แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Effects of Academic Literacy-based Intervention on Thai University Students’ English Reading Proficiency and Reading Self-Efficacy
ผลของการสอนแบบเน้นการรู้เชิงวิชาการที่มีต่อสมิทธิภาพทางการอ่านภาษาอังกฤษและการรับรู้ความสามารถของตนเองในการอ่านของนักศึกษาระดับปริญญาตรี

LCSH: English language -- Reading
Abstract: The main objective of this study was to investigate the effects of Academic Literacy-based Intervention (ALI) on Thai university students’ English reading proficiency and reading self-efficacy. The participants comprised 59 undergraduate students. Of these, 30 were assigned to the experimental group and the other 29 to the control group. Based on the English reading proficiency test, the students in the experimental group were then sub-classified into 2 groups, 15 to the high English reading proficiency group and 15 to the low English reading proficiency group. Over 10 weeks, the experimental group received Academic Literacy-based Intervention (ALI) while the control group received general academic reading instruction (AR). The quantitative data were then collected through The English Reading Proficiency Pre-Test and Post-Test and through the pre-implementation and post-implementation of Reading Self-Efficacy Inventory. The qualitative data were obtained through the Reading Self-efficacy Classroom Observation Record and Semi-Structured Students Focus Group Discussion. Based on the experiment, the results yielded by the English Reading Proficiency Test and Reading Self-Efficacy Inventory showed that ALI students made statistically improvement (p<0.05). Upon comparing between high and low reading proficiency students, it was found that low proficiency students’ English reading proficiency significantly improved while high proficiency students’ reading self-efficacy significantly improved. The results also revealed no significant interaction of Thai university students’ English reading proficiency and reading self-efficacy. In addition, the post-test scores of the students having been taught by ALI and AR instructional methods exhibited no statistically significant difference. Based on the findings, it can be suggested that academic literacy be integrated into the teaching of English-language reading. Moreover, reading improvement through the reading self-efficacy should be encouraged, as it is a factor likely to increase students’ reading proficiency and efficacy.
Abstract: งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของการสอนแบบเน้นการรู้เชิงวิชาการที่มีต่อสมิทธิภาพทางการอ่านภาษาอังกฤษและการรับรู้ความสามารถของตนเองในการอ่านของนักศึกษาระดับปริญญาตรี กลุ่มตัวอย่างประกอบด้วยนักศึกษาระดับปริญญาตรี 59 คน จำแนกเป็นสองกลุ่มคือกลุ่มที่ได้รับการสอนแบบเน้นการรู้เชิงวิชาการ (n=30) และกลุ่มที่ได้รับการสอนแบบการอ่านเชิงวิชาการ (n=29) จากนั้นใช้คะแนนการทดสอบการอ่านเชิงวิชาการจัดกลุ่มย่อย นักศึกษาที่มีสมิทธิภาพทางการอ่านภาษาอังกฤษสูง (15 คน) และนักศึกษาที่มีสมิทธิภาพทางการอ่านภาษาอังกฤษต่ำ (15 คน) นักศึกษาทั้งสองกลุ่มได้รับการสอนที่แตกต่างกันเป็นเวลา 10 สัปดาห์ ข้อมูลเชิงปริมาณได้จากคะแนนแบบทดสอบสมิทธิภาพทางการอ่านเชิงวิชาการก่อนเรียนและหลังเรียนและแบบรายงานการรับรู้ความสามารถของตนเองในการอ่านก่อนเรียนและหลังเรียน โดยนำคะแนนมาวิเคราะห์หาค่าความแตกต่าง ข้อมูลเชิงคุณภาพได้มาจากแบบสังเกตพฤติกรรมในชั้นเรียนและการอภิปรายกลุ่มเฉพาะ จากผลการทดลองพบว่าคะแนนจากแบบทดสอบสมิทธิภาพทางการอ่านภาษาอังกฤษและแบบรายงานการรับรู้ความสามารถของตนเองในการอ่านหลังการเรียนของนักศึกษาที่ได้รับการสอนแบบเน้นการรู้เชิงวิชาการเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p<0.05) และเมื่อเปรียบเทียบคะแนนของนักศึกษาที่มีสมิทธิภาพทางการอ่านสูงและต่ำ พบว่านักศึกษากลุ่มสมิทธิภาพต่ำมีคะแนนสมิทธิภาพทางการอ่านภาษาอังกฤษเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญ(p<0.05) ส่วนนักศึกษากลุ่มสมิทธิภาพสูงมีคะแนนการรับรู้ความสามารถของตนเองในการอ่านเพิ่มขึ้นอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p<0.05) ผลการทดลองยังพบว่าระดับของสมิทธิภาพทางการอ่านภาษาอังกฤษไม่มีผลเชิงการปฎิสัมพันธ์กับระดับการรับรู้ความสามารถของตนเองทางการอ่าน เมื่อเปรียบเทียบผลคะแนนสมิทธิภาพทางการอ่านหลังเรียนของนักศึกษาที่ได้รับการสอนแบบเน้นการรู้เชิงวิชาการและการสอนอ่านเชิงวิชาการพบว่าคะแนนของทั้งสองกลุ่มไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ จากผลการศึกษาสรุปได้ว่าควรบูรณาการการสอนแบบเน้นการรู้เชิงวิชาการในการสอนอ่านภาษาอังกฤษและควรพัฒนาการรับรู้ความสามารถของตนเองในการอ่านเนี่องจากเป็นตัวแปรที่ช่วยให้นักศึกษาสามารถพัฒนาสมิทธิภาพและความเชื่อมั่นในการอ่านบทความที่มีความยากได้
Chulalongkorn University. Center of Academic Resources
Address: BANGKOK
Email: cuir@car.chula.ac.th
Role: advisor
Created: 2010
Modified: 2013-02-06
Issued: 2013-02-06
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
eng
©copyrights Chulalongkorn University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 sasima_ch.pdf 2.15 MB119 2025-05-15 09:47:01
ใช้เวลา
0.028748 วินาที

Sasima Charubusp
Title Contributor Type
Effects of Academic Literacy-based Intervention on Thai University Students’ English Reading Proficiency and Reading Self-Efficacy
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Sasima Charubusp
Apasara Chinwonno
วิทยานิพนธ์/Thesis
Apasara Chinwonno
Title Creator Type and Date Create
The effects of extensive reading and levels of reading proficiency on Thai university students' English reading comprehension using a self-regulated learning framework
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Chitchon Pratontep
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of a web-based english reading instruction program based on the cognitive academic language learning approach on pre-cadets' reading comprehension ability and reading strategies
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Kornwika Wongpattanakit
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of concept-oriented English reading instruction on reading comprehension and reading self-efficacy of lower secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Jarintip Worakitsawat
วิทยานิพนธ์/Thesis
A development of the social constructivism blended learning module for enhancing reading engagement and English reading ability of upper secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Pornpimol Sukavatee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of web- based english reading instruction using project-based language learning on reading comprehension ability of Phetchaburi Rajabhat University students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Nantarat Kongkapet
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of media-based instruction in English for junior tour guides on speaking ability of students at Kampong Chheuteal High School, Kingdom of Cambodia
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno; Kanniga Sachakul
Kimcheang Hong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of Academic Literacy-based Intervention on Thai University Students’ English Reading Proficiency and Reading Self-Efficacy
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Sasima Charubusp
วิทยานิพนธ์/Thesis
การศึกษาการใช้สื่อในการสอนการอ่านของครูไทยที่สอนภาษาอังกฤษเป็นภาษาต่างประเทศ
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Nutsareeya Sangpan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of differentiated speaking instruction using computer-mediated communication and project work on Thai undergraduate students' English speaking proficiency and communication strategies
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Sumanee Pinweha
วิทยานิพนธ์/Thesis
A development of the business English reading course using a problem-based learning approach to enhance English learning outcomes of the university of the Thai Chamber of Commerce undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Takwa Bosuwon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of scaffolded reading experience instruction on English reading ability of Thai students in physical education program
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Apasara Chinwonno;Pornpimol Sukavatee
Prasani Solihee
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of English reading instruction using 'active' framework on reading abilities reading strategies of tenth grade students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Apasara Chinwonno
Piyapat Ruangroj
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of EFL preservice teachers’ perceptions of non-native English teachers
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Apasara chinwonno
Samanan Sudsa-Ard
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of personal intelligence reading instruction on English reading ability and reading engagement of Thai university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Apasara Chinwonno
Salila Vongkrachang
วิทยานิพนธ์/Thesis
A development of an english reading comprehension instruction using four-blocks literacy framework with repeated reading for university students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Paradee Praphruetkij
วิทยานิพนธ์/Thesis
THE EFFECTS OF PROJECT-BASED READING INSTRUCTION ON ENGLISH READING ABILITY AND INTERCULTURAL COMMUNICATIVE COMPETENCE OF UNDERGRADUATE STUDENTS
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Piboon Sukvijit Barr
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of reading materials to enhance English reading ability of students in Three Southern border provinces of Thailand
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Sophia Arwae
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of online self-regulation on English proficiency among Chinese EFL undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Yong Yang
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effects of digital literacies on English reading fluency for undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
;Apasara Chinwonno
Pimpanitt Chottsawhas
วิทยานิพนธ์/Thesis
An implementation of close reading instruction to promote English reading comprehension of secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Apiwat Piyasakulchai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Digital storytelling for Cambodian undergraduate students\' EFL reading and digital literacy
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Vychan Otdom Hon
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of Chinese young learners' beliefs in eil project-based language learning in rural schools
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Xiaoli Zheng
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of students' reading engagement and perception of eil materials
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Tayaporn Nakornsut
วิทยานิพนธ์/Thesis
Reciprocal teaching: an instructional strategy to enhance English reading comprehension of secondary school students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Patsachon Ruangprasertkun
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effect of extensive reading on English reading comprehension of Chinese EFL students with low and high reading self-efficacy
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Manman Dai
วิทยานิพนธ์/Thesis
Digital reading on EIL materials for Thai undergraduate students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Nopphanan Adungdejjaroon
วิทยานิพนธ์/Thesis
The implementation of learning-oriented reading assessment to enhance secondary school students English reading ability
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Rinthip Chongsomboon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Teaching digital literacy to enhance reading comprehension for EFL students
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
Apasara Chinwonno
Thanchanok Rochanaphapayon
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 6,510
รวม 6,512 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 433,695 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,835 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 221 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 28 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 18 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 17 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 5 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
รวม 435,820 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.33