แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

THE ACQUISITION OF ENGLISH RESTRICTIVE AND NON-RESTRICTIVE RELATIVE CLAUSES BY L1 THAI LEARNERS
การรับคุณานุประโยคแบบเจาะจงและแบบไม่เจาะจงในภาษาอังกฤษของผู้เรียนชาวไทย

LCSH: Perception
LCSH: English language
Abstract: This study examined the acquisition of English restrictive and non-restrictive relative clauses (RRCs and NRRCs) by L1 Thai learners in order to test whether three RC-related hypotheses, namely the Noun Phrase Accessibility Hierarchy (NPAH), the Perceptual Difficulty Hypothesis (PDH), and the SO Hierarchy Hypothesis (SOHH), all of which had previously been confined to RRC data, would be equally applicable to NRRCs. As the distinction between English RRCs and NRRCs does not rely on the differences in linear syntactic arrangements that affect the factors these hypotheses are hinged upon, it was hypothesized that these three RC-related hypotheses would be equally applicable to both types of RCs. However, because NRRCs are less common, it was also hypothesized that the acquisition of NRRCs would diverge from that of RRCs. A sentence interpretation task and a grammaticality judgment task were administered to 40 undergraduate students (20 intermediate learners and 20 advanced learners) and five native speakers. The results showed that out of the three RC-related hypotheses, only the NPAH was the hypothesis that both RRC and NRRC acquisition trajectories appeared to conform to, lending support to previous works on L1 Thai learners and suggesting that the NPAH could be extended to NRRCs as well. The PDH seemed to apply only to the acquisition of RRCs while the acquisition of NRRCs systematically challenged the hypothesis, a phenomenon which was ascribed mainly to the possibility that NNRCs have a prototype different from that of RRCs. Interestingly, both RRC and NRRC data did not conform to the prediction made by the SOHH and suggested that discontinuities alone, as proposed by the hypothesis, could not adequately predict the acquisition orders for both RRCs and NRRCs. In addition, the results also demonstrated that learners experienced more difficulty in acquiring NRRCs than RRCs. This asymmetry in acquisition was attributed mainly to NRRCs’ rarity and lesser degree of prototypicality in comparison to RRCs, as well as transfer of instruction and overgeneralization.
Abstract: งานวิจัยนี้ศึกษาการรับคุณานุประโยคแบบเจาะจงและไม่เจาะจงโดยผู้เรียนที่มีภาษาไทยเป็นภาษาแม่เพื่อทดสอบว่าสมมติฐานที่เกี่ยวข้องกับคุณานุประโยคสามสมมติฐาน ได้แก่ ลำดับการเข้าถึงนามวลี (NPAH) สมมติฐานความยากต่อการรับรู้ (PDH) และ สมมติฐานลำดับประธาน-กรรม (SOHH) อันเป็นสมมติฐานใช้กับข้อมูลคุณานุประโยคแบบเจาะจงเท่านั้นมาโดยตลอด จะสามารถปรับใช้กับคุณานุประโยคแบบไม่เจาะจงได้เช่นเดียวกันหรือไม่ เนื่องจากการจำแนกคุณานุประโยคแบบเจาะจงและไม่เจาะจงในภาษาอังกฤษไม่ได้อาศัยการเรียงทางวากยสัมพันธ์เชิงเส้นที่แตกต่างกันและไม่ส่งผลต่อปัจจัยที่สมมติฐานเหล่านี้ใช้เป็นฐาน ผู้วิจัยจึงตั้งสมมติฐานว่าสมมติฐานทั้งสามนี้จะใช้ได้กับคุณานุประโยคทั้งสองแบบ อย่างไรก็ตาม เนื่องด้วยคุณานุประโยคแบบไม่เจาะจงพบได้น้อยกว่า ผู้วิจัยจึงตั้งสมมติฐานด้วยว่าการรับคุณานุประโยคแบบไม่เจาะจงจะแตกต่างจากการรับคุณานุประโยคแบบเจาะจง ผู้วิจัยได้ขอให้ผู้เข้าร่วมวิจัยที่เป็นนิสิตปริญญาตรีจำนวน 40 คน (เป็นผู้เรียนระดับกลาง 20 คน และผู้เรียนระดับสูง 20 คน) และเจ้าของภาษา 5 คน ทำแบบทดสอบตีความประโยคและแบบทดสอบตัดสินความถูกต้องทางไวยากรณ์ ผลการวิจัยพบว่ามีเพียงลำดับการเข้าถึงนามวลีเท่านั้นที่สอดรับกับการรับคุณานุประโยคทั้งสองประเภท สอดคล้องกับงานวิจัยเกี่ยวกับผู้เรียนชาวไทยในอดีต และบ่งชี้ว่าลำดับการเข้าถึงนามวลีสามารถนำไปปรับใช้กับคุณานุประโยคแบบไม่เจาะจงได้ ส่วนสมมติฐานความยากต่อการรับรู้สอดรับกับการรับคุณานุประโยคแบบเจาะจงเท่านั้น แต่ขัดแย้งกับการรับคุณานุประโยคแบบไม่เจาะจง ทั้งนี้อาจเป็นเพราะคุณานุประโยคแบบไม่เจาะจงมีตัวต้นแบบ (prototype) ที่ต่างจากคุณานุประโยคแบบเจาะจง ผลการวิจัยยังพบด้วยว่าข้อมูลคุณานุประโยคทั้งสองประเภทไม่ตรงกับสมมติฐานลำดับประธาน-กรรมและบ่งชี้ว่าความไม่ต่อเนื่องที่สมมติฐานนี้เสนอไม่สามารถพยากรณ์ลำดับการรับคุณานุประโยคทั้งแบบเจาะจงและไม่เจาะจง อนึ่ง ผลการวิจัยพบว่าผู้เรียนประสบปัญหาในการรับคุณานุประโยคแบบไม่เจาะจงมากกว่าแบบเจาะจง ความไม่สมมาตรนี้มีสาเหตุหลักจากการที่คุณานุประโยคแบบไม่เจาะจงมีให้พบเห็นได้น้อยกว่าและมีความเป็นตัวต้นแบบของคุณานุประโยคน้อยกว่าคุณานุประโยคแบบเจาะจง อีกทั้งยังมีการถ่ายโอนการจากเรียนและการสรุปเกินเป็นสาเหตุร่วมด้วย
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2013
Modified: 2016-08-11
Issued: 2016-08-11
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/42828
eng
DegreeName: Master of Arts
Descipline: English
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 5380185222.pdf 3.36 MB20 2021-02-04 21:37:34
ใช้เวลา
0.025409 วินาที

Atipong Amornwongpeeti
Title Contributor Type
THE ACQUISITION OF ENGLISH RESTRICTIVE AND NON-RESTRICTIVE RELATIVE CLAUSES BY L1 THAI LEARNERS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Atipong Amornwongpeeti
Nattama Pongpairoj
วิทยานิพนธ์/Thesis
Nattama Pongpairoj
Title Creator Type and Date Create
VARIABLE PRODUCTION OF ENGLISH PAST TENSE MARKING BY L1 THAI LEARNERS: AN APPLICATION OF THE FAILED FUNCTIONAL FEATURES HYPOTHESIS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Montira Khumdee
วิทยานิพนธ์/Thesis
THE ACQUISITION OF ENGLISH RESTRICTIVE AND NON-RESTRICTIVE RELATIVE CLAUSES BY L1 THAI LEARNERS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Atipong Amornwongpeeti
วิทยานิพนธ์/Thesis
THE ACQUISITION OF L2 ENGLISH NON-NULL ARGUMENTS BY L1 THAI LEARNERS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Itsara Namtapi
วิทยานิพนธ์/Thesis
THE ACQUISITION ORDER OF L2 ENGLISH INFINITIVE AND GERUND COMPLEMENTS BY L1 THAI LEARNERS A USAGE-BASED APPROACH
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Raksina Keawchaum
วิทยานิพนธ์/Thesis
Target-like syntactic representations of L1 Thai learners a case of L2 English number agreement
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Nattama Pongpairoj;Raksangob Wijitsopon
Thanaphan Thapthimhin
วิทยานิพนธ์/Thesis
L2 ACQUISITION OF WH-OPERATOR MOVEMENT IN ENGLISH OPEN INTERROGATIVES BY L1 THAI LEARNERS A CASE OF THE FAILED FUNCTIONAL FEATURES HYPOTHESIS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Pairoj Kunanupatham
วิทยานิพนธ์/Thesis
Avoidance of the use of English participial reduced relative clauses among L1 Thai learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Supakit Thiamtawan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of a cooperative corpus consultation to promote the acquisition of adjective + preposition collocations among L1 Thai learners of English
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Supaporn Kulsitthiboon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Variability of English past tense morphology by L1 Thai and L1 French learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Chariya Prapobratanakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study of Translation of Relative Clauses from English into Thai and from Thai into English
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Nattharath Leenakitti
วิทยานิพนธ์/Thesis
The role of input frequency on the acquisition of English adjectival suffixes by L1 Thai learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Chalit Chiarakiat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Third language acquisition of word order in English affirmative and interrogative structures by L1 Y1 and L2 Mandarin learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Changyan Shi
วิทยานิพนธ์/Thesis
Systematicity of L1 Thai Learners\' L2 English Interlanguage of \'Wish-Clauses\'
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Rawisiree Suteerapongsit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Interlanguage pragmatics: an investigation of pragmatic transfer in responses to English tag questions by l1 Thai learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Wattana Wattananukij
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of corpus consultation to enhance the acquisition of l2 English infinitive and gerund complements among low English proficiency l1 Thai learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Passaraporn Suriyapee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Structural Priming and the Acquisition of English Dative Constructions by L1 Thai Learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Jaturaporn Kongbang
วิทยานิพนธ์/Thesis
The acquisition of English reported questions by L1 Thai learners: interlingual and intralingual factors
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Chutima Jantarit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of working memory on structural competition in processing English present tense morphology by L1 Thai learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Sonthaya Rattanasak
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of salience and working memory on L2 processing of english relative clauses with past participles and past participial reduced relative clauses by L1 Thai learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Supakit Thiamtawan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of structural priming and lexical residual activation on the acquisition of the English noun + relative clause by L1 Chinese learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Xueli Li
วิทยานิพนธ์/Thesis
Third language acquisition of word order in English affirmative and interrogative structures by L1 Yi and L2 Mandarin learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Changyan Shi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The acquisition of English irregular past tense morphology by L1 Chinese learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Tingting Yang
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation into the substitutions of English articles by L1 Chinese learners
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Nattama Pongpairoj
Yuhan Huang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1,916
รวม 1,919 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 213,465 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 418 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 291 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 23 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 21 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 11 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 6 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 2 ครั้ง
รวม 214,237 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.104