แจ้งเอกสารไม่ครบถ้วน, ไม่ตรงกับชื่อเรื่อง หรือมีข้อผิดพลาดเกี่ยวกับเอกสาร ติดต่อที่นี่ ==>
หากไม่มีอีเมลผู้รับให้กรอก thailis-noc@uni.net.th ติดต่อเจ้าหน้าที่เจ้าของเอกสาร กรณีเอกสารไม่ครบหรือไม่ตรง

A new approach to teach colored light and color perception for high school students by using colored light mixer
รูปแบบการสอนใหม่สำหรับหัวข้อแสงสีและการรับรู้สีสำหรับนักเรียนระดับมัธยมศึกษาตอนปลายด้วยเครื่องผสมแสงสี

Organization : Mahidol University. Institute of Innovation and Development of Learning Process
keyword: Colored Light
LCSH: Color -- Study and teaching (Secondary)
; Color Perception
LCSH: Light -- Study and teaching (Secondary)
; Color Mixer
ThaSH: Physics -- Study and teaching (Secondary)
Abstract: Many students learn colored light and color perception by memorizing the concepts of primary colors of light, pigment and color perception separately. They also have many misconceptions such as: 1) when a colored light illuminates a colored object, the color of the light mixes with the color of the object; and 2) when white light passes through a colored filter; the filter adds color to the light. The aim of thisresearch is to help students correct their misconceptions by learning from first hand experience using a hands-on colored light mixer that is appropriate to a general classroom in Thailand; no dimly lit or dark room is needed to conduct the active learning based activities. Participants in this research were 151 Year-11 female students at a high school in Bangkok. They were in the science program and were classified by their primary high school GPA into four classes. The teaching module was integrated into their normal Physics class for four hours (2 two hours classes) and the classes were taught by the researcher. A colored light and color perception evaluation was also created to evaluate the efficacy of the teaching modules. The evaluation was validated in terms of face, construct and content by four physics faculty members at Mahidol University. The item difficulty of most items was around 0.6 and the item discriminations were over 0.3. The results indicated that there was no significant difference in pre- and post-test scores between each group of students so the overall student improvement was analyzed in terms of the average normalized gain which was 0.5. This medium level of gain indicates some increase in student understanding of colored light and color perception. They also increased their ability to apply these concepts consistently.
Abstract: นักเรียนหลายคนเรียนเรื่องแสงสีและการรับรู้สีด้วยการท่องจำเนื้อหาเป็นส่วนๆ ทำให้ไม่สามารถเชื่อมโยงเนื้อหาที่เกี่ยวข้องเข้าด้วยกันได้ นอกจากนี้นักเรียนเหล่านั้นยังมีความเข้าใจที่คลาดเคลื่อน (misconception) ในหัวข้อดังกล่าว เช่น นักเรียนมีความเข้าใจว่าเมื่อฉายแสงสีไปยังวัตถุ สีของแสงจะผสมกับสีของวัตถุเกิดเป็นสีใหม่ หรือแผ่นกรองแสงสีทำการเติมสีให้กับแสงขาวที่ทะลุผ่าน วัตถุประสงค์ของงานวิจัย คือ การช่วยให้นักเรียนเกิดความเข้าใจที่ถูกต้องในหัวข้อแสงสีและการรับรู้สี โดยการเรียนรู้จากประสบการณ์ตรง (first hand experience) ผู้วิจัยทำการพัฒนาเครื่องผสมแสงสีแบบนักเรียนได้ลงมือปฏิบัติ (hands-on) ที่เหมาะสมกับสภาพของห้องเรียนมัธยมศึกษาในประเทศไทยและกิจกรรมการเรียนรู้แบบผู้เรียนมีปฏิสัมพันธ์ (active learning based activities) นอกจากนี้ผู้วิจัยทำการพัฒนาแบบประเมินความเข้าใจแสงสีและการรับรู้สีเพื่อนำมาใช้ในการประเมินผลสำเร็จของงานวิจัยซึ่งวัดจากความเข้าใจในเนื้อหาของนักเรียนที่เพิ่มขึ้น โดยแบบประเมินที่สร้างขึ้นได้รับการประเมินความเที่ยงตรง (face, construct and content validity) จากอาจารย์ที่ทำการสอนวิชาฟิสิกส์ มหาวิทยาลัยมหิดลจำนวน 4 ท่าน ส่วนความเชื่อมั่นทำการวัดด้วยค่าความยาก (Item difficulty) ซึ่งมีค่าประมาณ 0.6 และค่าอำนาจจำแนก (Item discrimination) ซึ่งมีค่ามากกว่า 0.3 งานวิจัยที่พัฒนาขึ้นถูกนำไปใช้ประกอบการสอนวิชาฟิสิกส์โดยมีผู้วิจัยเป็นผู้ดำเนินการจัดการเรียนรู้ให้แก่นักเรียนหญิงในระดับชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 จำนวน 151 คน จำนวน 4 ห้องตามคะแนนเฉลี่ยสะสมตลอดชั้นมัธยมศึกษาตอนต้น ที่ศึกษาอยู่ในกรุงเทพมหานคร เวลาที่ใช้ในการเรียนการสอนทั้งหมด 4 คาบเรียนโดยแบ่งเป็น 2 ครั้ง เนื่องจากคะแนนที่วัดก่อนและหลังเรียนของ นักเรียนทั้ง 4 ห้องไม่มีความแตกต่างอย่างมีนัยสำคัญ ผู้วิจัยจึงทำการประเมินประสิทธิผลของงานวิจัยรวมทั้ง 4 ห้อง โดยงานวิจัยนี้ช่วยให้นักเรียนมีความเข้าใจในเนื้อหาเพิ่มขึ้นในระดับ 0.5 (average normalized gain is 0.5) นอกจากนี้นักเรียนยังมีความสามารถและความคงตัว (consistency) ในการใช้ความคิดรวมยอด (Concept) เพื่อการแก้ปัญหามากขึ้น
Mahidol University
Address: NAKHON PATHOM
Email: liwww@mahidol.ac.th
Role: Thesis Advisors
Created: 2009-03-31
Modified: 2020-04-17
Issued: 2009-03-31
วิทยานิพนธ์/Thesis
application/pdf
CallNumber: TH S942n 2008
eng
©copyrights Mahidol University
RightsAccess:
ลำดับที่.ชื่อแฟ้มข้อมูล ขนาดแฟ้มข้อมูลจำนวนเข้าถึง วัน-เวลาเข้าถึงล่าสุด
1 4738062.pdf 7.15 MB240 2024-10-31 15:26:03
ใช้เวลา
0.329985 วินาที

Suchai Nopparatjamjomras
Title Contributor Type
A new approach to teach colored light and color perception for high school students by using colored light mixer
มหาวิทยาลัยมหิดล
Suchai Nopparatjamjomras
Ratchapak Chitaree
วิทยานิพนธ์/Thesis
Ratchapak Chitaree
Title Creator Type and Date Create
A new approach to teach colored light and color perception for high school students by using colored light mixer
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree
Suchai Nopparatjamjomras
วิทยานิพนธ์/Thesis
Thin film thickness measurement by using a hibi fiber polarization modulation technique
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree
Somporn Buaprathoom
วิทยานิพนธ์/Thesis
Modulated optical path length Interferometry and applications
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree
Pornsak Panjavirat
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development and use of a conceptual survey in introductory quantum physics
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree
Sura Wuttiprom
วิทยานิพนธ์/Thesis
The Development of 4-path laser interferometer system for 1-D precision block measurement
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree
Narin Chanthawong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Reality physics teaching for improving student expectations in learning physics
มหาวิทยาลัยมหิดล
Narumon Emarat;Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree
Umporn Wutchana
วิทยานิพนธ์/Thesis
A simple protocol for identifying of glass fragments by their physical properties for forensic science work
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree;Kwan Arayathanitkul
Walyaporn Jamjumrus
วิทยานิพนธ์/Thesis
Study of reflectance measurement based on optical coherence variation technique
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree
Rugkanawan Wongpithayadisai
วิทยานิพนธ์/Thesis
A study of Stokes parameters photopolarimetry for surface characterization
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree;Chernchok Soankwan
Surachai Nopparatjamjomras
วิทยานิพนธ์/Thesis
The frictional force learning module based on hands-on and interactive lecture demonstration approaches
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree;Kwan Arayathanitkul;Narumon Emarat
Singha Prasitpong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Q-Switch Pulse Nd : YAG laser
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree;Pichet Limsuwan
Supasil Phoungphung
วิทยานิพนธ์/Thesis
Developing students' concepts in introductory astronomy using blended learning
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree;Narumon Emarat
Chaiyapong Ruangsuwan
วิทยานิพนธ์/Thesis
The development of an inquiry-based learning unit in light reflection and refraction
มหาวิทยาลัยมหิดล
Narumon Emarat;Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree
Kreetha Kaewkhong
วิทยานิพนธ์/Thesis
Luminance and color of grating smart window for PEDOT-Al[subscript]2O[subscript]3 by algebraic eigenvalue
มหาวิทยาลัยมหิดล
Somsak Dangtip;Ratchapak Chitaree;Tanakorn Osotchan
Chakrit Smarnrak.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Investigation of rest mark from blade launcher rest on the arrow shot by compound bow
มหาวิทยาลัยมหิดล
Ratchapak Chitaree;Tosporn Boonyarith;Nathinee Panvisavas
Thapana Chongraks.
วิทยานิพนธ์/Thesis
Development of pods based activities to improve students' understanding of brightness and current conceptions in simple DC electric circuits : a case study of first year Myanmar undergraduate students
มหาวิทยาลัยมหิดล
Suchai Nopparatjamjomras;Ratchapak Chitaree;Thasaneeya Ratanaroutai;Nopparat Jamjomras;Chernchok Soankwan
Win Thu Zar
วิทยานิพนธ์/Thesis
Using momentum vector diagram to teach collision
มหาวิทยาลัยมหิดล
Kwan Arayathanitkul;Ratchapak Chitaree;Narumon Emarat
Trai Unyapoti
วิทยานิพนธ์/Thesis
Copyright 2000 - 2025 ThaiLIS Digital Collection Working Group. All rights reserved.
ThaiLIS is Thailand Library Integrated System
สนับสนุนโดย สำนักงานบริหารเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อพัฒนาการศึกษา
กระทรวงการอุดมศึกษา วิทยาศาสตร์ วิจัยและนวัตกรรม
328 ถ.ศรีอยุธยา แขวง ทุ่งพญาไท เขต ราชเทวี กรุงเทพ 10400 โทร. โทร. 02-232-4000
กำลัง ออน์ไลน์
ภายในเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2
ภายนอกเครือข่าย ThaiLIS จำนวน 2,608
รวม 2,610 คน

More info..
นอก ThaiLIS = 248,026 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสังกัดทบวงเดิม = 1,091 ครั้ง
มหาวิทยาลัยราชภัฏ = 289 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเอกชน = 36 ครั้ง
มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคล = 34 ครั้ง
หน่วยงานอื่น = 3 ครั้ง
สถาบันพระบรมราชชนก = 2 ครั้ง
มหาวิทยาลัยสงฆ์ = 1 ครั้ง
มหาวิทยาลัยการกีฬาแห่งชาติ = 1 ครั้ง
รวม 249,483 ครั้ง
Database server :
Version 2.5 Last update 1-06-2018
Power By SUSE PHP MySQL IndexData Mambo Bootstrap
มีปัญหาในการใช้งานติดต่อผ่านระบบ UniNetHelp


Server : 8.199.134
Client : Not ThaiLIS Member
From IP : 216.73.216.46