A STUDY OF ACADEMIC ADMINISTRATION BY USING QUALITY CONTROL CIRCLE OF ADMINISTRATORS IN BASIC EDUCATION SCHOOLS UNDER THE EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE SUPHAN BURI
Abstract:
ในการวิจัยครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาการบริหารงานวิชาการโดยใช้วงจรคุณภาพของ ผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน เพื่อเปรียบเทียบการบริหารงานวิชาการโดยใช้วงจรคุณภาพของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน จำแนกตามประสบการณ์ในการบริหารงานและขนาดของสถานศึกษา และเพื่อนำเสนอปัญหาและแนวทางแก้ไขปัญหาการบริหารงานวิชาการโดยใช้วงจรคุณภาพ ของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาสุพรรณบุรี
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัย ได้แก่ ผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขต พื้นที่การศึกษาสุพรรณบุรี จำนวน 198 คน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามแบบตรวจสอบรายการ แบบมาตราส่วนประมาณค่า และแบบสอบถามปลายเปิด ซึ่งมีค่าความเชื่อมั่น (reliability) เท่ากับ 0.988 สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ( ) ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน (S.D.) การวิเคราะห์ความแปรปรวนแบบทางเดียว ในการทดสอบและทดสอบรายคู่ความแตกต่างด้วยวิธีการของเชฟเฟ่ (Scheffe/) โดยใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์สำเร็จรูป SPSS/for Windows version 10.0
ผลการวิจัยพบว่า การบริหารงานวิชาการโดยใช้วงจรคุณภาพของผู้บริหารในภาพรวมและ ทุกขั้นตอนอยู่ในระดับมาก เรียงลำดับตามค่าเฉลี่ยจากมากไปน้อย คือ ขั้นตอนการปฏิบัติตามแผน ขั้นตอนการวางแผน ขั้นตอนการตรวจสอบ และขั้นตอนการปรับปรุงแก้ไข การบริหารงานวิชาการโดยใช้วงจรคุณภาพของผู้บริหารสถานศึกษา จำแนกตามประสบการณ์ในการบริหารงานและขนาดของสถานศึกษา ในภาพรวม พบว่า ไม่แตกต่างกัน ส่วนปัญหาที่พบมากที่สุดและแนวทางแก้ปัญหาการบริหารงานวิชาการโดยใช้วงจรคุณภาพในแต่ละขั้นตอนมีดังนี้ ปัญหาในขั้นตอนการวางแผน คือ บุคลากรขาดความรู้ความเข้าใจในการวางแผนการจัดทำหลักสูตรสถานศึกษา แนวทางแก้ปัญหา คือ ส่งบุคลากรเข้ารับการอบรม เชิญวิทยากรมาให้ความรู้และการศึกษาดูงาน ปัญหาในขั้นตอนการปฏิบัติตามแผน คือ บุคลากรขาดความรู้ความเข้าใจในวิธีการวัดผลและประเมินผล ทำให้ไม่สามารถจัดทำเอกสารการวัดผลประเมินผลได้ แนวทางแก้ปัญหา คือ ส่งบุคลากรเข้ารับการอบรม นิเทศ กำกับ ติดตาม เชิญวิทยากรมาให้ความรู้ และ จัดหาเอกสารให้ศึกษาด้วยตนเอง ปัญหาในขั้นตอนการตรวจสอบ คือ ไม่มีการตรวจสอบหลักสูตรสถานศึกษา แนวทางแก้ปัญหา คือ แต่งตั้งคณะกรรมการตรวจสอบและหน่วยงานระดับเหนือควรช่วยเหลือในการตรวจสอบหลักสูตรสถานศึกษา ปัญหาในขั้นตอนการปรับปรุงแก้ไข คือ บุคลากรขาดความรู้ความเข้าใจในการพัฒนาหลักสูตรสถานศึกษา แนวทางแก้ปัญหา คือ ส่งบุคลากรเข้ารับการอบรม และหน่วยงานระดับเหนือควรช่วยเหลือในการพัฒนาหลักสูตรสถานศึกษา
The purposes of this research were to study academic administration by using the quality control circle of administrators in basic education schools under the Educational Service Area Office Suphan Buri, to compare academic administration by using the quality control cycle of administrators according to sizes of schools and administrators experience, and to find problems and suggest solutions for academic administration by using the quality control circle of administrators in basic education schools under the Educational Service Area Office Suphan Buri
The sample group consisted of 198 administrators in basic education schools under the Educational Service Area Office Suphan Buri. Data collecting was carried out by using the rating scale questionnaires and open-ended questions. The reliability of questionnaires was 0.988. The statistics used to analyze data were percentage, arithmetic mean ( ), standard deviation (S.D), F test, and one way analysis of variance by Saheffes method with the SPSS program for Windows version 10.0.
Findings were as follows: administrators in basic educational schools under the Educational Service Area Office Suphan Buri used quality control circle in academic administration at a high level. The mean was ranged from high to low as follows: the implementation, the operation, the checking, the action or improvement. There was no statistical difference in academic administration according to the school sizes and the administrators experience.
Problems and solutions were as follows: the first significant problem was the implementation of the curriculum. The teachers did not understand how to plan and construct the curriculum. The solution was to train them how to plan the curriculum and send them to visit other schools that were successful in planning the curriculum. The second problem was the implementation of the evaluation and assessment plan. The suggested solution was to send the teachers for the evaluation and assessment training. The administrators should supervise and check or follow their implementation. Guest speakers and documents on evaluation and assessment should be provided. The third problem was that there was no assessment on the curriculum implementation. The suggested solution was to appoint a committee to do this duty. Moreover, the educational office area should help assess the curriculum implementation. The problem of the last stage of quality control circle, the improvement, was that teachers lacked knowledge and understanding of how to improve and develop the curriculum. The solution was to send teachers to the training of curriculum development and the educational service area office should help develop the school curriculum.