Motivation for Work Performance of Child-care Teachers of Child Development Centers under the Local Administration Office in Kheung Nai District of Ubon Ratchathani Province
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ศึกษาแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครูผู้ดูแลเด็กศูนย์พัฒนาเด็กเล็กสังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น อำเภอเขื่องใน จังหวัดอุบลราชธานี 2) เพื่อเปรียบเทียบแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครูผู้ดูแลเด็กศูนย์พัฒนาเด็กเล็กสังกัดองค์กรปกครอง ส่วนท้องถิ่น อำเภอเขื่องใน จังหวัดอุบลราชธานี จำแนกตาม อายุ สถานภาพ ระดับการศึกษา ประสบการณ์ และขนาดศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก 3) เพื่อศึกษาแนวทางในการสร้างแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครูผู้ดูแลเด็กในศูนย์พัฒนาเด็กเล็กสังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น อำเภอเขื่องใน จังหวัดอุบลราชธานี
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยในครั้งนี้ เป็นครูผู้ดูแลเด็กศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น อำเภอเขื่องใน จังหวัดอุบลราชธานี จำนวนทั้งสิ้น 123 คน โดยวิธีการสุ่มแบบง่าย เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล เป็นแบบสอบถามแบบมาตราส่วนประมาณค่า 5 ระดับ จำนวน 60 ข้อ มีค่าความเชื่อมั่น .95 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่า t และการทดสอบค่า F และเมื่อพบความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติทำการทดสอบความแตกต่างรายคู่โดยวิธี LSD
ผลการวิจัยพบว่า
1. แรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครูผู้ดูแลเด็กศูนย์พัฒนาเด็กเล็กสังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น อำเภอเขื่องใน จังหวัดอุบลราชธานี โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับมาก
2. ผลการเปรียบเทียบความคิดเห็นของครูผู้ดูแลเด็กศูนย์พัฒนาเด็กเล็กสังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น อำเภอเขื่องใน จังหวัดอุบลราชธานี จำแนกตาม อายุ ประสบการณ์สถานภาพ ระดับการศึกษา และขนาดศูนย์พัฒนาเด็กเล็ก สรุปได้ดังนี้
2.1 ครูผู้ดูแลเด็กศูนย์พัฒนาเด็กเล็กสังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น อำเภอเขื่องใน จังหวัดอุบลราชธานี ที่มีอายุ และประสบการณ์แตกต่างกัน มีแรงจูงใจในการปฏิบัติงาน โดยรวมและรายด้านไม่แตกต่างกัน
2.2 ครูผู้ดูแลเด็กศูนย์พัฒนาเด็กเล็กสังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น อำเภอเขื่องใน จังหวัดอุบลราชธานี ที่มีสถานภาพ ระดับการศึกษา และขนาดศูนย์พัฒนาเด็กเล็กแตกต่างกัน มีแรงจูงใจในการปฏิบัติงาน โดยรวมและรายด้านแตกต่างกัน อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
3. แนวทางในการสร้างแรงจูงใจในการปฏิบัติงานของครูผู้ดูแลเด็กในศูนย์พัฒนาเด็กเล็กสังกัดองค์กรปกครองส่วนท้องถิ่น อำเภอเขื่องใน จังหวัดอุบลราชธานี ควรดำเนินการในทุกๆ ด้าน ทั้งด้านความก้าวหน้าในตำแหน่งการงาน ประเมินให้เป็นพนักงานส่วนท้องถิ่นทุกคนทีมีคุณสมบัติ ด้านเงินเดือนและผลประโยชน์เกื้อกูล ปรับเงินเดือนตามวุฒิการศึกษาและด้านนโยบายการบริหารงาน ทุนในการฝึกอบรม
The objectives of this study were to 1) investigate motivation for work performance of child-care teachers of child development centers, 2) compare the respondents opinions toward the motivation for work performance of child-care teachers of child development centers on the basis of their age, marriage status, educational level, experience, and size of workplace - child development centers, and 3) identify the means for motivating work performance of child-care teachers of child development centers under the Local Administration Office in Kheung Nai district of Ubon Ratchathani province.
A total of 123 child-care teachers working at the child development centers under the Local Administration Office in Kheung Nai district of Ubon Ratchathani province, selected by means of a simple random sampling method, were employed as the sample group of the study. The research instruments were a five-scale rating survey questionnaire consisting of 60 items yielding an overall reliability coefficient of .95. The statistics including percentage, mean, standard deviation, t-test, and F-test were used in data analysis. LSD test was employed when mean differences were gained.
The research findings were as follows:
1. The motivation of the child-care teachers working at the child development centers under the Local Administration Office in Kheung Nai district of Ubon Ratchathani province were found to be overall at a higher level, and so were the individual aspects.
2. The comparison of the opinions of the child-care teachers toward the motivation for work performance of child-care teachers of child development centers on the basis of the respondents age, marriage status, educational level, experience, and the size of child development centers resulted in the following.
2.1 The respondents differing in age and experience were found overall and individual aspects not to be motivated differently in work performance at the child development centers.
2.2 Those differing in marriage status, educational level, and size of workplace (child development centers) were found overall and individual aspects to be motivated differently at the level of .05 of significance.
3. In terms of the means for motivating the child-care teachers working at the child development centers under the Local Administration Office in Kheung Nai district of Ubon Ratchathani province, every aspect of work performance should be promoted particularly work progressiveness. Those who were qualified should be evaluated and promoted to be the local administration officials. Salary and fringe benefits should be provided on the basis of their educational level. The administration policy concerning training scholarships should also be given to qualified teachers.