The Needs Assessment for self-development of Teacher Assistants in Schools under the Jurisdiction of the Ubon Ratchathani Provincial Administration Organization
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับความต้องการจำเป็นในการพัฒนาตนเองของครูผู้ช่วย ในสถานศึกษา สังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดอุบลราชธานี และจำกัดลำดับความต้องการจำเป็นในการพัฒนาของครูผู้ช่วยในสถานศึกษา สังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดอุบลราชธานี ปี 2553 จำนวน 216 คน จำแนกเป็นหัวหน้ากลุ่มสาระ จำนวน 76 คน และครูผู้ช่วยจำนวน 140 คน กำหนดกลุ่มตัวอย่างโดยใช้ตารางกำหนดสัดส่วนของ Krejcie and Morgan เครื่องมือที่ใช้ในการวิจัยเป็นแบบสอบถามประมาณค่า 5 ระดับ วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่า t ประมวลผลข้อมูลโดยใช้โปรแกรมคอมพิวเตอร์ และจัดลำดับความต้องการจำเป็นโดยใช้สูตร Modified Priority Need Index (PNImodified)
ผลการวิจัยพบว่า
1. ความต้องการจำเป็นในการพัฒนาตนเองของครูผู้ช่วยในสถานศึกษา สังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดอุบลราชธานี ตามมาตรฐานวิชาชีพและจรรยาบรรณวิชาชีพ พ.ศ. 2548 ทั้ง 3 ด้าน โดยค่าเฉลี่ยของระดับความต้องการจำเป็นในการพัฒนาตนเองในสภาพที่เป็นจริงต่ำกว่าความต้องการจำเป็นในสภาพที่คาดหวัง ทั้งในภาพรวม รายด้าน และรายข้อ แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05
2. การจัดลำดับความต้องการจำเป็นในการพัฒนาตนเองของครูผู้ช่วยในสถานศึกษา สังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดอุบลราชธานี ตามมาตรฐานวิชาชีพและจรรยาบรรณวิชาชีพ พ.ศ. 2548 พบว่า มีความต้องการจำเป็นในการพัฒนาตนเองในด้านมาตรฐานการปฏิบัติงานมากที่สุด รองลงมาคือ ด้านมาตรฐานความรู้และประสบการณ์วิชาชีพ และความต้องการจำเป็นในการพัฒนาตนเองน้อยที่สุด คือ ด้านมาตรฐานการปฏิบัติตน
This research aims to investigate the level of the needs in self-development of teacher assistants who worked in school under the jurisdiction of the Ubon Ratchathani Provincial Administration Organization in the year 2010 and to prioritize needs in self-development of teacher assistants on the basic of gender, position, and school location.
A total of 216 teachers including 76 heads of the strand and 140 teacher assistants were employed as the sample group of the study. The sample size was determined by using the table of Krejcie and Morgan and the relative proportion of school size. The simple random sampling method was then utilized in the sample selection. The research instrument was the five-scale rating survey questionnaire. Statistics including percentage, mean, standard deviation, t-test, and the modified priority needs index formula (PNI modified) were utilized in the data analysis.
The research findings were as follows:
1. The actual level of the needs in self-development of teacher assistants who worked in school under the jurisdiction of the Ubon Ratchathani Provincial Administration Organization in the year 2010 was found to be less than the expected level as required by the B.E. 2548 Regulation of the Teachers Council of Thailand on professional Standards and Ethics, in the three aspects of the study. In the overall, individual aspects, and item respects.
2. For the priority of the needs level in self-development of teacher assistants who worked in school under the jurisdiction of the Ubon Ratchathani Provincial Administration Organization in the year 2010, the needs in self-development with regard to work performance standards aspect was found to be the highest level followed by the needs in knowledge and professional experience aspect. The least level of needs was the self-development aspect.