แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Buddhism: a Religion of Positivism or Presentism

keyword: Buddhism: a Religion of Positivism or Presentism
Abstract: Introduction: The question of ‘the present moment’ is a difficult one to address: how can all sentient beings experience ‘now’ at the same time? This question is of particular interest to anyone who practices meditation. This problem may be formulated in a philosophical framework: is Buddhism ‘positivism’ or ‘presentism’? Some scholars interpret Buddhism as a form of ‘positivism’, whereas others describe it as ‘presentism’. Positivism is a strong form of empiricism. It rejects metaphysics and theologies because they seek knowledge that is beyond experience, and holds that experiment and observation are the only possible sources of knowledge.’[1] Presentism, on the other hand, is the belief that only the present exists and that the future and the past are unreal. Stcherbatsky, for instance, says: “Only the present, the ‘here’, the ‘now’, the ‘this’ are real. Everything past is unreal, everything future is unreal, everything imagined, absent, mental, notional, every Universal, whether a concentrative Universal or an abstract one, is unreal. All arrangements and all relations, if considered apart from the terms related, are unreal. Ultimately the only reality is the present moment of physical efficiency.’[2] Besides, the Buddha, who emphasizes the present moment in his teaching, also says that: “Let not a person revive the past Or on the future build his hopes, For the past has been left behind And the future has not been reached”. Does this suggest that the Buddha accepts only the present but absolutely denies the past and the future? In order to consider this important issue, it is necessary to consider if Buddhism is positivism or presentism; or both; or neither of them. In so doing, I will limit my discussion to the Bhaddhekaratta­ Sutta of the Majjhima-Nikāya.
มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. สำนักหอสมุดและเทคโนโลยีสารสนเทศ
Address: กรุงเทพมหานคร
Email: library@mcu.ac.th
Role: อาจารย์ที่ปรึกษา
Issued: 2556-10-10
บทความ/Article
application/pdf
tha
©copyrights มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย
RightsAccess:
ใช้เวลา
0.019432 วินาที

Assist. Prof. Phramaha Hansa Dhammahaso, Ph.D.
Title Contributor Type
Buddhism: a Religion of Positivism or Presentism
มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย
Assist. Prof. Phramaha Hansa Dhammahaso, Ph.D.

บทความ/Article
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 12
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1,371
รวม 1,383 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 91,963 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 60 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 40 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 3 ครั้ง
รวม 92,066 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.33