แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Petrochemical industry in Map Ta Phut and automotive industry in Laem Chabang : a comparative study of industrial adaptation in Eastern Seaboard
อุตสาหกรรมปิโตรเคมีในเขตมาบตาพุดและอุตสาหกรรมยานยนต์ในเขตเเหลมฉบัง: การศึกษาเปรียบเทียบการปรับตัวของอุตสาหกรรมในพื้นที่ชายฝั่งทะเลตะวันออก

LCSH: Petroleum chemicals industry
LCSH: Motor vehicle industry
Abstract: Focusing on the Eastern Seaboard Development, this dissertation addresses differences between the petrochemical industry and automotive industry in responding to a changing business environment. It explains why the automotive industry, in contrast with the petrochemical industry which has declined in the face of global competitions, remains technologically dynamic and competitive since the Asian financial crisis. Current debates—which either glorify the region’s economic development from the bureaucratic perspectives or which vilify its adverse impact from social and environmental perspectives—don’t address the difference of two industries. The dissertation argues that a network-based industrial system is emerging in the automotive industry which is blurring supporting-firms boundaries and sustaining regional advantage. Based on semi-structured interviews, the character of the independent firm-based industrial systems is found out regarding the petrochemical industry. First, regional lobbying organizations are indifferent to the pattern of regional social interaction. Second, industrial structure is heavily vertically integrated in a few major corporate groups where inter-group transactions are rare. Third, the corporate groups have their own centralized management and decision-making systems. On the other hand, the automotive industry has the character of the network-based industrial system. First, a bottom-up organization helps to create and sustain regular patterns of regional social interaction among skilled Thai engineers. Second, the Thai industrial structure is largely independent of the traditional Japanese vertically-integrated supply chain system. Third, corporate organization is decentralized and skilled workers are at their discretion to act to some extent. Three recommendations are drawn. First, it should be considered for the petrochemical industry to shift the character of the industrial system from being an independent firm-based one to a network-based one through an unbundling of energy industries. Second, the petrochemical industry should utilize the dynamism in the adjacent automotive industry. Third, for this regional integration, a bottom-up consortium is needed as a hub of regional social networking. Still, the dissertation leaves a further important question for Thai study: what is the reason behind the fact that the petrochemical industry has an independent firm-based industrial system in Thailand? The question ought to be addressed through the lens of rent-seeking behaviors for energy resources.
Abstract: วิทยานิพนธ์นี้มีเป้าหมายในการศึกษาการพัฒนาชายฝั่งทะเลตะวันออก โดยวิเคราะห์ความแตกต่างระหว่างอุตสาหกรรมปิโตรเคมีและอุตสาหกรรมยานยนต์อันสืบเนื่องจากสภาพการเปลี่ยนแปลงทางธุรกิจ เพื่ออธิบายสาเหตุที่อุตสาหกรรมปิโตรเคมีหดตัวลงท่ามกลางการแข่งขันโลก เมื่อเปรียบเทียบกับอุตสาหกรรมยานยนต์ที่ยังสามารถคงขีดความสามารถทางเทคโนโลยีและการแข่งขันได้ นับแต่การเกิดวิกฤตทางการเงินในภูมิภาคเอเซีย ประเด็นการอภิปรายที่ผ่านมามีเพียงการเชิดชูการพัฒนาทางเศรษฐกิจของภูมิภาคจากมุมมองของหน่วยงานรัฐ หรือการประณามผลกระทบเชิงลบที่เกิดขึ้นทางด้านสังคมและสิ่งแวดล้อมเท่านั้น แต่ไม่มีการหยิบยกประเด็นความแตกต่างของอุตสาหกรรมทั้งสอง วิทยานิพนธ์นี้วิเคราะห์และยกประเด็นโครงข่ายระบบอุตสาหกรรมยานยนต์ที่มีการพัฒนาขึ้นเป็นระบบโครงข่ายซึ่งสลายพรมแดนของบริษัทต่างๆ และคงความได้เปรียบด้านธุรกิจในภูมิภาคนี้ จากการสัมภาษณ์แบบกึ่งโครงสร้าง อุตสาหกรรมปิโตรเคมีมีลักษณะของระบบอุตสาหกรรมเป็นรูปแบบเอกเทศ ประการแรกองค์กรระดับภูมิภาคที่เกิดขึ้นจากทางธุรกิจนี้ไม่ให้ความสำคัญด้านการมีปฎิสัมพันธ์ทางสังคม ประการที่สองโครงสร้างอุตสาหกรรมของบริษัทที่มีเพียงสองสามแห่ง มีการพัฒนาเป็นแนวดิ่งและเชื่อมโยงกันเองในกลุ่มของตนเท่านั้น ประการที่สามกลุ่มบริษัทเหล่านี้มีระบบบริหารและการตัดสินใจแบบศูนย์กลาง แต่ในอีกด้านหนึ่ง อุตสาหกรรมยานยนต์กลับมีลักษณะเป็นระบบอุตสาหกรรมโครงข่าย ประการแรกองค์กรที่มีระบบบริหารแบบล่างสู่บนได้ช่วยเสริมสร้างการปฎิสัมพันธ์ทางสังคมระหว่างวิศวกรชาวไทยที่มีความชำนาญ ประการที่สองโครงสร้างอุตสาหกรรมของไทยส่วนใหญ่ไม่ได้พึ่งพาระบบห่วงโซ่อุปทานแนวดิ่งของญี่ปุ่น ประการที่สามองค์กรธุรกิจเป็นแบบกระจายอำนาจและแรงงานที่มีความชำนาญสามารถทำงานตามวิจารณญาณของตนได้ระดับหนึ่ง วิทยานิพนธ์นี้จึงสรุปข้อแนะนำสามประการดังนี้ ประการแรกอุตสาหกรรมปิโตรเคมีควรพิจารณาการเปลี่ยนรูปแบบจากบริษัทเอกเทศเป็นรูปแบบโครงข่าย โดยไม่กระจุกตัวกันเฉพาะในกลุ่มอุตสาหกรรมพลังงาน ประการที่สองระบบอุตสาหกรรมปิโตรเคมีควรใช้ประโยชน์จากพลวัตของอุตสาหกรรมยานยนต์ที่ตั้งอยู่ใกล้เคียง ประการที่สามสำหรับการเชื่อมโยงในระดับภูมิภาคควรเป็นการร่วมมือจากล่างสู่บนเพื่อนำไปสู่การเป็นศูนย์กลางเครือข่ายทางสังคมของภูมิภาค อย่างไรก็ตามวิทยานิพนธ์นี้ยังคงเหลือคำถามที่สำคัญสำหรับการศึกษาเพิ่มเติม ได้แก่สาเหตุของการพัฒนาที่เป็นเอกเทศของบริษัทในอุตสาหกรรมปิโตรเคมีในประเทศไทย ซึ่งควรศึกษาจากมุมมองของพฤติกรรมการแสวงหาค่าเช่าทางเศรษฐกิจของทรัพยากรพลังงาน
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Role: advisor
Created: 2016
Modified: 2562-07-03
Issued: 2019-07-03
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/52240
eng
Descipline: Thai Studies
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5680524622.pdf 3.63 MB4 2021-05-25 21:12:28
ใช้เวลา
0.025909 วินาที

Yamaguchi, Kensuke
Title Contributor Type
Petrochemical industry in Map Ta Phut and automotive industry in Laem Chabang : a comparative study of industrial adaptation in Eastern Seaboard
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Yamaguchi, Kensuke
Manaskorn Rachakornkij
Nualnoi Treerat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Manaskorn Rachakornkij
Title Creator Type and Date Create
Stabilization of contaminated soil in coal mining area by municipal solid waste fly ash (MSWFA) and cement kiln dust (CKD)
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Manaskorn Rachakornkij;Miller, Gerald A.
Thantip Punmatharith
วิทยานิพนธ์/Thesis
Solidification and stabilization of spent catalyst from catalytic cracking in fludized bed-fly ash with portland cement
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Manaskorn Rachakornkij;Walairat Bumrongjaroen
Onchuda Dumsri
วิทยานิพนธ์/Thesis
Synthesis of Zeolite from ash of biomass power plant by using hydrothermal process and application of synthetic Zeolite
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Manaskorn Rachakornkij;Sirawan Ruangchuay
Peerada Bowornthammatus
วิทยานิพนธ์/Thesis
Utilization of fly ash from biomass power plant in lightweight concrete
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Manaskorn Rachakornkij
Chatri Saosub
วิทยานิพนธ์/Thesis
Physical and chemical characteristics of cement produced with different ratio of Zn, Cr, and Ni in pilot-scale rotary cement kiln
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Manaskorn Rachakornkij;Viboon Sricharoenchaikul
Natt Dumkum
วิทยานิพนธ์/Thesis
Treatment of mercury in wastewter from condensate tank of petrochemical industry by ion exchange
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Manaskorn Rachakornkij;Jin Anotai
Darunee Pongpattarrine
วิทยานิพนธ์/Thesis
Treatment of mercury in wastewater from condensate tank of petrochemical industry by activated carbon adsorption
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Manaskorn Rachakornkij;Jin Anotai
Nichaya Lortpenpien
วิทยานิพนธ์/Thesis
Co-processing of grinding sludge as alternative raw material in cement production
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Manaskorn Rachakornkij;Methi Wecharatana;Apichat Imyim
Thantip Punmatharith
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effect of Cr Ni Cu and Zn in clinker on physical properties of cement via co-processing in a pilot-scale rotary cement kiln
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Manaskorn Rachakornkij;Viboon Sricharoenchaikul
Jenwit Krobthong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Short-term leaching of heavy metals from cement from co-processing of industrial sludge containing petroleum and heavy metals as an alternative fuel
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Manaskorn Rachakornkij
Nuntira Supasai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Utilization of municipal solid waste incinerator fly ash as a partial cement replacement on concrete
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Manaskorn Rachakornkij;Methi Wecharatana
Pakawat Sancharoen
วิทยานิพนธ์/Thesis
Petrochemical industry in Map Ta Phut and automotive industry in Laem Chabang : a comparative study of industrial adaptation in Eastern Seaboard
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Manaskorn Rachakornkij;Nualnoi Treerat
Yamaguchi, Kensuke
วิทยานิพนธ์/Thesis
Synthesis of zeolite from coal fly ash with aluminum dross using alkali fusion
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Manaskorn Rachakornkij;Thantip Punmatharith
Napasawan Khawnuan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Plastic waste utilization as macro fiber in concrete
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Manaskorn Rachakornkij;Methi Wecharatana;Watanachai Smittakorn
Artid Poonyakan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Examination of solidified and stabilized matrices of arsenic containing sludge
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Marhaba, Taha F.;Manaskorn Rachakornkij
Tanapon Phenrat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Utilization of municipal solid waste incinerator fly ash as a partial cement replacement
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Manaskorn Rachakornkij;Methi Wecharatana
Podjanee Inthasaro
วิทยานิพนธ์/Thesis
Nualnoi Treerat
Title Creator Type and Date Create
The role of local ombudsman committee in promoting good governance : a case study of the local public ombudsman in Yogyakarta Indonesia
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Pitch Pongsawat;Nualnoi Treerat
Tarmedi Fransiskus Adrian
วิทยานิพนธ์/Thesis
CONSUMPTION,ONLINE SOCIAL NETWORKING,AND SUBJECTIVE WELL-BEING IN COSMOPOLITAN BANGKOK
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Chantal Herberholz;Nualnoi Treerat
Nattaya Prapaipanich
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Role of local ombudsman committee in promoting good governance : a case study of the local public ombudsman in Yogyakarta, Indonesia
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Pitch Pongsawat;Nualnoi Treerat
Tarmedi, Fransiskus Adrian
วิทยานิพนธ์/Thesis
Petrochemical industry in Map Ta Phut and automotive industry in Laem Chabang : a comparative study of industrial adaptation in Eastern Seaboard
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Manaskorn Rachakornkij;Nualnoi Treerat
Yamaguchi, Kensuke
วิทยานิพนธ์/Thesis
The mechanism for sustainable tourism : a case study of Bang Saen, Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sittipong Dilokwanich;Sompong Amnuay-ngerntra;Nualnoi Treerat
Iwase, Daichi.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development in Sihanoukville under Chinese influence
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Nualnoi Treerat;Wasana Wongsurawat
Tom Alexander Buehler
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 0
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,180
รวม 3,180 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 78,441 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 26 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 19 ครั้ง
รวม 78,486 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.104