Abstract:
การศึกษาวิจัยเรื่อง การพัฒนาศิลปะการแสดงจากนิทานกลอนเรื่องนางนกรยางค์ขาว ของหมดลำ ป. ฉลาดน้อย มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความเป็นมา องค์ประกอบ และคุณค่าของนิทานกลอนลำเรื่องนางนกระบางขาวของหมอลำ ป.ฉลาดน้อย และเพื่อสร้างชุดการแสดงที่พัฒนาจาก นิทานกลอนลำเรื่องนางนกกระยางขาว โดยใช้เทคนิควิธีการวิจัยเชิงคุณภาพ ด้วยการสังเกตการณ์สัมภาษณ์ และการประชุมย่อย จากลุ่มผู้รู้ กลุ้มศิลปิน และบุคคลทั่วไป ในอำเภอเมือง จังหวัดอุบลราชธานี และนำเสนอข้อมูลโดยการพรรณนาวิเคราะห์
ผลการวิจัยพบว่า นิทานกลอนลำเรื่อง นางนกกระยางขาวประพันธ์โดย หมอลำ ป.ฉลาดน้อย ใช้ประกอบการแสดงลำเรื่องต่อกลอนหมอลำอังคนางค์ คุณไชยเป็นนางเอก ได้รับรางวัลชนะเลิศการประกวดหมอลำ หมู่ได้บันทึกแผ่นเสียง เมื่อปี พ.ศ. 2515 องค์ประกอบของนิทานกลอนลำเรื่องนางนกกระยางขาวของหมอลำ ป.ฉลาดน้อย ประกอบด้วยเนื้อหา นิทานกลอนลำเรื่องนางนกกระยางขาว เป็นนิทานพื้นบ้าน มีเค้าโคลงเรื่องที่เป็นคติสอนใจเรื่องการทำดีได้ดี การทำชั่วได้ชั่ว ด้านลักษณะคำประพันธ์ของกลอนลำ มีลักษณะเหมือนกับวรรณกรรม คือ กวีเป็นชาวบ้านหรือภิกษุ นิยมใช้คำเรียบง่าย ไม่นิยมรูปแบบกวีนิพนธ์ที่ซับซ้อน ดังนั้นรูปแบบกลอนลำของหมอลำ ป.ฉลาดน้อย ไม่เคร่งครัดในวรรณยุกต์เอกโทเท่าใด แต่งต้องการเนื้อหา มีความชัดเจนท่วงทำนองการลำมีความไพเราะอ่อนหวานเป็นสำคัญ ด้านแก่นของเรื่อง นิทานคุณธรรมเรื่องสอนว่า เกิดเป็นคนควรหมั่นทำความดี สร้างบุญสร้างกุศล เมื่อสิ้นอายุขัยจะไปเกิดบนสวรรค์ ด้านแนวคิดของเรื่อง นิทานกลอนลำเรื่องนางนกกระยางขาว เป็นการใช้โวหารที่สั่งสอน ตักเตือน แนะนำหรือต่อว่า เพื่อให้สำนึกในสิ่งที่ถูกต้อง นิทานกลอนลำเรื่องนางนกกระยางขาวของหมอลำ ป.ฉลาดน้อย ที่ปรากฏคติคำสอนจากคำกลอนเป็นคติสอนให้รู้ว่า ทำดีได้ดี ทำชั่ว ได้ชั่ว เมื่อตายไปอยู่เมืองสวรรค์
ด้านคุณค่าบทบาทหน้าที่ ของหมอลำ ด้านสังคม วัฒนธรรม ประเพณี สะท้อนให้เห็นความรักความชื่นชอบของชาวอีสานที่มีความรักและชื่นชอบ ต่อหมอลำ ช่วยให้เข้าใจปรัชญาของชีวิตของชาวอีสาน เน้นการรักษาโครงสร้างของจารีตประเพณี กฎระเบียบ ของสังคม ระบบนิเวศ และการเคารพภูมิปัญญาผู้สืบทอดทางด้านศิลปะการแสดงทางด้านหมอลำ ชี้ให้เห็นฐานความคิดในด้านต่าง ๆ อย่างเหนี่ยวแน่นและยังคงวัฒนธรรมประเพณีที่มีมาแต่อดีตมีศิลปะการแสดงด้านหมอลำสืบทอดมาจนถึงปัจจุบัน
ผลการพัฒนาศิลปะและการแสดงจากนิทานกลอนลำของหมอลำ ป.ฉลาดน้อย ที่เกี่ยวระบำนากนกกระยางขาว ผู้วิจัยเลือกรูปแบบของการแสดงอากัปกิริยาตามธรรมชาติของนกกระยางขาว เพื่อสื่ออัตลักษณ์ด้านท่ารำ การแต่งกาย และดนตรีไปยังผู้ชม โดยพัฒนาทำนองเพลงงที่ใช้วงดนตรีสากลผสมกับดนตรีพื้นบ้านของชาวอีสาน นำมาเรียบเรียงเสียงประสานใหม่ ท่ารำพัฒนามาจากอากัปกิริยาตามธรรมชาติของนกมาเป็นท่าฟ้อน ท่าเต้น และผสมผสานกันท่ารำต่าง ๆ เพื่อให้กระบวนท่าฟ้อนมีความอ่อนช้อยยิ่งขึ้น มีท่ารำทั้งหมด 7 ท่า แต่ละท่าสื่อให้เห็นถึงอากัปกิริยาตามธรรมชาติของนักกระยางขาว การออกแบบเครื่องแต่งกายนำเอา
อัตลักษณ์ของนกกระยางขาวเป็นหลัก ใช้สีขาวแล้วนำมาสร้างสรรค์ผสมผสานกับจิตนาการ ผู้วิจัยพัฒนาชุดการแสดงนกกระยางขาวจากคุณค่าของการทำบุญ การทำความดีของนกกระยางขาว ส่งผลถึงความสุขใจ ได้ขึ้นไปเสวยสุขบนสวรรค์โดยใช้ลีลาร่ายรำของนกกระยางขาว และฝูงนกที่ออกมาร่ายรำแนวนาฏกรรมร่วมสมัย ซึ่งเกิดจากความรักความชื่นชอบในศิลปะการแสดงหมอลำกลอนจากอดีตสู่ปัจจุบัน
The objectives of this qualitative research were: 1) to study history component, and values of Nithan Klon Lam entitled Nang Nok Krayang Khao of Mo lam Por Chalatnoi ; and 2) to create a performing art from Nithan Klon Lam entitled Nang Nok Krayang Khao The data had been collected through observations interviews. and focused group discussions with gurus, performers. and general people within Mueang Ubon district, Ubon Ratchathani province. The collected data had been presented descriptively.
The study found that Nithan Klon Lam entitled Nang Nok Krayang Khao written by Mo Lam Por Chalatnoi is a past of Mo Lam Rueng Tor Klon performing where Mo lam Angkhanang Khunchai is a leading actress. This performing art received the winning award from Mo Lam Moo Competition and it was recorded in 1972. According to the study. Nithan Klon Lam entitled Nang Nok Krayang Khao of Mo lam Por Chalatnoi consists of four components. The first component is a content. Nithan Klon Lam entitled Nang Nok Krayang Khao is a folktale that has a morality plot about making. The second component is a verse of Klon Lam that is similar to a literature. A poet is a normal people or a monk; therefore. easy words are used with uncomplicated literary styles As a result. The literary style of Klon Lam of Mo lam Por Chalatnoi does not focus on in intonation make instead, Instead its focus is on a crystal clear content and melodious singing. The third component is a theme This moral folktale tells that since we were born as a human. We should try to make a good thing So when die. we will be born again in The heaven The fourth component is a concept Nithan Klon Lam entitled Nang Nok Krayang Khao uses the rhetoric in teaching, warning, suggesting, or complaining for awareness of correct things. In sum, Nithan Klon Lam entitled Nang Nok Krayang Khao of Mo lam Chalatnoi presents the moral lesson for people to make a good thing So when they die, they will be born again in the heaven.
Values and responsibilities of Mo lam are reflecting through society, culture, and tradition. Mo lam is a reflecting of love of Isan people on Mo lam Mo lam helps to create an understanding about a living philosophy of Isan people which focused on a conservation of custom, tradition, social rules, ecological system Further. Isan people also give respect to Mo lam inheritors. This shows that the art of Mo lam is still considered as the important culture of Isan people since the past up to the present
According to a development of performing art from Nithan Klon Lam entitled Nang Nok Krayang Khao the natural manner of Nok Krayang Khao was selected by the researcher in order to presenting the outstanding identities related to dancing patterns, costumes. and music. To audiences. The rhythm is developed by using a modern musical band and a traditional Isan musical band musical is rearranged The basic dancing patterns are developed from the natural manners of Nok Krayang Khao. There are seven dancing patterns. Each dancing pattern represents the natural manners of Nok krayang Khao Costumes are designed basing on the outstanding identities of Nok Krayang Khao White is the main color. The researcher basing on the value of merit making and Nok Krayang Khao s merit making develops costumes for the performing of Nithan Klon Lam entitled Nang Nok Krayang Khao The dancing styles of Nok Krayang Khao are generated from the interesting in the art of Mo lam since the past time until nowadays.