Knowledge Development of Basic Educational Committee of Boonyajirathon School under the jurisdiction of the Ubon Ratchathani Office of Educational Service Area 2
Abstract:
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อปฏิบัติการพัฒนาความรู้และศึกษาผลการพัฒนาความรู้ของคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน โรงเรียนบุญจิราธร สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 2
ผู้เกี่ยวข้อง ได้แก่ กลุ่มผู้ให้ข้อมูลในการวิจัย (Key Informants) ประกอบด้วยคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน เครือข่ายสถานศึกษาประเภทที่สอง เครือข่ายที่ 12 (ภูสะมุย) สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 2 ในปีการศึกษา 2552 จำนวน 12 คน และกลุ่มเป้าหมายในการพัฒนา ประกอบด้วย คณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน โรงเรียนบุญจิราธร สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 2 ปีการศึกษา 2553 จำนวน 9 คน เครื่องมือที่ใช้เก็บรวบรวมข้อมูล ประกอบด้วย 1. แนวคำถามในการสนทนากลุ่ม 2. แบบสอบถามความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับกฎหมาย 3. แบบประเมินความพึงพอใจของการพัฒนาความรู้เกี่ยวกับกฎหมาย โดยแบบสอบถามความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับกฎหมาย มีค่าความเชื่อมั่นทั้งฉบับเท่ากับ .99 วิธีดำเนินการศึกษาค้นคว้า ผู้วิจัยดำเนินการตามกระบวนการวิจัยปฏิบัติการ (Action Research) ซึ่งมีขั้นตอนในการศึกษา คือ การระบุความคิดเริ่มต้น การค้นหาและวิเคราะห์สภาพข้อเท็จจริงที่เกิดขึ้นและการลงมือปฏิบัติ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ ค่าความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย และส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน
ผลการวิจัยพบว่า
1. รายงานการปฏิบัติการพัฒนาความรู้ของคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน โรงเรียนบุญจิราธร สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 2 โดยผู้วิจัยปฏิบัติการวิจัย (Action research) มีขั้นตอนในการศึกษา ดังนี้
1) การระบุความคิดเริ่มต้น
2) การค้นหาและวิเคราะห์สภาพข้อเท็จจริงที่เกิดขึ้น
3) การลงมือปฏิบัติ โดยมีขั้นตอน ดังนี้
3.1) การวางแผนงานทั่วไปและกำหนดขั้นตอนการปฏิบัติงานรอบแรก
3.2) การลงมือปฏิบัติงานตามแผนงานครั้งแรก
3.3) การประเมินผล และการปรับแผน
2. ผลการพัฒนาความรู้ของคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน โรงเรียนบุญจิราธร สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาอุบลราชธานี เขต 2 โดยมีแผนการพัฒนาความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับกฎหาย โดยภาพรวม ดังนี้
2.1 ก่อนการพัฒนาความรู้ระดับความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับกฎหมาย อยู่ในระดับน้อย
2.2 หลังการพัฒนาความรู้ ระดับความรู้ความเข้าใจเกี่ยวกับกฎหมาย อยู่ในระดับมาก
2.3 ผลการประเมินความพึงพอใจของการพัฒนาความรู้เกี่ยวกับกฎหายในภาพรวม รายด้าน อยู่ในระดับมาก โดยด้านที่มีค่าเฉลี่ยสูงสุด คือ ด้านผลจากการพัฒนาความรู้ อยู่ในระดับมาก และด้านที่มีค่าเฉลี่ยต่ำสุด คือ ด้านกระบวนการ ซึ่งอยู่ในระดับมาก
2.4 ผลการประมวลข้อคิดเห็น เกี่ยวกับการพัฒนาความรู้ พบว่า คณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน มีความต้องการให้มีการพัฒนาความรู้อีก ในครั้งต่อไป และเพื่อเป็นการต่อยอดความรู้ที่ได้รับจากการพัฒนาความรู้ ควรให้มีการศึกษาดูงานในสถานศึกษาที่ประสบความสำเร็จเกี่ยวกับการบริหารจัดการสถานศึกษาร่วมกับคณะกรรมการสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน และช่วงของการพัฒนาความรู้ไม่ควรจัดในช่วงฤดูกาลทำนา และระยะเวลาที่ใช้ควรให้กระชับมากขึ้น
The objectives of this study were to develop the knowledge and to investigate the knowledge development operation of the basic educational committee of Boonyajirathon School under the jurisdiction of the Ubon Ratchathani Office Educational Service Area 2.
The participants of this study included: 1) key informants which comprised 12 basic education committee from Education Network Type 2, Network 12 (Phoo Samui) under the jurisdiction of the Ubon Ratchathani Office Educational Service Area 2 in academic year 2009, and 2) the target group which comprised 9 basic educational committee from Boonyajirathon School under the jurisdiction of the Ubon Ratchathani Office Educational Service Area 2 in academic year 2009. The research instruments used in the data collection were: 1) the question guidelines for group discussion, 2) the questionnaire for knowledge and understanding about law yieidinng the overall reliability coefficient at .99, and 3) the satisfaction survey of knowledge development about law. The researcher had followed the method of action research which comprised initiatives identification, fact findings and analysis, and implementation. Statistics including frequency, mean and standard deviation were employed for data analysis.
The research findings were as follows:
1. The researcher had followed the method of action research as the following steps
1) Initiatives identification
2) Fact findings and analysis
3) Implementation
3.1) General planning and determine the work steps for the first cycle
3.2) Action
3.3) Observation and reflection
2. The state of knowledge development operation of the basic educational committee from Boonyajirathon School under the jurisdiction of the Ubon Ratchathani Office Educational Service Area 2 in general was found as the following.
2.1 Before the development operation, the knowledge and understanding about law was found to be at a lower level.
2.2 After the development operation, the knowledge and understanding about law was found to be at a higher level.
2.3 The satisfaction of the knowledge development operation in general and all aspects of study were found to be at a high level. The result of the knowledge development operation was the highest average score while the process of the knowledge development operation was the lowest.
2.4 The evaluation of the opinions toward the knowledge development operation was found in that the basic educational committee wanted to continue their knowledge development. In order to increase the knowledge gained from this development they had proposed that the program should include the visit to the educational instituted which succeed in academic administration with the basic educational committee. They had also suggested that the knowledge development operation should not be conducted in the paddy planting season and the duration of the operation should be tightened up.