แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

Knowledge and attitudes of special education teachers towards students with hearing impairment in the northeast region
ความรู้และเจตคติของครูโรงเรียนศึกษาพิเศษต่อเด็กพิการทางการได้ยินในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ

LCSH: Deaf -- Education
LCSH: Special Education -- Thailand
Abstract: Teachers play important roles in educational rehabilitation of hearing impaired children. Therefore, they should have good knowledge in this area and should have positive attitudes towards hearing impaired children. The objectives of this study were: 1. To find out attitudes and knowledge of teachers in deaf schools in Northeast region; 2. To compare knowledge and attitudes of the teachers according to ages, educational level, fields of study, experiences in teaching hearing impaired children, frequency of getting information about hearing impaired children from radio, television, newspaper, training/seminar ; 3. to find relationship of knowledge to attitudes. The instrument of this study was questionnaire. Samples were 144 teachers in deaf schools in Northeast region. The study found that teachers in deaf schools in Northeast region have knowledge about psychology of hearing impaired children and teaching methods for hearing impaired children at the medium level and have attitudes toward hearing impaired children at high level, which means they have positive attitudes toward hearing impaired children. Their knowledge about hearing-impaired children was different, with statistical significance 0.05 according to the frequency of getting information about hearing impaired children from radio, television and newspaper. Their attitudes toward hearing-impaired children are different with a statistical significance of 0.05 according to the frequency of getting information about hearing impaired children from television. Their knowledge and attitudes have a positive relationship with a statistical significance of 0.05. Suggestions of this study are : -There should be training for teachers in deaf schools about psychology of hearing impaired children and teaching methods for hearing impaired children. -The curriculum for students who major in special education or teaching should include the content on psychology of hearing impaired children and teaching methods for hearing impaired children."
Abstract: การฟื้นฟูสมรรถภาพเด็กพิการทางการได้ยินทางด้านการศึกษานั้นบุคคลผู้มีบทบาทสำคัญอย่างยิ่งคือครูผู้ทำหน้าที่สอนเด็กพิการทางการได้ยิน จึงควรเป็นครูที่เก่งและดี คือเป็นบุคคลที่มีความรู้ความสามารถและมีเจตคติที่ดีต่อเด็กพิการทางการได้ยิน อันจะนำไปสู่การมีความตระหนักและใส่ใจในการฟื้นฟูสมรรถภาพเด็กพิการทางการได้ยินทางด้านการศึกษาอย่างจริงจัง โดยคำนึงถึงเด็กพิการทางการได้ยินเป็นสำคัญ เพื่อให้โอกาสเด็กพิการทางการได้ยินได้รับการฟื้นฟูสมรรถภาพด้านการศึกษาให้สอดคล้องกับศักยภาพที่เด็กมีอยู่และชดเชยส่วนที่เป็นอุปสรรค (Handicap) ให้สามารถช่วยเหลือตัวเองได้ไม่เป็นภาระของครอบครัว ชุมชน และสังคม นำไปสู่การมีวิถีชีวิตอิสระ (Independent Living) การศึกษาวิจัยในครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ในการศึกษาความรู้และเจตคติของครูโรงเรียนศึกษาพิเศษต่อเด็กพิการทางการได้ยินในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ และเปรียบเทียบความรู้และเจตคติตามตัวแปร อายุ ระดับการ ศึกษา สาขาวิชาที่สำเร็จการศึกษา ประสบการณ์สอนเด็กพิการทางการได้ยินจากวิทยุ โทรทัศน์ หนังสือพิมพ์ การอบรม/สัมมนา รวมทั้งหาความสัมพันธ์ของความรู้และเจตคติ ดำเนินการวิจัยโดยใช้แบบสอบถาม แบบทดสอบ แบบวัดเจตคติ กับครูโรงเรียนศึกษาพิเศษในภาคตะวันออกเฉียงเหนือที่จัดการเรียนการสอนเด็กพิการทางการได้ยิน จำนวน 144 คน จากการสุ่มตัวอย่างแบบง่าย ผลการวิจัยพบว่า ครูโรงเรียนศึกษาพิเศษในภาคตะวันออกเฉียงเหนือมีความรู้ในเรื่องจิตวิทยาเด็กพิการทางการได้ยิน และการจัดการเรียนการสอนเด็กพิการทางการได้ยิน ในระดับปานกลาง มีเจตคติต่อเด็กพิการทางการได้ยินในระดับสูงหรือทิศทางบวกต่อเรื่องดังกล่าว มีความรู้เกี่ยวกับเด็กพิการทางการได้ยินแตกต่างกันตามความถี่ในการรับรู้ข้อมูลข่าวสารเกี่ยวกับเด็กพิการทางการได้ยินจากวิทยุ โทรทัศน์ และหนังสือพิมพ์ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ส่วนตัวแปรเจตคติที่พบว่ามีความแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ความถี่ในการรับรู้ข้อมูลข่าวสารเกี่ยวกับเด็กพิการทางการได้ยินจากโทรทัศน์ ความรู้และเจตคติมีความสัมพันธ์กันในเชิงบวกอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ 0.05 ข้อเสนอแนะจากการวิจัยคือ ควรมีการฝึกอบรมหลักสูตรความรู้ทาง ด้านจิตวิทยาเกี่ยวกับเด็กพิการทางการได้ยิน และการจัดการเรียนการสอนเด็กพิการทางการได้ยิน พร้อมทั้งให้บรรจุความรู้ดังกล่าวลงในหลักสูตรครุศาสตร์บัณฑิตหรือการศึกษาศาสตร์บัณฑิตในทุกวิชาเอกหรือทุกโปรแกรมการเรียน เพื่อให้บัณฑิตที่จะสำเร็จการศึกษาออกมาเป็นครูมีความรู้พื้นฐานในการฟื้นฟูสมรรถภาพทางด้านการศึกษาแก่เด็กพิการทางการได้ยิน"
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2009-06-30
Modified: 2020-04-17
Issued: 2009-06-30
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
ISBN: 9740460232
CallNumber: TH T374k 2005
eng
DegreeName: Master of Arts
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4337628.pdf 610.19 KB88 2021-03-12 15:30:34
ใช้เวลา
0.305219 วินาที

Thearnsinee Pokathrap
Title Contributor Type
Knowledge and attitudes of special education teachers towards students with hearing impairment in the northeast region
มหาวิทยาลัยมหิดล
Thearnsinee Pokathrap
Chalong Boonyananta
วิทยานิพนธ์/Thesis
Chalong Boonyananta
Title Creator Type and Date Create
Opinions of workplace administrators in Bangkok concerning employment of persons with disabilities
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chalong Boonyananta
Soraya Unruenngam
วิทยานิพนธ์/Thesis
Knowledge and attitudes of special education teachers towards students with hearing impairment in the northeast region
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chalong Boonyananta
Thearnsinee Pokathrap
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of current status and job satisfaction of the deaf teachers
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chalong Boonyananta
Pimjit Kanjanasint
วิทยานิพนธ์/Thesis
Knowledge and attitude on using white cane of the visually impared students in the secondary schools in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chalong Boonyananta
Kazuya Watanabe
วิทยานิพนธ์/Thesis
The expected and actual roles of the school administrators as perceived by Krabi primary school teachers
มหาวิทยาลัยมหิดล
Thawatchai Chaijirachayakul;Sirichai chinatangkul;Chalong Boonyananta
Chatchawan Wipawachat
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of training and awareness programmes of implementing an ISO-based environmental management system : a case study of the River Side Bangkok Hotel
มหาวิทยาลัยมหิดล
Dalapat Yossatorn;Sirichai Chinatangkul;Subphachai Sukarawan;Chalong Boonyananta
Apichart Patcharapinyopong
วิทยานิพนธ์/Thesis
The roles of private universities in Bangkok metropolitan and vicinities in managing higher education
มหาวิทยาลัยมหิดล
Thawatchai Chaijirachayakul;Sirichai Chinatangkul;Chalong Boonyananta
Pinmada Chongwibul
วิทยานิพนธ์/Thesis
An application of ISO 9001 for an effective management of training and seminar services in Thailand
มหาวิทยาลัยมหิดล
Thawatchai Chaijirachayakul;Chalong Boonyananta;Sirichai Chinatangkul
Sunee Kotheeranurak
วิทยานิพนธ์/Thesis
The efficiency of educational management and school effectiveness in secondary education in Sri Lanka
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chalong Boonyananta;Thawatchai Chaijirachayakul;Sirichai Chinatangkul
Ambigei Rasiah Kamala
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of the leadership behaviors of public university administrators as perceived by faculty members in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Sirichai Chinatangkul;Thawatchai Chaijirachayakul;Chalong Boonyananta
Fontip Mulpramook
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of a video program for tourist entrepreneurs and tourist guides on sustainable tourism development of Samet Island Rayong province
มหาวิทยาลัยมหิดล
Rachanont Supapongpichate;Chalong Boonyananta;Anucha Leksakundilok
Nongnapas Thiengkamol
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of the relationship between managerial skills and job satisfaction among nurses of Private hospitals in Bangkok
มหาวิทยาลัยมหิดล
Thawatchai Chaijirachayakul;Sirichai Chinatangkul;Chalong Boonyananta
Naowarat Riantawan
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of student activity management for the deaf students : a case at Ratchasuda College, Mahidol University
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chalong Boonyananta;Poonpit Amatyakul;Kanittha Dhevinpukdi
Pintip Wichitchamaree
วิทยานิพนธ์/Thesis
Self-esteem of students with visual impairment in Bangkok School for the Blind
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chalong Boonyananta;Kanittha Dhevinpukdi
Virongrong Fangsa-ard
วิทยานิพนธ์/Thesis
Economical status of spinal cord injury persons in Bangkok and vicinities
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chalong Boonyananta;Cholavech Chavasiri
Suchada Yutitham
วิทยานิพนธ์/Thesis
The effect of individual counseling on the anxiety level of paraplegic patients
มหาวิทยาลัยมหิดล
Chalong Boonyananta;Orn-anong Songcharoen
Duangjai Sucontamarn
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of facility and service management in library services for people with physical disabilities and mobility impairment in schools : a case study at Srisangwan School and Khonkaen Special Education School
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wiraman Niyomphol;Chalong Boonyananta;Apichat Thammultri;Arunee Limmanee;Aemon Phitthayayon'
Sucheera Pholrachom
วิทยานิพนธ์/Thesis
Self-concept and adjustment of visually impaired persons at Pakret Skill Development Center for the Blind and Sampran Vocational Training Center for Blind Women
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wiraman Niyomphol;Chalong Boonyananta;Sujitta Tikwattanont
Petchladda Boonyawantung
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study on quality of life in the physically disabled at the Redemptorist Vocational School for the Disabled Pattaya
มหาวิทยาลัยมหิดล
Wajjanin Rohitsuk;Chalong Boonyananta;Prapun Phongkanitanon
Nipapan Tipayajak
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of time management of nurse educator at Ramathibodi School of Nursing
มหาวิทยาลัยมหิดล
Thawatchai Chaijirachayakul;Chalong Boonyananta;Sirichai Chinatangkul
Rujires Thanooruk
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 1
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,894
รวม 2,895 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 69,736 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 29 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 3 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 1 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 1 ครั้ง
รวม 69,771 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.46