แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The coffee culture : meanings in the sphere of Vietnamese consumerism
วัฒนธรรมกาแฟ : ความหมายในสังคมบริโภคนิยมเวียดนาม

LCSH: Coffee drinking -- Vietnam
LCSH: Consumption ‪(Economics)
Abstract: To study how the meaning of coffee culture has changed in Vietnamese society from the French colonial period up to the present and attempts to identify the relationship between changing Vietnamese society and coffee consuming in the context of identity formation in consumerism culture. Going to coffeehouses is one of the most popular leisure activities in the present day Vietnam. Therefore the coffeehouse that a Vietnamese consumer chooses could possibly show which group or class that he or she belongs to. Coffee brands are converted into distinctive signs. These signs of distinction can be perceived through the consumption. Social meaning and value of the chosen coffeehouse will also illustrate the link between the coffee brands and social groups. Thus, it can be assumed that Vietnamese consumers spend money not only for the price of the coffee but also for the brand value which is implied to images or linkages to status, lifestyles, and taste. Highlands Coffee, widely known as a strong Vietnamese coffee brand, is chosen as a case study with the attempts to understand meanings behind its consumption. The research is conducted in Ho Chi Minh City, the largest city in Vietnam. This research is qualitative in approach and employs the analysis of secondary data, fieldwork observation, and interviews. It is found that drinking coffee is popular among all social classes in Ho Chi Minh City. It can be observed that Highlands Coffee’s customers are urban-based middle class who are acquainted with western lifestyle. Additionally, Highlands Coffee offers a social space for customers to experience indulgence, a break from the busy city life, and a place for discussions. In this case, Highlands Coffee discovered what European coffeehouses had done for centuries and brought it to Vietnamese young consumers by good marketing strategy. It is noticeable that going to coffeehouse is a widespread activity but it is different by social groups or by social classes as seen through various styles of coffeehouses in Ho Chi Minh City. Although class remains a central factor in the structuring of contemporary cultural practices in Vietnam, it is also found in this research that there are still other various factors for a Vietnamese to choose his or her favorite coffeehouse.
Abstract: ศึกษาว่าความหมายของวัฒนธรรมกาแฟเปลี่ยนแปลงอย่างไรในสังคมเวียดนาม ตั้งแต่ยุคอาณานิคมฝรั่งเศสจนถึงยุคปัจจุบัน และพยายามศึกษาความสัมพันธ์ระหว่างสังคมเวียดนามที่กำลังเปลี่ยนแปลง และการบริโภคกาแฟในบริบทของการสร้างอัตลักษณ์ในกระแสวัฒนธรรมบริโภคนิยม การเข้าร้านกาแฟเป็นกิจกรรมสันทนาการรูปแบบหนึ่ง ที่ได้รับความนิยมมากที่สุดในเวียดนามขณะนี้ ดังนั้น การเลือกร้านกาแฟจึงสามารถบ่งบอกถึงชนชั้นหรือกลุ่มสังคมของผู้บริโภค ยี่ห้อกาแฟกลายเป็นสัญลักษณ์บ่งชี้ซึ่งสามารถสะท้อนผ่านการบริโภค ความหมายและคุณค่าทางสังคมของร้านกาแฟแสดงให้เห็นถึง ความเชื่อมโยงระหว่างยี่ห้อกาแฟและกลุ่มสังคมต่างๆ ดังนั้น จึงอาจกล่าวได้ว่าผู้บริโภคชาวเวียดนามไม่ได้จ่ายเงินออกไปเพียงเพื่อราคาของกาแฟเท่านั้น แต่ยังจ่ายเงินเพื่อราคาของยี่ห้อกาแฟซึ่งบ่งบอกถึงภาพลักษณ์หรือเชื่อมโยงกับสถานภาพ วิถีชีวิต และรสนิยมของผู้บริโภค ผู้วิจัยจึงเลือกกรณีศึกษาของกาแฟไฮแลนด์ เนื่องจากเป็นยี่ห้อกาแฟที่รู้จักกันอย่างกว้างขวางว่าเป็นยี่ห้อกาแฟที่มีชื่อเสียงของเวียดนาม ทั้งนี้เพื่อทำความเข้าใจถึงความหมายของการบริโภคกาแฟยี่ห้อนี้ ผู้วิจัยดำเนินการศึกษาค้นคว้าที่เมืองโฮจิมินห์ซิตี้ ซึ่งเป็นเมืองใหญ่ที่สุดในเวียดนาม งานวิจัยชิ้นนี้เป็นงานวิจัยเชิงคุณภาพและการวิเคราะห์มาจากข้อมูลระดับทุติยภูมิข้อมูลภาคสนาม และการสัมภาษณ์ งานวิจัยค้นพบว่า การดื่มกาแฟได้รับความนิยมจากผู้คนทุกชนชั้นในเมืองโฮจิมินห์ เป็นที่สังเกตได้ว่าลูกค้าของกาแฟไฮแลนด์เป็นชนชั้นกลางในเขตเมือง และคุ้นเคยกับวัฒนธรรมตะวันตก นอกจากนี้ ร้านกาแฟไฮแลนด์ยังจัดพื้นที่ทางสังคมให้กับลูกค้าได้พักผ่อนและปลีกตัวจากชีวิตวุ่นวายในเมืองใหญ่ และเป็นสถานที่สำหรับการพูดคุย และแลกเปลี่ยนความคิดเห็นต่างๆ ในกรณีนี้ ร้านกาแฟไฮแลนด์ได้ดำเนินการตามรูปแบบของร้านกาแฟในยุโรปที่มีนานกว่าศตวรรษ และได้นำเสนอรูปแบบร้านกาแฟแบบใหม่นี้ให้กับคนรุ่นใหม่ของเวียดนามด้วยกลยุทธ์การตลาดที่ดี นอกจากนี้ยังเห็นได้ว่าการเข้าร้านกาแฟเป็นกิจกรรมที่แพร่หลาย แต่แตกต่างกันไปตามกลุ่มสังคมหรือชนชั้นที่ต่างกัน ดังที่เห็นได้จากความหลากหลายของร้านกาแฟในเมืองโฮจิมินห์ซิตี้ แม้ว่าชนชั้นยังคงเป็นปัจจัยหลักในการกำหนดรูปแบบทางวัฒนธรรมร่วมสมัยของเวียดนาม แต่การศึกษาก็ได้ค้นพบว่ายังมีปัจจัยอื่นๆ ในการตัดสินใจเลือกร้านกาแฟของผู้คนในสังคมเวียดนามด้วยเช่นกัน
Chulalongkorn University. Office of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2009
Modified: 2014-02-14
Issued: 2014-02-14
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
Spatial: Vietnam
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 Bidthsiri_Ta.pdf 2.07 MB199 2024-10-21 16:54:57
ใช้เวลา
0.031806 วินาที

Bidthsiri Tanetsakulwatana
Title Contributor Type
The coffee culture : meanings in the sphere of Vietnamese consumerism
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Bidthsiri Tanetsakulwatana
Montira Rato
วิทยานิพนธ์/Thesis
Montira Rato
Title Creator Type and Date Create
Thai education policy and its impact on ethnic minority culture : a study of the muser hill tribe in Mae Sot, Tak province, Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Montira Rato;Pornpimon Trichot
Nguyen Quang Dung
วิทยานิพนธ์/Thesis
Vietnam's role in ASEAN political and economic cooperation from 1995 to 2010
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Theera Nuchpiam;Montira Rato
Ninh Thi Dieu Le
วิทยานิพนธ์/Thesis
The coffee culture : meanings in the sphere of Vietnamese consumerism
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Montira Rato
Bidthsiri Tanetsakulwatana
วิทยานิพนธ์/Thesis
Thai attitude towards Vietnam as shown in contemporary travel writing
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Montira Rato;Klairung Amratisha
Moeller, David Juergen
วิทยานิพนธ์/Thesis
Women’s empowerment in Southeast Asia and Latin America : a comparative study of contemporary literature
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Montira Rato;Carina Chotirawe
Vlady Katerina
วิทยานิพนธ์/Thesis
The rise of the Nguyen Dynasty and change in the power paradigm of early nineteenth century mainland Southeast Asia
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Sunait Chutintaranond;Montira Rato
Liem Vu Duc
วิทยานิพนธ์/Thesis
The role of Thai tourism in promoting Thai-Vietnamese relations
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Montira Rato
Thuc Doan Dang Tran
วิทยานิพนธ์/Thesis
FLOATING MARKETS AND THE DEVELOPMENT OF FLOATING MARKET TOURISM IN CAN THO CITY, VIETNAM
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Montira Rato
Nguyen Thi Huynh Phuong
วิทยานิพนธ์/Thesis
THE CONTINUING PROBLEM OF UNEXPLODED ORDINANCE ALONG THE HO CHI MINH TRAIL IN LAOS: A CASE STUDY OF BOUALAPHA DISTRICT, KHAMMOUANE PROVINCE, LAO PDR
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Montira Rato
Michael Scott Elmore
วิทยานิพนธ์/Thesis
CULTURAL COMMODIFICATION AND TOURISM IN THAILAND: A CASE STUDY OF ASIATIQUE THE RIVERFRONT
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Montira Rato
Yuenki Lam
วิทยานิพนธ์/Thesis
PUBLIC GREEN SPACE IN BANGKOK: A CASE STUDY OF LUMPHINI PARK
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Montira Rato;Bharat Dahiya
Chieh-ming Lai
วิทยานิพนธ์/Thesis
The role of Vietnamese women during the Vietnam war
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Theera Nuchpiam;Montira Rato
Phatsurang Dechabuddharungsi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The construction of images of Vietnam in contemporary Thai writing
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
เจิ่น เกิ๋ม ตู๊;Montira Rato
Tran Cam Tu
วิทยานิพนธ์/Thesis
The policy of English language teaching and learning in Lao PDR
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Montira Rato
Khonesavanh Xayavong
วิทยานิพนธ์/Thesis
A comparative study of abortion issuen in Thailand and Vietnam
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Amara Pongsapich;Montira Rato
Nguyen Anh Chi
วิทยานิพนธ์/Thesis
The cultural assimilation of the Hakka Communities in Southeast Asia : the case of Kuala Lumpur, Malaysia and Bangkok, Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Montira Rato
Douglas Philip Labadin
วิทยานิพนธ์/Thesis
Tea culture tourism in Southeast Asia : A comparative study of Mae Salong in Thailand and Thai Nguyen in Vietnam
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Montira Rato
Yanling Guo
วิทยานิพนธ์/Thesis
The adaption of phở in Vietnam after 1986
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Montira Rato
Kunyarat Saengul
วิทยานิพนธ์/Thesis
Folk beliefs, religions and cultural tourism in modern Vietnamese society: a case study of perfume temple festival
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Montira Rato
Xuan Wang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Exploring the barriers to education and employment for Hmong women in Sapa, Vietnam
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Montira Rato
Connor John Kidd
วิทยานิพนธ์/Thesis
Food tourism as a means of promoting food sustainability: a case study of street food in Bangkok /
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Montira Rato
Marissa Soltoff
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 21
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 3,388
รวม 3,409 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 156,666 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,582 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 474 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 78 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 20 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 14 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 8 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 5 ครั้ง
รวม 158,847 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.212