Abstract:
การวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์ที่จะติดตามผลการใช้ระเบียบวิทยาลัยเทคโนโลยีและอาชีวศึกษาว่าด้วยการวัดผลการศึกษา ระดับประกาศนียบัตร พ.ศ. 2528 ของครู-อาจารย์ จำนวน 354 คน และหัวหน้าแผนกทะเบียน จำนวน 27 คน จาก 27 วิทยาเขต โดยใช้แบบสอบถาม 2 ฉบับ ฉบับแรก ถาม ครู-อาจารย์ เกี่ยวกับภูมิหลัง ความเข้าใจเกี่ยวกับการวัดผลการศึกษาตามระเบียบฯและการปฏิบัติตามระเบียบฯ ฉบับที่ 2 ถามหัวหน้าแผนกทะเบียน เกี่ยวกับภูมิหลัง และการปฏิบัติตามระเบียบฯ แล้ววิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้สถิติมูลฐาน ผลการวิจัยพบว่า
1. ครู-อาจารย์ มีความเข้าใจเกี่ยวกับการวัดผลการศึกษาตามระเบียบฯ ในระดับปานกลาง
2. โดยทั่วไประเบียบวิทยาเทคโนโลยีและอาชีวศึกษาว่าด้วยการวัดผลการศึกษา ระดับประกาศนียบัตร พ.ศ. 2528 เมื่อนำไปใช้มีปัญหาในการปฏิบัติตามระเบียบน้อย ปัญหาที่พบ เช่น การวัดและประเมินผลการศึกษา การลงทะเบียน การเรียนซ้ำและเรียนแทน การคิดเกรด และการพ้นสภาพการเป็นนักศึกษา การรายงานผลการศึกษา และการโอนย้าย
Abstract
Thd purpose of this research is to follow-up the use of the imprementation of the educational measurement rules for ITVE diploma level B.E. 2528. The sampled users were the 354 instructors and 27 heads of the registration department from 27 vampuses of the ITVE. Two types of questionnaires were employed to collect the data. The first type used by instructors is the understanding and the use of the educational measurement concerning the above implementation. The second type used by heads of the registration department is mainly the use of the implementation. Data were analyzed by means of basic statistic, and results are as follows :
1. Imstructors moderately understand the educational measurement used in the implementation.
2. In general the use of the implementation has no problems except educational measurement and evaluation, registration, repeating and replaced courses, grading and retiring, academic report and transferring.