Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาความต้องการในการฝึกอบรม ปัจจัยจูงใจใน
การพัฒนาตนเอง เพื่อเปรียบเทียบความต้องการในการฝึกอบรมกับแรงจูงใจในการพัฒนาตนเองของ
ผู้ปฏิบัติงานองคก์ารอุตสาหกรรมป'าไม้ภาคตะวันออกเฉียงเหนือที่มีปัจจัยส่วนบุคคลแตกต่างกัน และ
เพื่อวิเคราะห์ความสัมพันธ์ระหว่างความต้องการฝึกอบรมกับแรงจูงใจในการพัฒนาตนเองของ
ผู้ปฏิบัติงานองค์การอุตสาหกรรมป'าไม้ภาคตะวันออกเฉียงเหนือ โดยเลือกประชากรทั้งหมด จำนวน
320 คน จำแนกตามเพศ ระดับการศึกษา ประสบการณ_ทำงาน ระดับตำแหน่งและความต้องการ
ฝ_กอบรมกับแรงจูงใจในการพัฒนาตนเอง ในด้านทักษะความคิด ด้านทักษะเทคนิคการปฏิบัติงาน
และด้านทักษะมนุษยสัมพันธ์ เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถาม มีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับ
เท่ากับ .95 สถิติที่ใช้ในการวิจัยได้แก่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การหาค่าสัมประสิทธิ์
แอลฟาด้วยวิธีของครอนบาค t-test, F-test , ANOVA และ correlation analysis
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผู้ปฏิบัติงานองค์การอุตสาหกรรมป'าไม้ภาคตะวันออกเฉียงเหนือมีความต้องการ
ฝึกอบรมในด้านทักษะความคิด ด้านทักษะเทคนิคการปฏิบัติงาน และด้านทักษะมนุษย์สัมพันธ์โดย
ภาพรวม มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับปานกลาง
2. ผู้ปฏิบัติงานองค์การอุตสาหกรรมป'าไม้ภาคตะวันออกเฉียงเหนือมีแรงจูงใจในการ
พัฒนาตนเองในด้านทักษะความคิด ด้านทักษะเทคนิคการปฏิบัติงาน และด้านทักษะมนุษยสัมพันธ์
โดยภาพรวม มีค่าเฉลี่ยอยู่ในระดับปานกลาง
3. เปรียบเทียบความต้องการในการฝึกอบรมกับแรงจูงใจในการพัฒนาตนเองของ
ผู้ปฏิบัติงานองค์การอุตสาหกรรมป'าไม้ภาคตะวันออกเฉียงเหนือที่มีปัจจัยส่วนบุคคลแตกต่างกัน
พบว่า
3.1 ผู_ปฏิบัติงานองค_การอุตสาหกรรมป'าไม_ภาคตะวันออกเฉียงเหนือ ที่มีเพศต_างกัน
มีความต_องการฝ_กอบรมกับแรงจูงใจในการพัฒนาตนเอง ทางด_านทักษะความคิด ด_านทักษะเทคนิค
การปฏิบัติงาน และด_านทักษะมนุษยสัมพันธ_ แตกต_างกัน อย_างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
3.2 ผู้ปฏิบัติงานองค์การอุตสาหกรรมป'าไม้ภาคตะวันออกเฉียงเหนือ ที่มีระดับ
การศึกษาต่างกัน มีความต้องการฝึกอบรมกับแรงจูงใจในการพัฒนาตนเอง ทางดาhนทักษะความคิด
ด้านทักษะเทคนิคการปฏิบัติงานและด้านทักษะมนุษยสัมพันธ์ แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ
ที่ระดับ .01
3.3 ผู้ปฏิบัติงานองค์การอุตสาหกรรมป'าไม้ภาคตะวันออกเฉียงเหนือ ที่มี
ประสบการณ์ทำงานต่างกัน มีความต้องการฝึกอบรมด้านทักษะเทคนิคการปฏิบัติงานกับด้านทักษะ
มนุษยสัมพันธ์ แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ส่วนด้านทักษะความคิดไม่แตกต่าง
กัน และผู้ปฏิบัติงานองค์การอุตสาหกรรมป'าไม้ภาคตะวันออกเฉียงเหนือ ที่มีประสบการณ์ทำงาน
ต่างกัน มีแรงจูงใจในการพัฒนาตนเองด้านทักษะความคิดกับด้านทักษะเทคนิคการปฏิบัติงาน
แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ส_วนด้านทักษะมนุษยสัมพันธ์ไม่แตกต่างกัน
3.4 ผู้ปฏิบัติงานองค์การอุตสาหกรรมป'าไม้ภาคตะวันออกเฉียงเหนือ ที่มีระดับ
ตำแหน่งต่างกัน มีความต้องการฝึกอบรมกับแรงจูงใจในการพัฒนาตนเอง ทางด้านทักษะความคิด
ด้านทักษะเทคนิคการปฏิบัติงานและด้านทักษะมนุษยสัมพันธ์ แตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ
ที่ระดับ .01
4. ความต้องการฝึกอบรมกับแรงจูงใจในการพัฒนาตนเองของผู้ปฏิบัติงานองค์การ
อุตสาหกรรมป'าไม้ภาคตะวันออกเฉียงเหนือมีความสัมพันธ์กันในระดับสูงมากและสัมพันธ์กันใน
ทิศทางเดียวกัน
This research aims to study the need for training. Motivation to study in
their own development. A comparison of the needs for training and incentives for
the development of practitioners Northeast Forest Indrustry Oganization with
different personal factors. And to analyze the relationship between training needs
and motivation for self-development workers Northeast Forest Indrustry Oganization.
By the total population of 320 people. By gender, education level, Experience
Placement and training needs with an incentive to develop their own. Thinking skills
Skills and practical techniques And interpersonal skills The instrument used in this
study was a questionnaire. With a confidence level of equals .95 The statistics used
in this study were of average standard deviation. The alpha coefficient by means of
Cronbach (Cronbach Method) regression analysis. And correlation (Regression and
Correlation Analysis) t-test, F-test, ANOVA and correlation analysis.
The results showed that
1. Workers Northeast Forest Indrustry Oganization. Most of the male
Educational Levels. 5-10 years of experience working for the Group 3 Group Operator
(Grade 02-06) as well as the operating staff and contract employees.
2. Workers Northeast Forest Indrustry Oganization have training needs
in the areas of thought. Skills and practical techniques And interpersonal skills
overall. The average value is moderate.
3. Compare the need for training and incentives for the development
of Workers Northeast Forest Indrustry Oganization with different individual factors
found.
3.1 Workers Northeast Forest Indrustry Oganization. The sex
difference A training needs with an incentive to develop their own. Thinking skills
Skills and practical techniques Interpersonal skills and the difference is statistically
significant level. 01.
3.2 Workers Northeast Forest Indrustry Oganization. With different
levels of education. A training needs with an incentive to develop their own. Thinking
skills Operational and technical skills, interpersonal skills, different level of statistical
significance. 01.
3.3 Workers Northeast Forest Indrustry Oganization. A different
experience The demand for training in technical skills, interpersonal skills to work
with the different level of statistical significance. 01 Their attitudes are different and
workers Northeast Forest Indrustry Oganization. A different experience Motivated to
develop their own side. Attitudes, skills and practical techniques and different level
of statistical significance. 01 is no different interpersonal skills
3.4 Workers Northeast Forest Indrustry Oganization. With a different
position A training needs with an incentive to develop their own. Thinking skills
Operational and technical skills, interpersonal skills, different level of statistical
significance. 01.
4. The training needs and develop incentives for workers Northeast
Forest Indrustry Oganization are related in a very high level and connected in the
same direction.