แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

NON-DENTIST DENTURE SERVICES UTILIZATION IN THAILAND: RELATED FACTORS AND OUTCOMES
การใช้บริการใส่ฟันเทียมจากบุคคลผู้ไม่ใช่ทันตแพทย์:ปัจจัยที่เกี่ยวข้องและผลลัพธ์

LCSH: Dentures -- Complications
LCSH: Hospital dental service -- Thailand
Abstract: Background: Unmet denture demand from dentists led denture wearers to seek denture service from non-dentist (ND). Reported complaints about obtained denture service from ND are inflammation, swelling, pain on chewing, and bad odor. Objective: To assess differences in population characteristics and outcomes between ND and dentist denture service users. Materials and methods: 165 cases obtained denture from ND and 688 controls from dentist were matched with sex, educational level attainment, work status, and health insurance. All had been using dentures for not more than 2 years. Participants were recruited from four provinces. Controls were from hospitals or private practices, while cases were from community areas. Data were collected by one interviewer and one examiner. Participants were asked of socio-eco-demographic characteristics, reasons to obtain recent denture and reasons for choosing this denture provider, denture service characteristics, and rated their denture service and denture satisfactions. Dentures were assessed and oral cavity was examined. Results: Population characteristics : the following factors are more likely to be associated with obtaining denture from ND than from dentist: living in non-municipal area, utilizing mobile-service, knowing information directly from provider, perceiving that served nearby accommodation, accepting out-of–pocket payments for denture, and choosing ND provider because short denture –fabricating period. For outcomes: Denture wearers satisfied on denture and denture service from dentist more than ND. Partial denture fabricated by dentist has more acceptable aspects than ND. Conclusion: Even dentures fabricated by ND are worse than dentist and not free of charge though denture wearers still utilized ND denture service because of inconvenience of public facilities. To solve this problem, Thailand has to reallocate dental resources, shortening denture queue and denture fabricating procedure, and provide more easy-to-access public facilities.
Abstract: สาเหตุจากทันตแพทย์ไม่สามารถตอบสนองความต้องการใส่ฟันเทียมได้ ประชาชนคนไทยจึงใช้บริการใส่ฟันเทียมจากบุคคลผู้ไม่ใช่ทันตแพทย์ โดยมีการรายงานคำบ่นเกี่ยวกับบริการฟันเทียมที่ได้รับจากบุคคลผู้ไม่ใช่ทันตแพทย์เป็นระยะ ได้แก่ มีการอักเสบของเนื้อเยื่อ บวม ปวดเวลาเคี้ยวอาหาร และมีกลิ่นไม่ดีจากฟันเทียม วัตถุประสงค์ของงานวิจัยนี้ เพื่อประเมินความแตกต่างของลักษณะทางประชากรและผลลัพธ์ของการบริการใส่ฟันเทียมระหว่างทันตแพทย์และบุคคลผู้ไม่ใช่ทันตแพทย์ โดยทำการศึกษาในกลุ่มทดลองซึ่งรับบริการจากบุคคลผู้ไม่ใช่ทันตแพทย์ 165 คน และกลุ่มควบคุมซึ่งรับบริการจากทันตแพทย์ 688 คน จับคู่ด้วย เพศ การศึกษา การทำงานและประกันสุขภาพ กลุ่มตัวอย่างใช้งานฟันเทียมไม่นานเกิน 2 ปี มาจาก 4 จังหวัดในประเทศไทย กลุ่มควบคุมสุ่มจากโรงพยาบาลหรือคลินิกทันตแพทย์เอกชน กลุ่มทดลองสุ่มจากชุมชน โดยมีผู้สัมภาษณ์ 1 คนและผู้ตรวจเก็บข้อมูล 1 คน กลุ่มตัวอย่างจะถูกถามเกี่ยวกับลักษณะทางเศรษฐานะสังคมประชากรศาสตร์ แหล่งข้อมูลและข้อมูลที่ได้เกี่ยวกับผู้ให้บริการ สาเหตุที่ใส่ฟันเทียมและสาเหตุที่เลือกผู้ให้บริการ ลักษณะการให้บริการ และให้คะแนนความพึงพอใจในชิ้นงานฟันเทียมและการบริการ มีการประเมินชิ้นงานฟันเทียมและตรวจช่องปาก จากผลการวิจัย พบว่า ปัจจัยที่มีผลให้เลือกใช้บริการใส่ฟันเทียมจากบุคคลผู้ไม่ใช่ทันตแพทย์ ได้แก่ การอยู่อาศัยนอกเขตเทศบาล การใช้บริการเคลื่อนที่สำหรับใส่ฟันเทียม การได้รับข้อมูลโดยตรงจากผู้ให้บริการใส่ฟันเทียมซึ่งไม่ใข่ทันตแทย์ การรับรู้ว่ามีบริการใส่ฟันเทียมใกล้ๆบ้าน การยินยอมที่จะชำระค่าบริการใส่ฟันเทียม และการเลือกผู้ให้บริการเพราะใช้เวลาน้อยในการใส่ฟันเทียม ส่วนผลลัพธ์การบริการ พบว่า ผู้ใช้บริการพอใจในการและชิ้นงานฟันเทียมของทันตแพทย์มากกว่าการบริการของบุคคลผู้ไม่ใช่ทันตแพทย์ ฟันเทียมบางส่วนที่ทำโดยทันตแพทย์มีลักษณะที่ยอมรับได้มากกว่าในทุกด้าน สรุปผลงานวิจัย แม้ว่าฟันเทียมที่ทำโดยบุคคลที่ไม่ใช่ทันตแพทย์จะแย่กว่าทันตแพทย์และต้องเสียค่าใช้จ่ายในการทำแต่ก็ยังมีผู้ไปใช้บริการ เนื่องจากสถานบริการของรัฐไม่สะดวกสบายในการใช้บริการ เพื่อแก้ไขปัญหาดังกล่าว ควรมีการจัดสรรทรัพยากรด้านทันตสาธารณสุขให้เหมาะสม ปรับลดระยะเวลารอคอย ปรับลดระยะเวลาในการทำฟันเทียม และจัดบริการฟันเทียมที่สามารถเข้าถึงให้มากขึ้น
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2015
Modified: 2019-08-29
Issued: 2019-08-29
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/50647
eng
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5376451632[1].pdf 2.79 MB3 2023-01-05 14:49:12
ใช้เวลา
0.017595 วินาที

Pakorn Jitkitsadakul
Title Contributor Type
NON-DENTIST DENTURE SERVICES UTILIZATION IN THAILAND: RELATED FACTORS AND OUTCOMES
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pakorn Jitkitsadakul
Tewarit Somkotra
วิทยานิพนธ์/Thesis
Tewarit Somkotra
Title Creator Type and Date Create
The characteristics of elderly patients seeking care at faculty of dentistry, chulalongkorn university during 2007-2009 and the development of dental service electronic database for the aged
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Orapin Kaewplung;Tewarit Somkotra
Wiparat Youdying
วิทยานิพนธ์/Thesis
ORAL HEALTH-RELATED QUALITY OF LIFE AND PATIENT SATISFACTION TO THE PROSTHODONTICS TREATMENT AT FACULTY OF DENTISTRY CHULALONGKORN UNIVERSITY
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Mansuang Arksornnukit;Tewarit Somkotra
Peamate Boonmekhao
วิทยานิพนธ์/Thesis
EFFECTIVENESS OF ORAL HYGIENE PRACTICE GUIDELINES ON ORAL HEALTH STATUS AMONG THAI ELDERLY RESIDING IN SOCIAL CARE FACILITIES
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Orapin Kaewplung; Tewarit Somkotra
Pataraporn Ratanakasetsin
วิทยานิพนธ์/Thesis
NON-DENTIST DENTURE SERVICES UTILIZATION IN THAILAND: RELATED FACTORS AND OUTCOMES
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tewarit Somkotra
Pakorn Jitkitsadakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
SOCIOECONOMIC INEQUALITIES IN ORAL HEALTH-RELATED BEHAVIOURS AMONG THAI ADULTS DURING THE HEALTH SYSTEM IN TRANSITION
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Tewarit Somkotra
Pongsin Pongsupathananon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 6
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,412
รวม 2,418 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 113,756 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 146 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 141 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 37 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 19 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 11 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 7 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 5 ครั้ง
รวม 114,122 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.124