แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The effects of listening supports and levels of English ability on Thai first year university students’ listening performance and listening strategies
ผลกระทบของรูปแบบการช่วยฟังและระดับความสามารถทางภาษาอังกฤษ ต่อความสามารถในการฟังและกลวิธีการฟังของนักศึกษาไทยชั้นปีที่ 1

LCSH: Listening
LCSH: English language -- Usage
LCSH: Listening comprehension
LCSH: College students -- Thailand
Abstract: To 1) examine the effect of different listening supports on the students’ listening performance, 2) investigate the effect of different levels of English ability on the students’ listening performance, 3) investigate the interaction effect between listening supports and English ability and 4) examine the listening strategies used by the students in performing listening test. The population was first-year undergraduate students from three faculties at King Mongkut’s University of Technology Thonburi and the samples were 180 students. They were grouped and labeled as high ability students and low ability students based on the grades they obtained from their previous English Fundamental Course. The research instruments included an English listening proficiency test, a questionnaire, and a semi-structured retrospective interview. The English listening proficiency test was developed to examine the effect of listening supports on the listening performance. The questionnaire, along with the semi-structured retrospective interview, was designed to obtain in depth data about the listening strategies that high and low ability students used when taking the listening test. Quantitative data were analyzed through descriptive statistics including mean, standard deviation statistics, and two-way ANOVA as well as effect size. Content analyses were employed to analyze qualitative data. The findings revealed that 1) listening supports significantly affected the listening performance of Thai first year students with the repeated input being the most effective listening support. However, the statistical analysis indicated that the effect size of the listening support was small. In other words, in this study listening performance may not be influenced by the selected listening supports, 2) the levels of English ability significantly affected the listening performance and its effect size was small, 3) the statistical analysis indicated that even though both main effects were significant, the interaction effect between English ability levels and listening supports was not significant, and 4) the students used a variety of listening strategies when taking a listening test with the three most frequently used strategies being directed attention, selective attention, and prediction, respectively and the least frequently used listening strategies being repetition, note-taking and positive talk, respectively. Moreover, it was found that high ability students and low ability students used listening strategies in the same pattern, but high ability students used them more frequently. The findings provided more insights into the effects on the listening performance of Thai first-year students. Moreover, they also gave more information to enable teachers to see the importance of listening strategies.
Abstract: ศึกษา1) ผลกระทบของรูปแบบการฟังต่อความสามารถในการฟัง (Listening supports) 2) ผลกระทบของระดับความสามารถทางภาษาอังกฤษต่อความสามารถในการฟัง และ 3) กลวิธีการฟังของนักศึกษาไทยชั้นปีที่ 1 กลุ่มประชากรคือนักศึกษาไทยชั้นปีที่ 1 มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี ที่กำลังศึกษาใน 3 คณะ ได้แก่ คณะวิทยาศาสตร์ คณะวิศวกรรมศาสตร์ และคณะครุศาสตร์อุตสาหกรรมและเทคโนโลยี กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วยนักศึกษา 180 คน โดยแบ่งเป็นกลุ่มนักศึกษาที่มีระดับความสามารถทางภาษาอังกฤษสูงและต่ำ ตามคะแนนจากวิชาภาษาอังกฤษในภาคการศึกษาที่ 1/2553 เครื่องมือวิจัยประกอบด้วย แบบทดสอบการฟังภาษาอังกฤษ แบบสอบถามกลวิธีการฟังและการสัมภาษณ์หลังการสอบ แบบทดสอบการฟังภาษาอังกฤษสร้างขึ้นเพื่อศึกษาผลกระทบของรูปแบบการฟังต่อความสามารถในการฟัง สำหรับแบบสอบถามกลวิธีการฟัง สร้างขึ้นเพื่อสำรวจกลวิธีการฟังของนักศึกษาในการทำแบบทดสอบการฟัง และการสัมภาษณ์หลังการสอบที่สร้างขึ้นเพื่อเก็บข้อมูลเชิงลึกเกี่ยว กับกลวิธีการฟังที่กลุ่มตัวอย่างใช้ในการทำแบบทดสอบการฟังภาษาอังกฤษ ผู้วิจัยใช้การวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบสองทาง (Two-way ANOVA) และใช้ partial Eta squared ในการวัดขนาดของผลกระทบทั้งสองตัวแปร และสำหรับข้อมูลเชิงคุณภาพใช้การวิเคราะห์เนื้อหา ผลการวิจัยพบว่า 1) รูปแบบการช่วยฟังมีผลกระทบต่อความสามารถทางการฟังอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 อย่างไรก็ตามผลกระทบไม่สูงมากนัก 2) ระดับความสามารถทางภาษาอังกฤษมีผลกระทบต่อความสามารถทางการฟัง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 3) รูปแบการช่วยฟังและระดับความสามารถทางภาษาอังกฤษไม่มีผลกระทบร่วม (Interaction effect) ต่อความสามารถทางการฟังและ 4) นักศึกษาใช้กลวิธีการฟังอย่างหลากหลายในการทำแบบทดสอบการฟัง และกลวิธีการฟังที่นักศึกษาใช้ที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุดสามอันดับคือ ความตั้งใจที่กำหนดไว้ก่อน (directed attention) ความตั้งใจแบบเจาะจง (selective attention) และการคาดคะเน (prediction) ตามลำดับ และกลวิธีการฟังที่นักศึกษาใช้ที่มีค่าเฉลี่ยต่ำสุดสามอันดับคือ การพูดซ้ำ (repetition) การจดบันทึกย่อ (note-taking) และการพูดเชิงบวก (positive talk) นอกจากนั้นการวิจัยพบว่า นักศึกษาในกลุ่มระดับความสามารถสูงและนักศึกษาที่มีความสามารถด้านภาษาอังกฤษในระดับต่ำ ใช้กลวิธีในรูปแบบเดียวกัน แต่นักศึกษาในกลุ่มระดับความสามารถสูง มีค่าเฉลี่ยของการใช้กลวิธีการฟังสูงกว่า ผลการวิจัยนี้ให้ความกระจ่างมากขึ้นในเรื่องที่เกี่ยวกับผลกระทบต่อความสามารถด้านการฟังของนักศึกษาไทย โดยเฉพาะของนักศึกษาชั้นปีที่ 1 นอกจากนี้ยังให้ข้อมูลแก่ผู้สอนภาษาอังกฤษในเรื่องกลวิธีการฟัง เพื่อให้ผู้สอนให้ความสำคัญกับการสอนกลวิธีการฟังในห้องเรียนมากยิ่งขึ้น
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2011
Modified: 2559-04-14
Issued: 2016-04-14
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
URL: http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28291
eng
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 punyapa_sa.pdf 2.25 MB78 2024-03-06 04:14:53
ใช้เวลา
0.034545 วินาที

Punyapa Saengsri
Title Contributor Type
A Memetic Approach to Learning New Vocabulary Items
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Punyapa Saengsri;ปุณยภา แสงศรี
Richard WatsonTodd
Saowaluck Tepsuriwong
เสาวลักษณ์ เทพสุริวงศ์
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of listening supports and levels of English ability on Thai first year university students’ listening performance and listening strategies
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Punyapa Saengsri

Kanchana Prapphal
วิทยานิพนธ์/Thesis
Perceived self-efficacy of Thai secondary School English teachers
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
Rungthip Srisopha;Punyapa Saengsri

บทความ/Article
Primary teachers' choices of educational technology
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ
Patchareeporn Wongwiriyakorn.;Punyapa Saengsri.

บทความ/Article
Kanchana Prapphal
Title Creator Type and Date Create
Comparison of English reading achievement using the computer and conventional modes of testing
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Sudthida Pavavijar
วิทยานิพนธ์/Thesis
A Study of selected predictors of english reading test performance in consumer product marketing of fourth-year university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Nisa Vongpadungkiat
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of alternative reading assessment techniques and English language ability on reading comprehension of Thai high school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Duangchai Chongthanakorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of language ability and engineering background knowledge on ESP reading ability of Thai graduate students, their test taking strategies and attitudes towards the test
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Natjiree Jaturapitakkul
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of a test taker-centered computer-based writing test on Thai first year university students' English writing performance
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Tanyaporn Arya
วิทยานิพนธ์/Thesis
Computer-mediated simulation test as a diagnostic tool in assessing communicative ability of tour guide trainees
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Varisa Titanantabutr
วิทยานิพนธ์/Thesis
A survey of teachers' opinions on technical English Book 1 and their basic understanding of the communicative approach
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kriengsukdi Syananondh;Kanchana Prapphal;Boosakorn Vijchulata
Prasit Ruangjuntra
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of controlled and free writing english compositions of M.6 students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kanchana Prapphal;Dhanan Chantrupanth;Kanittha Vanikieti
Naiyana Ponim
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of the use of lexical cohesion in expository writing by chinese students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Zhou Chaorun
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of English language ability and types of communications strategies on oral communication ability of Thai university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Suttinee Chuanchaisit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Assessing pragmatic ability of Thai hotel management and tourism students in the context of hotel front office department
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Sonporn Sirikhan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of computer-mediated listening-speaking test tasks on the oral abilities of first year Buriram Rajabhat University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Saowarot Ruangpaisan
วิทยานิพนธ์/Thesis
A proposed ESP course design for paramedical students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Amara Chingharanon;Kanchana Prapphal;Burgess Robert H
Nongpanga Suwattananand
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of e-mail writing ability of Chiangrai Rajabhat University 4th year tourism industry students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Natthaphon Santhi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of listening supports and levels of English ability on Thai first year university students’ listening performance and listening strategies
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Punyapa Saengsri
วิทยานิพนธ์/Thesis
The use of the web-based C-test (WBCT) as an English placement test for Rajamangala University of Technology Tawan-Ok and an investigation of test-takers strategies
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Naddhaporn Kammasorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of trait factors of oral language ability in a computer-based speaking test for Thai university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal;Bachman, Lyle f.
Sutthirak Sapsirin
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of english language learning strategies and their relation to the achievement of the first-year arts students at Chulalongkorn University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Dhanan Chantrupanth;Kanchana Prapphal;Rene Paulin
Ratchumas Lappayawichit
วิทยานิพนธ์/Thesis
An evaluation of contents and their objectives in the English for business communication courses at the University of the Thai Chamber of Commerce
มหาวิทยาลัยมหิดล
Anchalee Pongpun;Kanchana Prapphal;Allen, Christopher B.
Sumeth Munchinda
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation of general and ESP tests for first year students at Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kanchana Prapphal;Boonsakorn Vijchulata;Prapha Vittayarungrangsri
Phennapha Thammarakkit
วิทยานิพนธ์/Thesis
An evaluation of the M.A. courses in applied linguistics at Mahidol University 1981-1984
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kanchana Prapphal;Sorani Wongbiasaj
Wiwat Puntai
วิทยานิพนธ์/Thesis
An investigation into the effects of self-correction in combination with peer correctin on students writing proficiency and their attitudes
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kriengsukdi Syananondh;Kanchana Prapphal;Prapha Vittayarungrangsri
Supasiri Hongrittipun
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of web-based speaking test in English for tourism (WBST-EFT) task types and English proficiency levels on students speaking performance and an investigation of their attitudes and test taking strategies
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Malinee Phaiboonnugulkij
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of raters background knowledge, rater training and other factors affecting their decision making in rating Thai plots English speaking proficiency
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Kanchana Prapphal
Sutas Dejkunjorn
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationships between learning strategies and English computer-based listening test performance of Thai University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Chatraporn Piamsai
วิทยานิพนธ์/Thesis
An Investigation on Listening Proficiency Levels in English for Service and Hospitality of Thai Students in Public and Private Universities
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Wannana Soontornnaruerangsee
วิทยานิพนธ์/Thesis
The relationships among test-takers' variables and English reading comprehension ability of Thai university students using a computer-based test
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Kanchana Prapphal
Prateep Kiratibodee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 21
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,474
รวม 3,495 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 277,035 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,071 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 986 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 128 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 72 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 16 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 16 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 9 ครั้ง
รวม 279,333 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.101