Components of child development center administration affecting quality of children in child development centers under Prachuap Khiri Khan local administrative organaizations according to standard of department of local administration
Abstract:
กรมส่งเสริมการปกครองท้องถิ่นได้มีนโยบายส่งเสริมและพัฒนาศูนย์พัฒนาเด็กเล็กให้เป็นสถานศึกษาที่มีคุณภาพและมาตรฐาน แต่จากรายงานการประเมินการพัฒนาคุณภาพเด็กปฐมวัย ยังค้นพบปัญหาเรื่องการบริหารงานของผู้บริหารสถานศึกษาดังนั้นผู้วิจัยจึงสนใจทำวิจัยเรื่องนี้โดยมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1) ระดับองค์ประกอบของการบริหารศูนย์พัฒนาเด็กเล็กตามมาตรฐานของกรมส่งเสริมการปกครองท้องถิ่น 2) ระดับคุณภาพผู้เรียนตามมาตรฐานของกรมส่งเสริมการปกครองท้องถิ่น และ 3) องค์ประกอบของการบริหารศูนย์พัฒนาเด็กเล็กที่ส่งผลต่อคุณภาพของผู้เรียนตามมาตรฐานของกรมส่งเสริมการปกครองท้องถิ่น สังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น จังหวัดประจวบคีรีขันธ์ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย จำนวน 210 คน ได้แก่ ผู้บริหาร นักวิชาการศึกษา หัวหน้าศูนย์หรือครูผู้ดูแลเด็ก ผู้ดูแลเด็ก คณะกรรมการศูนย์ฯ (ผู้ทรงคุณวุฒิ) สังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น จังหวัดประจวบคีรีขันธ์ เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลในครั้งนี้ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสัมประสิทธิ์สหสัมพันธ์ และการวิเคราะห์การถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน
ผลการวิจัยพบว่า
1. องค์ประกอบของการบริหารศูนย์พัฒนาเด็กเล็กตามมาตรฐานของกรมส่งเสริมการปกครองท้องถิ่น โดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่าด้านที่มีค่าเฉลี่ยอยู่ในลำดับแรกคือ กระบวนการบริหาร ได้แก่ การจัดองค์การ การวางแผน การอำนวยการ การจัดคนเข้าทำงาน และการควบคุม และอันดับสุดท้ายคือ ปัจจัยการบริหาร ได้แก่ วัสดุอุปกรณ์ งบประมาณ การจัดการ บุคลากร และเทคโนโลยีสารสนเทศ ตามลำดับ
2. คุณภาพผู้เรียนตามมาตรฐานกรมส่งเสริมการปกครองท้องถิ่น โดยภาพรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก เมื่อพิจารณาเป็นรายด้านพบว่าด้านที่มีค่าเฉลี่ยอยู่ในลำดับแรกคือ ผู้เรียนมีสุนทรียภาพและลักษณะนิสัยด้านศิลปะ ดนตรีและการเคลื่อนไหว รองลงมาคือ ผู้เรียนมีสุขนิสัย สุขภาพกายและสุขภาพจิตที่ดี และผู้เรียนมีความรู้และทักษะที่จำเป็นตามหลักสูตร ตามลำดับ
3. องค์ประกอบการบริหารศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก (X) ที่ส่งผลต่อคุณภาพผู้เรียน (Y) ได้แก่ องค์ประกอบกระบวนการบริหาร (X12) และองค์ประกอบปัจจัยการบริหาร (X11) โดยมีประสิทธิภาพในการทำนาย ร้อยละ 34.00 และสมการพยากรณ์ในรูปคะแนนดิบคือ
^Y
= 1.647 + 0.398 (X12) + 0.191 (X11)
ข้อค้นพบจากการวิจัยแสดงให้เห็นว่า ผู้บริหารให้ความสำคัญกับกระบวนการบริหารในการจัดองค์การ การวางแผน การอำนวยการ การจัดคนเข้าทางาน การควบคุม ทาให้ผู้เรียนมีคุณภาพเป็นไปตามมาตรฐานกรมส่งเสริมการปกครองท้องถิ่นได้อย่างเหมาะสมตามวัย
Department of Local Administration has set the policy on promoting and developing child development centers to become educational premises with quality and standards. However, from the evaluative report on childhood quality development, problems on administrators administration are still found. Thus, the researcher was interested in doing this research aiming to study: 1) the level of components of child development center administration according to the standards of Department of Local Administration, 2) the level of child quality according to the standards of Department of Local Administration, and 3) components of child development center administration affecting quality of children, according to the standards of Department of Local Administration, in child development centers under Prachuap Khiri Khan Local Administrative Organizations. There were 210 research samples consisting of administrators, educational scholars, Heads or teachers of the centers, child careers, and the center committees (the experts), under Prachuap Khiri Khan Local Administrative Organizations. The tool for data collection was a questionnaire. The data were analyze by using percentage, mean, standard deviation, correlation coefficient, and stepwise multiple regression analysis.
The research results were as follows:
1. The components of child development center administration according to the standards of Department of Local Administration were at a high level in overall and in each aspect. When average mean of each aspect was considered, the aspect with the highest mean was administrative procedure consisting of organizing, planning, directing, staffing, and controlling, whereas the aspect with the lowest mean was administrative factors consisting of materials, money, management, man, and information technology (ranked in descending order of their means).
2. The child quality according to the standards of Department of Local Administration was at a high level in overall and in each aspect. When average mean of each aspect was considered, the aspect with the highest mean was childrens aesthetic and habits on arts, music and movement. The other aspects with lower means, ranked in descending order of their means, were childrens good hygiene habits with good physical and mental health, and childrens knowledge and skills required in curriculum.
3. The components of child development center administration (X) affecting the quality of children (Y) were the administrative procedure (X12) and administrative factors (X11) with the predictive efficiency at 34% and equation of prediction was ^
Y = 1.647 + 0.398 (X12) + 0.191 (X11).
The research finding revealed that the administrators gave the priority to administrative procedure on organizing, planning, directing, staffing, and controlling, which caused the quality suitable for childrens ages according to the standards of Department of Local Administration.