The Teacher Development Proposed Model to Following the Standards of Educational Quality Assurance of Small sized Schools in the 11th Network Group under the Office of Ubonrathani Primary Educational Service 2
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาสภาพการปฏิบัติงานของครูและนำเสนอรูปแบบการพัฒนาครูตามมาตรฐานการประกันคุณภาพการศึกษา ในโรงเรียนขนาดเล็ก กลุ่มเครือข่ายที่ 11 ลำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุบลราชธานี เขต 2
กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยครั้งนี้ ได้แก่ ผู้บริหารโรงเรียน จำนวน 10 คนได้มาจากการเลือกแบบเจาะจง และครูจำนวน 70 คนได้มาจากการสุ่มอย่างง่ายตามสัดส่วนจำนวนครูในแต่ละโรงเรียนโดยวิธีการจับฉลากรวมทั้งสิ้น 80 คน เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล มี 2 ชุด ชุดที่ 1 คือ แบบสอบถาม สภาพการปฏิบัติงานของครูในโรงเรียนขนาดเล็ก กลุ่มเครือข่ายที่ 11 สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุบลราซธานี เขต 2 เป็นแบบมาตราส่วนประมาณค่า มีค่าความเชื่อมั่น .95 ชุดที่ 2 เป็นแบบบันทึกการสนทนากลุ่ม สถิติที่ในการวิเคราะห์ข้อมูล ใช้ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ยส่วนเบียงเบนมาตรฐานและการวิเคราะห์เนื้อหา
ผลการวิจัย พบว่า
1. สภาพการปฏิบัติงานของครูและแนวทางการพัฒนาครู
1.1 มาตรฐานที่ 8 ครูมีคุณวุฒิ/ความรู้ความสามารถตรงกับงานที่รับผิดซอบและมีครูเพียงพอ มีสภาพการปฏิบัติงานอยู่ในระดับมาก ข้อที่มีค่าเฉลี่ยของสภาพการปฏิบัติงานต่ำที่สุด คือโรงเรียนมีการประสานงานเรื่องการใช้บุคลากรร่วมกันระหว่างกลุ่มเครือข่าย อยู่ระดับมากและข้อที่มีค่าเฉลี่ยของสภาพการปฏิบัติงานสูงที่สุดคือ ครูมีส่วนร่วมในการกำหนดเนื้อหาในแต่ละกลุ่มสาระการเรียนรู้ อยู่ในระดับมาก
1.2 มาตรฐานที่ 9 ครูมีความสามารถในการจัตการเรียนการสอนอย่างมีประสิทธิภาพและเน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ มีสภาพการปฏิบัติงานอยูในระดับมาก ข้อที่มีค่าเฉลี่ยของสภาพการปฏิบัติงานต่ำที่สุด คือครูมีความสามารถจัดการเรียนการสอนที่กระตุ้นให้ผู้เรียนรู้จักคิดวิเคราะห์ คิดสังเคราะห์ อยู่ในระดับปานกลาง ข้อที่มีค่าเฉลี่ยของสภาพการปฏิบัติงานสูงที่สุดคือครูสามารถจัดกิจกรรมที่สนองต่อความต้องการของผู้เรียน อยู่ในระดับมาก
1.3 สรุปแนวทางการพัฒนาครูตามมาตรฐานการประกันคุณภาพการศึกษาที่ควรนำมาพัฒนาครูมากที่สุดคือ การฝึกปฏิบัติ-ทักษะความรู้เฉพาะด้าน การฝึกอบรมหลักสูตรระยะสั้นและการทัศนศึกษาดูงาน
2. รูปแบบการพัฒนาครูตามมาตรฐานการประกันคุณภาพการศึกษามาตรฐานที่ 8 และมาตรฐานที่ 9 จะต้องดำเนินการอย่างเป็นระบบโดยการศึกษาสภาพการปฏิบัติงานและแนวทางการพัฒนาครูเป็นข้อมูลพื้นฐานประกอบการดำเนินงานอย่างเป็นระบบตามกระบวนการบริหารงาน PDCA คือการวางแผนการพัฒนาครู การปฏิบัติกิจกรรมเพื่อพัฒนาครู มีการตรวจสอบ/ประเมินผล การปรับปรุงแก้ไขและพัฒนาครู โดยที่ครูต้องจัดระบบการเรียนการสอนแบบบูรณาการเน้นผู้เรียนเป็นสำคัญ นำสื่อเทคโนโลยีที่ทันสมัยมาช่วยในการจัดกระบวนการเรียนรู้ ใช้แหล่งเรียนรู้ที่หลากหลายเชื่อมโยงกับชีวิตจริงสร้างระบบเครือข่ายความร่วมมือในการจัดการศึกษาระหว่างโรงเรียนกับชุมชน จัดทำวิจัยในขั้นเรียนเพื่อพัฒนาคุณภาพของผู้เรียนให้เต็มตามศักยภาพ
The objectives of this study were to investigate the state of teachers
performance and to propose the model for developing teacher according to the standards of Educational Quality Assurance of Small-sized School in 11th network
Group under the Office of Ubonratchathani Primary Educational Service Area 2.
A total of 80 subjects including 10 school administrators obtained by using
The purposive sampling method and 80 teachers gained through proportionally drawing-lots-simple random sampling technique, were employed as the sample group in this study. The research instrument consisting of 2 sets included Set 1 : a five-scale rating survey questionnaire asking about the state of teachers performance in small-sized school, yielding the overall reliability coefficient of .95 and Set 2 : a focus-group interview record. The statistics used in data analysis included percentage, arithmetic mean, standard deviation, and content analysis.
The research finding were as following :
1. The state of teachers performance in small-sized schools in
the 11th Network Group under the Office Ubonratchathani Primary Educational Service Area 2.
1.1 Standard 8 : Teachers obtaining degree(s)/knowledge and ability suiting the assigned responsibilities and schools having sufficient teachers were found to be performed at a high level. Among these, the lowest mean score for the performance
Included the intra-cooperation of the network group in the use of school personnel; however, the teachers taking part in subject matter selection of each learning strand was the highest in practice.
1.2 Standard 9 :Teachers having potential in effectively teaching management by focusing leaner-centered approach was also found to be operated at a high level. Among these, the lowest mean score for the performance included the teachers having ability to encourage students to critically and synthetically thinking. However, the teachers providing learning activities that meet the needs of the students was the highest in practice.
1.3 Conclusively, the means for developing teachers in accordance with the standards of Educational Quality Assurance of Small-sized Schools in the 11th Network Group under the Office of Ubonratchathani Primary Educational Service Area 2 should involve training of specific skills, short-course training, and field-study trips.
2. The model in developing teachers according to educational standard 8 and standard 9, schools need to systematically manage the state of teachers performance and the means to developing teachers should involve the process of PDCA, that is, Development of Teacher Plan, Do the development activities, Check-up and evaluation, and Acting of improvement. In doing so, teachers need to employ the leaner-centered teaching approach, use teaching materials and bring in technology to the classrooms, guiding varieties of learning resources that can be transferred to real life, create the supportive cooperative network in providing education between schools and communities, and conduct classroom research for improving the full potential of the students.