แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Global warming campaigns in Bangkok : framing analysis and campaign effectiveness
การรณรงค์ภาวะโลกร้อนในกรุงเทพมหานคร : การวิเคราะห์ กรอบความคิด และประสิทธิภาพของการรณรงค์

LCSH: Advertising campaigns
LCSH: Global warming
Abstract: Thailand has responded to global warming with strategies of mitigation and adaptation. Green campaigns targeting citizens have not significantly improved environmental behaviours, particularly in the Bangkok metropolitan area. This research will identify and analyse the frames held by global warming experts in Thailand and those used in the Bangkok Metropolitan Administration (BMA) environmental campaign as well as frames reported by target audience members before and after the campaign. All frames will be compared to identify campaign effectiveness based on their consistency. The use of framing theory in this way to evaluate campaigns will be an innovation in bridging the different traditions as well as research methods in the field of communication studies. From in-depth interview with the expert, it turned out that the dominant frames are Social Frames. The most common frames found in campaign materials are Financial Frames. Finally, the survey of target audience members demonstrates the relationship between frames held before and after the campaign and that the Scientific Frame are mostly reported. From the integrative analysis, the inconsistency of frames emerged in three main elements in this campaign communication can be a part of ineffectiveness of BMA campaign in encouraging citizens’ change of action. Therefore, combining existing traditional frames (e.g. Buddhism and King’s Philosophy of Sufficient Economy Frames) and perceived global warming frames (e.g. Scientific Frames) can be used to create better response in dealing with this issue particularly among residents in Bangkok. Theoretically, framing analysis can be applied to study campaign communication and to be extended to the Thai context. The results can also be used to create the effective global warming campaigns for Thailand in the future.
Abstract: หน่วยงานกรุงเทพมหานครได้ทำการรณรงค์เรื่องภาวะโลกร้อนมาอย่างต่อเนื่องตั้งแต่ปี พ.ศ. 2551 อย่างไรก็ตามปริมาณการปล่อยก๊าซภาวะเรือนกระจกไม่ได้ลดน้อยลง งานวิจัยชิ้นนี้ จึงสนใจที่จะศึกษากระบวนการสื่อสารการรณรงค์ภาวะโลกร้อนของกรุงเทพมหานคร ในฐานะ หน่วยงานที่ดูแลด้านการกำกับนโยบาย และสื่อสารสัมพันธ์กับประชาชนในเขตกรุงเทพมหานคร โดยมีเป้าหมายการวิจัยเพื่อต่อยอดองค์ความรู้ของทฤษฎีกรอบความคิด และการนำไปสู่แนวทาง การสร้างงานรณรงค์ที่มีประสิทธิภาพมากขึ้นในอนาคต งานวิจัยชิ้นนี้เป็นการวิจัยแบบผสม ระหว่างระเบียบวิธีวิจัยเชิงคุณภาพ และระเบียบวิจัยเชิงปริมาณ ประกอบไปด้วย 1) การ สัมภาษณ์แบบเจาะลึกกลุ่มผู้เชี่ยวชาญด้านภาวะโลกร้อนในประเทศไทย 2) การวิเคราะห์ เอกสารที่เกี่ยวข้องกับการรณรงค์ภาวะโลกร้อนของกรุงเทพมหานครตั้งแต่ปีพ.ศ. 2551-2553 3) การทำวิจัยแบบสอบถามสำหรับกลุ่มเป้าหมายในกรุงเทพมหานคร และ 4) การวิเคราะห์ เปรียบเทียบกรอบที่พบเพื่อสร้างกรอบใหม่ที่เหมาะสม จากการวิจัยพบว่ากรอบที่พบมากที่สุดจากการสัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญ คือ กรอบเชิงสังคม ในขณะที่กรอบที่พบมากที่สุดจากเอกสารที่เกี่ยวข้องกับการรณรงค์ คือ กรอบเชิงการเงิน และ สุดท้าย กรอบที่พบมากที่สุดในกลุ่มเป้าหมาย คือ กรอบเชิงวิทยาศาสตร์ อย่างไรก็ตาม กรอบที่ไม่เด่นชัด แต่พบทั้งในกลุ่มผู้เชี่ยวชาญ และกลุ่มเป้าหมาย คือ กรอบเชิงวัฒนธรรม จากงานวิจัยในอดีต และจากการสัมภาษณ์ผู้เชี่ยวชาญ พบว่าการใช้กรอบวิทยาศาสตร์แม้จะทำ ให้คนไทยรู้จัก และ เข้าใจประเด็นภาวะโลกร้อน แต่ไม่สามารถก่อให้เกิดการเปลี่ยนแปลง เชิงพฤติกรรมได้ การสร้างกรอบความคิดใหม่ โดยให้ความสำคัญกับกรอบความคิดดั้งเดิม เช่น กรอบศาสนา และ กรอบเศรษฐกิจพอเพียงของพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัว จะสามารถช่วย ให้คนเปิดรับ และเข้าใจประเด็นภาวะโลกร้อนได้ดียิ่งขึ้น จึงควรสร้างกรอบที่ผสมผสานทั้งความรู้ แบบตะวันตกและความเชื่อแบบไทย งานวิจัยชิ้นนี้พิสูจน์ว่าทฤษฎีกรอบความคิดที่นิยมใช้ในงานวิจัยของการสื่อสารมวลชน สามารถนำมาประยุกต์กับการศึกษาการประชาสัมพันธ์การรณรงค์ และช่วยสร้างเครื่องมือการ ประเมินการรณรงค์ให้มีประสิทธิภาพ และสามารถนำเสนอทางออกให้แก่การรณรงค์ได้อีกด้วย งานวิจัยชิ้นนี้แม้จะเป็นการผสมผสานระเบียบวิธีวิจัยแต่ยังพบว่าสามารถนำแต่ละส่วนไปต่อยอด ได้อีกทั้งในเชิงลึก เช่น วิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิธีการอื่น และในเชิงกว้าง เช่น การขยายกลุ่ม ตัวอย่างออกไปในจังหวัดอื่นๆ ข้อค้นพบจากงานวิจัยชิ้นนี้สามารถนำไปประยุกต์ใช้สร้างการ รณรงค์ครั้งต่อไปของกรุงเทพมหานคร
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2011
Modified: 2016-09-29
Issued: 2016-09-29
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
Descipline: Communication Arts
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 teerada_ch.pdf 9.31 MB38 2024-01-23 22:13:43
ใช้เวลา
0.01995 วินาที

Teerada Chongkolrattanaporn
Title Contributor Type
Global warming campaigns in Bangkok : framing analysis and campaign effectiveness
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Teerada Chongkolrattanaporn
Yubol Benjarongkij
วิทยานิพนธ์/Thesis
Yubol Benjarongkij
Title Creator Type and Date Create
THE INFLUENCING FACTORS PRESSURING THAI WOMEN ON DECISION MAKING ON BEAUTY AND APPEARANCE TRANSFORMATION
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Yubol Benjarongkij
Siripak Seewan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effectiveness of using Thai super stars for multiple brand endorsement
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Yubol Benjarongkij
Vilai Vitayaveerasuk
วิทยานิพนธ์/Thesis
Global warming campaigns in Bangkok : framing analysis and campaign effectiveness
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Yubol Benjarongkij
Teerada Chongkolrattanaporn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Intercultural communication in the employment of burmese workers by local business in Southern Thailand
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Yubol Benjarongkij
Preeda Nakaray
วิทยานิพนธ์/Thesis
Family communication patterns and digital literacy of digital natives in Bangkok
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Yubol Benjarongkij
Suparak Chutrakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Structural equation model of corporate social responsibility innovation, corporate image and corporate reputation towards corporate social responsibility innovation adoption among generation Y
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Yubol Benjarongkij
Chonnikarn Seritanondh
วิทยานิพนธ์/Thesis
The process of communication in airline business's management of crisis in social media
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Yubol Benjarongkij
Kanyakorn Narapattaveebhorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
Strategic sustainability communication model of listed companies in the stock exchange of Thailand
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Yubol Benjarongkij
Rittipol Kuntasuwun
วิทยานิพนธ์/Thesis
Thai multinational companies and their corporate branding in the Asean region
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Yubol Benjarongkij
Aditap Ketchart
วิทยานิพนธ์/Thesis
The rationalized processing model based on the information processing theory of consumers alcohol consumption decision in Bangkok metropolitan
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Yubol Benjarongkij
Kritsada Nurakkhe
วิทยานิพนธ์/Thesis
Television industry and its role in the new media landscape under the system of digital economy
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Yubol Benjarongkij
Natthakan Kaewkhum
วิทยานิพนธ์/Thesis
Communication factors affecting training effectiveness of business organizations
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Yubol Benjarongkij
Jompon Jeebpinyo
วิทยานิพนธ์/Thesis
The influences of communications about animals on attitude and behavior changes of social media users
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Yubol Benjarongkij
Vilai Vitayaveerasuk
วิทยานิพนธ์/Thesis
The participatory communication process of stakeholders in the environmental impact assessment of a mega project in Bangkok Metropolitan
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Yubol Benjarongkij
Wadee Pinyosap
วิทยานิพนธ์/Thesis
Communication of national security issues via online media in the information operations framing
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Yubol Benjarongkij
Soralak Pongpo
วิทยานิพนธ์/Thesis
The flow of information through social media : a case study of the people's democratic reform committee (PDRC) movement from 2013-2014
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Yubol Benjarongkij
Ratana Maknantaphisit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Bangkok branding through the Bangkokian's perspective
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Yubol Benjarongkij
Nisachol Ratanasachol
วิทยานิพนธ์/Thesis
Causal factors in the purchase decisions of health products via online channels of the Thai elderly
สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์
Yubol Benjarongkij
Rujinan Euapitaksakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 7
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1,240
รวม 1,247 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 72,492 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,389 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 27 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 16 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 2 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 2 ครั้ง
รวม 73,928 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.124