Development of Teamwork Skills with the Use of Problem-Based Team Learning on Online Social Network for Mainstreaming of Hearing Impairment and Autistic Students
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อพัฒนาทักษะการทำงานเป็นทีม เปรียบเทียบทักษะการ
ทำงานเป็นทีมก่อนและหลังการจัดกระบวนการเรียนการสอน และศึกษาความคิดเห็นที่มีต่อการ
จัดการเรียนการสอนด้วยวิธีการเรียนรู้เป็นทีมโดยใช้ปัญหาเป็นฐานบนเครือข่ายสังคมออนไลน์
สำหรับการเรียนร่วมของนักศึกษาที่มีความบกพร่องทางการได้ยินและนักศึกษาออทิสติก
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการศึกษาได้แก่ นักศึกษามหาวิทยาลัยราชภัฏสวนดุสิต
หลักสูตรคหกรรมศาสตร์ จำนวน 67 คน และหลักสูตรการเงิน จำนวน 39 คน ที่ลงทะเบียนเรียน
วิชาเทคโนโลยีสารสนเทศ ปีการศึกษา 2554 เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ประกอบด้วย
1) แบบประเมินทักษะการทำงานเป็นทีม 2) แบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และ
3) แบบสอบถามความคิดเห็นต่อการเรียน การวิเคราะห์ข้อมูลโดย ค่าเฉลี่ยเลขคณิต ( X ) ส่วน
เบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) และ t-test ซึ่งผลการศึกษาพบว่า
1) การจัดการเรียนการสอนด้วยวิธีการเรียนรู้เป็นทีมโดยใช้ปัญหาเป็นฐานบนเครือข่าย
สังคมออนไลน์ สำหรับการเรียนร่วมของนักศึกษาที่มีความบกพร่องทางการได้ยินและนักศึกษา
ออทิสติก สามารถพัฒนาทักษะการทำงานเป็นทีมและผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนแก่ผเรียนได้โดย
พัฒนาการทักษะการทำงานเป็นทีมเพิ่มขึ้นร้อยละ 15.80 และผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนเพิ่มขึ้นร้อยละ
21.29
ู้
2) เปรียบเทียบทักษะการทำงานเป็นทีมของกลุ่มตัวอย่างที่เป็นกลุ่มทดลองพบว่าทักษะ
การทำงานเป็นทีม โดยภาพรวมก่อนทดลองทักษะการทำงานเป็นทีมมีระดับการปฏิบัติปานกลาง
( X = 3.33, S.D. = 0.85) เมื่อทำการประเมินหลังการทดลองทักษะการทำงานเป็นทีมมีระดับการ
ปฏิบัติมาก ( X = 4.12, S.D. = 0.45)
3) ภาพรวมของระดับความคิดเห็นที่มีต่อการเรียนด้วยวิธีการเรียนรู้เป็นทีมโดยใช้ปัญหา
เป็นฐานบนเครือข่ายสังคมออนไลน์ สำหรับการเรียนร่วม อยู่ในระดับมาก ( X =4.05, S.D. = 0.41)
The objective of this research were to development of teamwork skills, to compare
students teamwork skills before and after undertaking teaching and to examine students opinion
to the teaching with the use of problem-based team learning on online social network for
mainstreaming of Hearing Impairment and Autistic Students. The sample group to this study
consisted of undergraduate 67 students at Home Economics and 39 students at Finance
Curriculum whome registered in the Information Technology Course of the 2012 academic year.
The research instruments were the questionnaire for teamwork skill, a learning achievement test
and a students opinion questionnaire on teaching with the use of problem-based team learning on
online social network for mainstreaming of Hearing Impairment and Autistic Students. Data were
analyzed by using frequency, percentage, mean, standard deviation, t-test dependent. The results
of the study were as follows :
1) teamwork skills could using by teaching with the use of problem-based team learning
on online social network for mainstreaming of Hearing Impairment and Autistic Students,
development of teamwork skills were 15.80 percentage and development of learning achievement
were 21.29 percentage
2) compare teamwork skills of experimental sample before undertaking teaching was
median ( X = 3.33, S.D. = 0.85) and after undertaking teaching was high ( X = 4.12, S.D. =
0.45).
3) Overall, the students opinions showed their satisfaction with learning by using teaching
with the use of problem-based team learning on online social network for mainstreaming of
Hearing Impairment and Autistic Students at a high level ( X =4.05, S.D. = 0.41).