แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

The effects of supportive educative nursing system on self care of pulmonary tuberculosis prisoners
ผลของการพยาบาลระบบสนับสนุนและให้ความรู้ต่อการดูแลตนเองของผู้ต้องขังป่วยวัณโรคปอด

MeSH: Nursing
MeSH: Self Care
MeSH: Self Efficacy
MeSH: Tuberculosis, Pulmonary
Abstract: This quasi-experimental research aimed to study the effects of the supportive educative nursing system on knowledge, self-efficacy expectation and self-care behaviors of pulmonary tuberculosis prisoners by applying the Orem Theory. The sample of this study consisted of 75 prisoners with pulmonary tuberculosis who registered for treatment at the Prison Health Unit of Correctional Institutions for Male Drug Addicts. Thirty- seven prisoners were in the experimental group and thirty-eight were in the comparison group. The experimental group received care from the supportive-educative nursing system that applied four dimensions of Orem’s theory. The care consisted of providing information about tuberculosis, group discussion and demonstration, self-care behaviors guidance, providing psychological and economic support and coordination for supportive environment to enhance self-care practice. Subjects in the experimental group attended 3 sessions of the supportive-educative nursing system. Each session included 10 participants and lasted 90 minutes while the comparison group received regular nursing care. Data were collected by interview with a questionnaire. The statistical analysis used were percentage, means, standard deviation, t-test and paired t-test. Results of this study indicated that at the end of the program, the experimental group showed that their level of knowledge about TB, self-efficacy expectation and self-care behaviors was significantly higher than that of the comparison group (pvalue< 0.05). Based on the results of this study, it can be concluded that the supportiveeducative nursing system used in this study enabled the infectious TB prisoners to significantly improve their knowledge, self-efficacy expectation and self-care behaviors, which will help to cut the chain of disease transmission and reduce the risk of Multi-drug resistant disease. It is suggested that the supportive-educative nursing system should be applied and extended to infectious prisoners in other prisons.
Abstract: การวิจัยกึ่งทดลองนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา ผลของการพยาบาลระบบสนับสนุนและให้ความรู้ ต่อความรู้ ความคาดหวังในความสามารถตนเองของผู้ต้องขังป่วยวัณโรคปอด โดยประยุกต์ใช้ทฤษฎี การพยาบาลของโอเรมเป็นแนวทางในการพยาบาล กลุ่มตัวอย่างเป็นผู้ต้องขังป่วยวัณโรคปอดจำนวน 75 คน ที่ขึ้นทะเบียนรักษาที่สถานพยาบาลของทัณฑสถานบำบัดพิเศษ และสุ่มตัวอย่างแบบง่ายเป็น กลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม กลุ่มทดลอง จำนวน 37 คน และกลุ่มควบคุม จำนวน 38 คน โดยกลุ่ม ทดลองได้รับการพยาบาลระบบสนับสนุนและให้ความรู้ ตามทฤษฎีการพยาบาลของโอเรม ประกอบ ด้วย การสอน การแนะนำ การสนับสนุน และการประสานงานเพื่อการจัดสร้างสิ่งแวดล้อมที่เอื้อต่อ การดูแลตนเอง โดยเข้าร่วมกิจกรรมกลุ่ม กลุ่มละ 10 คน จำนวน 3 ครั้งๆละ ประมาณ 90 นาที และ ได้รับคู่มือการดูแลตนเองที่จัดทำโดยผู้วิจัย ส่วนกลุ่มควบคุมได้รับการพยาบาลตามปกติจากสถาน พยาบาล เก็บข้อมูลโดยใช้แบบสัมภาษณ์ วิเคราะห์ข้อมูลโดยการแจกแจงความถี่ ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน t-test และ paired t-test ผลการทดลองพบว่า ภายหลังการทดลอง กลุ่มทดลองมีความรู้ ความคาดหวังในความสามารถ ตนเอง และมีพฤติกรรมการดูแลตนเองดีกว่าก่อนการทดลอง และดีกว่ากลุ่มควบคุม อย่างมีนัยสำคัญ ทางสถิติ (p-value < 0.05) จากผลการทดลองนี้แสดงว่า การพยาบาลระบบสนับสนุนและให้ความรู้ มีผลทำให้ผู้ต้องขัง ป่วยวัณโรคปอด สามารถพัฒนาความรู้ ความคาดหวังในความสามารถตนเอง และพฤติกรรมการดู แลตนเองดีขึ้น ทำให้ลดการแพร่กระจายเชื้อวัณโรค ซึ่งจะทำให้เกิดประโยชน์ต่อการดำเนินงานควบ คุมวัณโรคในเรือนจำ และป้องกันปัญหาเชื้อวัณโรคดื้อยา จึงควรนำไปประยุกต์ใช้ให้เป็นประโยชน์ ต่อผู้ต้องขังป่วยเป็นวัณโรคในสถานพยาบาลของเรือนจำอื่น ๆ ต่อไป
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2003
Modified: 2553-01-27
Issued: 2009-12-02
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
ISBN: 9740435769
CallNumber: TH N719e 2003
eng
DegreeName: Master of Science
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4236090.pdf 2.13 MB153 2025-10-27 05:02:13
ใช้เวลา
0.221761 วินาที

Nipa Ngamtrairai
Title Contributor Type
The effects of supportive educative nursing system on self care of pulmonary tuberculosis prisoners
มหาวิทยาลัยมหิดล
Nipa Ngamtrairai
Varattama Sukvattananan
วิทยานิพนธ์/Thesis
Varattama Sukvattananan
Title Creator Type and Date Create
The relationships among selected factors, the situational assessment of mothers and the adaptation of mothers in caring for preschool children with leukemia
มหาวิทยาลัยมหิดล
Varattama Sukvattananan;Chantima Khanobdee;Arpaporn Powwattana;Dusit Sujirarat
Wannapa Limsiriwat
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effectiveness of the life skills development with guardians and teachers participation on amphetamine abuse prevention among students in Songkhla province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Varattama Sukvattananan;Sunee Lagampan;Surintorn Kalampakorn;Suwat Srisorrachatr
Worawon Toonyasook
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of supportive educative nursing system on self care of pulmonary tuberculosis prisoners
มหาวิทยาลัยมหิดล
Varattama Sukvattananan
Nipa Ngamtrairai
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of mother providing premature infant massage program on attachment and bonding between mothers and premature infants
มหาวิทยาลัยมหิดล
Varattama Sukvattananan
Chariya Lokham
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of a sexual hygiene program on knowledge, attitude, and sexual hygiene practice of the 6th grade students Muang district Nakornpathom province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Varattama Sukvattananan
Ratchanee Teerakittiwattana
วิทยานิพนธ์/Thesis
Effectiveness of the promoting infant development on parental knowledge, self efficacy, and promotive behavior for infant development
มหาวิทยาลัยมหิดล
Varattama Sukvattananan;Chanya Siengsanor;Sunee Lagampan;Patcharaporn Kerdmongkol
Suporn Noijaiboon
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effects of self-efficacy development on the consumption behaviors of iron deficiency anemic pregnant women
มหาวิทยาลัยมหิดล
Varattama Sukvattananan;Punyarat Lapvongwatana;Dusit Sujirarat
Wannapa Setthanavorakul
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of the process standards of nursing care for Leptospirosis
มหาวิทยาลัยมหิดล
Varattama Sukvattananan;Tassanee Nontasorn;Chawthip Boromtanarat
Nualchan Sonthinen
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effectiveness of the life-skills development program on stress coping behaviors among adolescents in the community
มหาวิทยาลัยมหิดล
Tassanee Nontasorn;Varattama Sukvattananan;Sunee Lagampan
Siriporn Homkanjun
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,885
รวม 2,886 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 61,059 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 38 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 9 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 3 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 1 ครั้ง
รวม 61,110 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.104