Abstract:
การศึกษาค้นคว้าอิสระครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) เพื่อศึกษาปัจจัยส่วนบุคคล ปัจจัยทางการตลาด และพฤติกรรมการซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิตของผู้บริโภคในพื้นที่จังหวัดยะลา ที่มีผลต่อการซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิต 2) เพื่อหาความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนบุคคลของผู้บริโภค ปัจจัยทางการตลาดกับพฤติกรรมการซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิตของผู้บริโภคในพื้นที่จังหวัดยะลา และ 3) เพื่อศึกษาปัญหาและข้อเสนอแนะในการซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิตของผู้บริโภคในพื้นที่จังหวัดยะลา โดยใช้กลุ่มตัวอย่างจำนวน 400 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลได้แก่ แบบสอบถาม สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูลได้แก่ การแจกแจงความถี่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสหสัมพันธ์เพียร์สัน (Pearson Chi - square) และ ค่าสหสัมพันธ์เพียร์สัน (Pearson Correlation)
ผลการศึกษาพบว่า
ผู้บริโภคส่วนมากเป็นเพศหญิง มีอายุระหว่าง 14-37 ปี จบการศึกษาระดับปริญญาตรี ผู้บริโภคไม่มีบุตร มีรายได้เฉลี่ย 2,000 26,288 บาท/เดือน ประกอบอาชีพรับราชการ/รัฐวิสาหกิจ และผู้บริโภคมีสถานภาพสมรส
ปัจจัยทางการตลาด ได้แก่ ด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่าย ด้านการส่งเสริมการตลาด ที่มีผลต่อการซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิตของผู้บริโภคในพื้นที่จังหวัดยะลา ผลการค้นคว้าพบว่าโดยภาพรวมอยู่ในระดับมาก
พฤติกรรมการซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิตของผู้บริโภคในพื้นที่จังหวัดยะลา ด้านเหตุผลที่ซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิต คือ ต้องการสร้างหลักประกันความมั่นคงทางการเงินให้กับคู่สมรส/บุตร/บิดา/มารดาหากประสบอุบัติเหตุ ด้านชนิดของกรมธรรม์ประกันชีวิตที่เลือกซื้อ เป็นการประกันที่พ่วงกับบัตรเครดิต/เงินฝากธนาคาร ด้านจำนวนของกรมธรรม์ประกันชีวิตที่เลือกซื้อ คือ เป็นการเลือกซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิตที่เป็นการสะสมทรัพย์มากกว่า 1 กรมธรรม์ ด้านค่าใช้จ่ายในการซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิตแต่ละครั้งขึ้นอยู่กับรายได้ของผู้ซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิต ด้านบุคคลที่มีอิทธิพลต่อการซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิตคือตัวแทนประกันชีวิต และด้านวิธีการเลือกซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิตคือต้องมีอัตราเบี้ยประกันชีวิตที่ชัดเจน เหมาะสมกับแบบประกันและลดหย่อนภาษีได้
ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยส่วนบุคคลกับพฤติกรรมการซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิตของผู้บริโภคในพื้นที่จังหวัดยะลา พบว่า อายุ และรายได้ มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิตด้านจำนวนของกรมธรรม์ประกันชีวิตที่เลือกซื้อ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .001 ระดับการศึกษา มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิตด้านชนิดของกรมธรรม์ประกันชีวิตที่เลือกซื้อ ด้านจำนวนของกรมธรรม์ประกันชีวิตที่เลือกซื้อ และด้านค่าใช้จ่ายในการซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิตแต่ละครั้ง อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 อาชีพ มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิตด้านค่าใช้จ่ายในการซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิตแต่ละครั้ง และด้านบุคคลที่มีอิทธิพลต่อการซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิต อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 สถานภาพการสมรส มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิตด้านจำนวนของกรมธรรม์ประกันชีวิตที่เลือกซื้อ และด้านบุคคลที่มีอิทธิพลต่อการซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิตอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05
ความสัมพันธ์ระหว่างปัจจัยทางการตลาดกับพฤติกรรมการซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิตของผู้บริโภคในพื้นที่จังหวัดยะลา พบว่า ปัจจัยทางการตลาดด้านผลิตภัณฑ์ ด้านราคา ด้านช่องทางการจัดจำหน่ายและด้านการส่งเสริมการตลาด มีความสัมพันธ์กับพฤติกรรมการซื้อกรมธรรม์ประกันชีวิตทุกด้านอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .001
ข้อเสนอแนะแนวทางในการพัฒนาปรับปรุงธุรกิจประกันชีวิตในพื้นที่จังหวัดยะลา ผู้ประกอบธุรกิจประกันชีวิต พัฒนาการดำเนินงาน จัดบริการให้ตรงกับความต้องการของผู้บริโภคโดยให้ความสำคัญกับบริการหลังการขายอย่างต่อเนื่อง มีการพัฒนาตัวแทนให้มีคุณภาพและเป็นมืออาชีพ ลดความยุ่งยากและขั้นตอนการขอรับสินไหมทดแทน มีบริการที่รวดเร็วเพื่อสร้างแรงจูงใจแก่ผู้บริโภค ด้วยการพัฒนาระบบสารสนเทศ คือ การนำเทคโนโลยีที่ทันสมัยรองรับการบริการด้านต่าง ๆ
This study aims to 1) study factors on personal data, marketing, and buying behavior affecting life insurance buying behavior of those people in Yala province, 2) study relationship between consumers personal data, marketing factors, and consumers behavior in buying life insurance in Yala, and 3) study problems as well as recommendations in buying life insurance in Yala. The sample in the study were those 400 people buying life insurance in Yala province. A questionnaire was used as a tool in data collection while Frequency, Percentage, Mean, Standard Deviation, and Pearson Correlation Coefficient were employed as statistical tools in data analysis.
The study reveals that:
Most consumers studied are married females with no child, aged between 14-37. They earn their bachelor degree and function as the civil servants or state enterprise staff. Their average income is between 2,000-26,288 baht per month.
For the study on marketing factors : product, price, distribution channel, and marketing promotion, holistically, it shows that they all relate to life insurance buying of those people in Yala province at the highest level.
For the study on consuming behavior in buying life insurance in Yala, it is found that, on Buying reason dimension, they buy life insurance for financial security of their couples, children, parents in case of accidents. For the kind of life insurance bought , they are kinds of life insurance that go along with credit cards and bank deposited money. For the number of life insurance bought, they buy more than one life insurance in the form of saving ones. For the expense on life insurance buying, it depends on the life insurance buyers. The life insurance agents are the factor in buying decision-making. For the buying choice of life insurance, the life insurance must be clear and appropriate for the insurance and the income tax can be reduced.
For the study on the relationship between personal data and consumer Behavior in
Buying life insurance in Yala, it shows that, age and income relate to buying behavior of life insurance on the number of life insurance bought dimension at the statistically significant level of .001. Education level relates to buying behavior of life insurance on the kind of life insurance bought, the number of life insurance bought, and the expense paid for life insurance at the statistically significant level of .05. Career relates to buying behavior of life insurance on the buying expense for life insurance bought and the person affecting buying life insurance at the statistically significant level of .05. Marital status relates to buying behavior of life insurance on the number of life insurance bought and the person affecting buying life insurance at the statistically significant level of .05.
The study on relationship between marketing factors and buying behavior of life insurance of those people in Yala province, it is found that the marketing factors: product, price, distribution channel, marketing promotion, relate to buying behavior of life insurance in all dimensions at the statistically significant level of .001.
For problems and recommendations, the study reveals that, the life insurance business entrepreneurs should develop their performance and products should be provided to response to the customers needs. Continual after-sale services should be focused. The agents should be developed to be more quality and professional agents. The complicated processes to get the compensation payment should be improved and reduced. The more speedy services via more state of the art information technology should be provided to attract more customers.