Abstract:
อีเลิร์นนิ่งเป็นระบบการเรียนการสอนด้วยสื่ออิเล็กทรอนิกส์ผ่านอินเทอร์เน็ต ใช้ซอฟต์แวร์ระบบจัดการการเรียนรู้หรือ LMS เป็นเครื่องมือ เน้นผู้เรียนเป็นศูนย์กลางการเรียนรู้และควบคุมความก้าวหน้าทางการเรียนด้วยตนเอง ความสำเร็จทางการเรียนจึงขึ้นอยู่กับพฤติกรรมทางจริยธรรมด้านความรับผิดชอบของผู้เรียนเป็นสำคัญ การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษาองค์ประกอบและความสัมพันธ์ของพฤติกรรมความรับผิดชอบทางการเรียนของผู้เรียนในสภาพแวดล้อมแบบอีเลิร์นนิ่ง สังเคราะห์และพัฒนาเป็นรูปแบบการประเมินและปรับพฤติกรรมทางจริยธรรมด้านความรับผิดชอบทางการเรียน และนำรูปแบบที่ได้ไปสร้างโมดูลซอฟต์แวร์และทดลองติดตั้งทำงานร่วมกับ Moodle LMS ขั้นตอนศึกษาเริ่มจากการศึกษาแนวคิด ทฤษฎีและงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง ทดลองติดตั้ง Moodle พร้อมสร้างรายวิชาและทดลองจัดการเรียนการสอนแบบอีเลิร์นนิ่ง ศึกษาองค์ประกอบและความสัมพันธ์ของพฤติกรรมความรับผิดชอบทางการเรียน สังเคราะห์และพัฒนาเป็นรูปแบบประเมินและปรับพฤติกรรม ประเมินรูปแบบโดยผู้เชี่ยวชาญ และนำรูปแบบไปสร้างเป็นโมดูลซอฟต์แวร์ทำการทดลองติดตั้งทำงานร่วมกับMoodle ในการศึกษาองค์ประกอบและความสัมพันธ์ของพฤติกรรมความรับผิดชอบทางการเรียน เก็บรวบรวมข้อมูลโดยใช้แบบทดสอบวัดพฤติกรรมความรับผิดชอบกับกลุ่มตัวอย่างเป็นนักศึกษามหาวิทยาลัยราชภัฏยะลา ซึ่งเคยเรียนในระบบอีเลิร์นนิ่ง จำนวน 718 คน ผลการวิเคราะห์ข้อมูลพบว่า ผู้เรียนส่วนใหญ่เป็นเพศหญิง (75.80%) เป็นนักศึกษาชั้นปี 2 (43.30%) และสังกัดคณะวิทยาศาสตร์เทคโนโลยีและการเกษตรมากที่สุด (37.20%) ผู้เรียนส่วนใหญ่มีประสบการณ์เรียนในระบบอีเลิร์นนิ่งมาแล้ว 1 วิชา (37.30%) มีทักษะการใช้คอมพิวเตอร์ระดับพอใช้ (57.50%) และมีความสะดวกในการใช้คอมพิวเตอร์พอสมควร (69.90%) สำหรับความเห็นต่อวิธีการปรับพฤติกรรมพบว่า ผู้เรียนส่วนใหญ่เห็นว่าใช้วิธีการแจ้งเตือนหรือให้คำแนะนำ (52.60%) และรองลงมาคือการรายงานคะแนนเป็นระยะ (41.50%) ผลการวิเคราะห์องค์ประกอบของพฤติกรรมความรับผิดชอบทางการเรียน พบว่าสามารถจำแนกได้ 4 ด้าน คือ 1) ด้านการตรงต่อเวลา มีน้ำหนัก 13.65% 2) ด้านความขยันหมั่นเพียร มีน้ำหนัก 12.52% 3) ด้านการเอาใจใส่ต่อการเรียน มีน้ำหนัก 11.05% และ 4) ด้านการยอมรับผลงานตนเอง มีน้ำหนัก14.00% ทั้ง 4 องค์ประกอบร่วมกันบ่งชี้ระดับพฤติกรรมความรับผิดชอบทางการเรียนได้ 51.22% แต่ละองค์ประกอบมีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมความรับผิดชอบของผู้เรียนในภาพรวมอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 รูปแบบที่พัฒนาขึ้นมีความเหมาะสมในการพัฒนาเป็นโมดูลซอฟต์แวร์อยู่ในระดับมากที่สุด มีค่าเฉลี่ยเท่ากับ 4.52±0.16 เมื่อนำรูปแบบไปสร้างเป็นโมดูลซอฟต์แวร์ พบว่าสามารถติดตั้งทำงานร่วมกับ Moodle ได้สมบูรณ์ สามารถประมวลผลคะแนนพฤติกรรม แปลผลคะแนนเป็นระดับพฤติกรรม ให้ข้อแนะนำการปรับพฤติกรรมแก่ผู้เรียน และรายงานผลได้ถูกต้อง
E-Learning is the instructional system using electronic multimedia devices to manage learning on the Internet by using the Learning Management System or LMS software as a tool for learning management. The system was emphasized on learner-centered and self-paced learning. Thus, the learning achievement of the learner depends on learners ethical behaviors regarding to their learning responsibility. The purposes of research were; to examine the factors and correlation of learners ethical behaviors regarding to their learning responsibility in e-learning environment, to synthesize and develop the improvement and assessment model of learning responsibility behavior and to construct a software module from model and install the new software module into Moodle system. The research procedures were; to investigate theories, documents and research related, to install the Moodle LMS and create a new course in Moodle system for instruction, to investigate the factors of learning responsibility behavior in e-Learning, to synthesize and develop the improvement and assessment model of learning responsibility behavior, to evaluate model by experts and to construct the activity module software called the response module from the complete developed model and install the new response module into the Moodle system. The factors investigation of responsibility behavior was done by using behavioral test for data collection. The sample used in this research was 718 e-learners at Yala Rajabhat University. The finding revealed that; the most of learners was female (75.80%), they were the second year learners (43.30%), they were studying in the Faculty of Science and Technology and Agriculture (37.20%), most of learners used to study through e-Learning system at least 1 course (37.30%), the learner had a fair level in computer using skill (57.50%) and had a moderate level in computer accessing (69.90%). With regard to the learners opinion in behavior improvement method, it was found that; most of learners agreed to the method of warning or suggestion messages (52.60%) and then the method of reporting behavior score (41.50%). The results of factor analysis of learning responsibility behavior were divided into 4 factors; 1) the punctuality factor was 13.65% , 2) the diligence factor was 12.52%, 3) the intention factor was 11.05% and 4) the work acceptance factor was 14.00%. All of 4 factors can indicate learner responsibility behavior for 51.22%. Each factor significantly correlated with learner responsibility at .01. It also showed the highest level on the developed model that was suitable for software module development ( = 4.52±0.16). After completely constructing the software module from this model, it was found that it can be installed into Moodle system properly and can calculate behavior score, translate to behavior level, give suggestion for behavior improvement and report all information correctly.