เกี่ยวข้องกับการค้าสินค้าวัฒนธรรมในเนื้อหา ‘คลื่นการค้ากาหลี’ ส่วนบทความที่สามได้แผ่ไปถึงขอบเขตอุตสาหกรรมการท่องเที่ยว ความสนใจหลักของบทความสุดท้ายคือการหาปัจจัยตัวกำหนดของการท่องเที่ยวในต่างประเทศของคนเกาหลีซึ่งนำไปใช้ประโยชน์ในแบบโครงสร้างแรงดึงดูด(gravity model) การหลั่งไหลการท่องเที่ยวตอบสนองความแตกต่างของราคาอย่างยิ่งระหว่างประเทศเกาหลีและประเทศที่คนเกาหลีไปเยือน และเที่ยวบินตรงแสดงให้เห็นตัวบ่งชี้ในเชิงบวกกับความหมายนัยสำคัญในเชิงสถิติ
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2015
Modified: 2019-08-31
Issued: 2019-08-31
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/49880
eng
Descipline: Economics
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5485904129[1].pdf 2.58 MB11 2022-09-06 12:46:39
ใช้เวลา
0.02229 วินาที

Park, Young Seaon
Title Contributor Type
International trade in cultural goods
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Park, Young Seaon

Ratidanai Hoonsawat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Ratidanai Hoonsawat
Title Creator Type and Date Create
International trade in cultural goods
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Ratidanai Hoonsawat
Park, Young Seaon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Macro analysis of Maruzen foods (Thailand) co.,ltd.
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Ratidanai Hoonsawat
Kuangjie Zhong
วิทยานิพนธ์/Thesis
The economic impact of gastronomic tourism: the Ubud food festival
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Ratidanai Hoonsawat
Sabrina Yuka Amilia
วิทยานิพนธ์/Thesis
How was the effect of Thailand s consumer confidence index on the private consumption index for Thailand\'s non-durables goods?
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Ratidanai Hoonsawat
Dilokphat Nanta
วิทยานิพนธ์/Thesis
Planned retirement age in Thai people in aging society
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Ratidanai Hoonsawat
Borinya Thongmanee
วิทยานิพนธ์/Thesis
The service quality affecting customer loyalty toward food delivery service in Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Ratidanai Hoonsawat
Panuwan Chartchawalitsakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Does the policy rate have a significant effect on the NPL level of SMEs during the past 17 years (2002-2019) in Thailand?
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Ratidanai Hoonsawat
Anekphong Tupan
วิทยานิพนธ์/Thesis
How minimum wage and labor skill affected Thailand direct investment abroad (TDI) during 2010-2019?
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Ratidanai Hoonsawat
Paemala Namkaew
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationship between social media influencers and travel intention of Thai people during Covid-19
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Ratidanai Hoonsawat
Teeraporn Rotjanasiripong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Influence of online shopping channel on sales volume of beauty products during COVID-19
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Ratidanai Hoonsawat
Vichayada Vorapongpisut
วิทยานิพนธ์/Thesis
The strategic development of Tesla Motor's new energy vehicles in China
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Ratidanai Hoonsawat
Longfei Zeng
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 9
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,889
รวม 2,898 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 188,971 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,662 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 107 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 67 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 7 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 2 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 1 ครั้ง
รวม 190,817 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.28